سرلشکر احمد عسیری مشاور دفتر وزیر دفاع سعودی و سخنگوی ائتلاف عربی در گفت‌وگو با «العربیه.نت»‌ برای مشارکت در عملیات نظامی قریب الوقوع ائتلاف بین‌الملل به رهبری آمریکا با هدف آزادسازی شهر الرقه سوریه از تصرف گروه داعش، اعلام آمادگی کرد.
این عملیات هم‌زمان با عملیات آزادسازی شهر موصل عراق از تصرف گروه داعش آغاز خواهد شد. هدف از آن هم جلوگیری از بازسازی تشکیلات شبه‌نظامیان داعش در الرقه است.
عسیری گفت که سعودی از سپتامبر ۲۰۱۴ در عملیات هوایی ائتلاف بین‌الملل علیه داعش شرکت می‌کند و تا کنون ۲۰۱ ماموریت پرواز هوایی در این چارچوب انجام داده است.
عسیری ادامه داد: «سعودی به مشارکت در جنگ با داعش در سوریه در چارچوب ائتلاف بین‌الملل در انجام ماموریت‌هایی هوایی از داخل سعودی یا مشارکت هواپیماهای نظامی مستقر در پایگاه اینجرلیک ترکیه، پایبند است».
درباره عملیات زمینی عسیری خاطرنشان کرد که در نشست اخیر ائتلاف بین‌الملل در واشینگتن، کشورهای اعضا بر سر استفاده از نیروهای محلی سوری در این عملیات با پشتیبانی هوایی ائتلاف بین‌الملل، به توافق رسیدند.

سعودی در عملیات موصل مشارکت نمی‌کند

درباره مشارکت سعودی در عملیات آزادسازی موصل به همراه نیروهای ائتلاف بین‌الملل، سخنگوی ائتلاف عربی تاکید کرد که سعودی از زمان تشکیل ائتلاف بین‌الملل، در هیچ عملیاتی در عراق شرکت نکرده است.
او گفت که سعودی نمی‌تواند در عملیاتی شرکت کند که در آن شبه‌نظامیان هم شرکت دارند.
اشاره العسیری به شبه‌نظامیان حشد الشعبی حمایت شده از سوی ایران است.
به گفته اشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا و جان اف لودریان وزیر دفاع فرانسه پس از نشست روز سه‌شنبه ۱۳ کشور عضو ائتلاف بین‌الملل در پاریس، ائتلاف پس از پیشروی استراتژیک و نظامی در تلاش است الرقه را منزوی کند تا مانع از تجدید سازمان دوباره نیروهای داعش شود.
کارتر در نشستی خبری در حاشیه نشست اخیر پاریس گفت که موقعیت شهر الرقه، استراتژیک است، دومین پایگاه مهم داعش و پایگاه اول این گروه در سوریه است که «به شبه‌نظامیان فراری از موصل امکان پناه گرفتن و تجدید سازمان نیروهای این گروه تروریستی‌ را می‌دهند و می‌تواند خطر بزرگی برای منطقه تشکیل دهد». او از احتمال تداخل زمانی دو عملیات سخن گفت.
وزیر دفاع آمریکا گفت که یکی از راه‌های مطرح برای آزادسازی الرقه، محاصره شهر و سپس آغاز عملیاتی شبیه عملیات موصل است.
از سویی وزیر دفاع فرانسه بر اهمیت آغاز عملیات آزادسازی الرقه از تصرف داعش «در اسرع وقت ممکن» تاکید کرد تا «دو پایگاه مهم گروه تروریستی در یک زمان از هم فرو بپاشد».
لو دریان گفت که هم‌زمانی عملیات جنگ با داعش در الرقه و موصل، «ضربه‌ای سخت» به این گروه وارد می‌کند و جلوی انتقال آن‌ها را از کشوری به کشور دیگر یا بازگشت نیروهای «خارجی» این گروه را به کشورهای اصلی‌شان به منظور ایجاد گروهای تروریستی یا اجرای عملیات تروریستی را می‌گیرد.
او همچنین بر ضرورت هشداری امنیتی بین‌المللی و تشدید همکاری برای مقابله با شبه‌نظامیان بازگشته به کشورهایشان و دستگیری فوری آن‌ها به محض بازگشت، تاکید کرد.