کل نماهای صفحه

۸ بهمن ۱۴۰۲

مهرداد تهمتن، قاضی مرگ استان فارس

 

مهرداد تهمتن، قاضی مرگ استان فارس

قاضی مهرداد تهمتن، یک قاضی مرگ در استان فارس

قاضی مهرداد تهمتن خطاب به نوید افکاری در دادگاه: «آقای افکاری بحث اعدام شوخی نیست. من طوری رای می‌دهم که با خیال راحت طناب بیاندازم دور گردن شما».

مهرداد تهمتن،اهل میانشهر فسا است که به گرفتن رشوه‌های میلیاردی از قاچاقچیان مواد مخدر برای کم کردن احکام، شناخته می‌شود. وی اواخر دهه ۸۰ به پرونده‌ قاچاقچیان مواد مخدر رسیدگی می‌کرد.

در آن مدت با گرفتن رشوه‌های میلیاردی از قاچاقچیان عمده برای آنها احکام سبک‌تر صادر می‌کرد. به منظور رد گم کنی، پول‌های مورد توافق به حساب برادر وی که در بندرعباس مطب دندان‌پزشکی داشت واریز می‌شد.

وی در حال حاضر در دادگاه کیفری استان فارس و درسمت قاضی می‌باشد. مهم‌ترین دلیل نشستن وی بر این مسند، جنایت‌ها و قساوتی است که در محاکمه متهمین بخصوص معترضین از خود نشان داده است.

با ارسال هرگونه اطلاعات درباره قاتلان و شکنجه‌گران در شناسایی و افشای آنان به ما یاری رسانید

قاضی مهرداد تهمتن در سال ۹۸، مستشار شعبه ۱ دادگاه عمومی اول فارس بوده است. وی در همین دادگاه، برای یکی از معترضان تظاهرات مرداد ۹۷، بابت اتهام «قتل» حکم اعدام صادر کرد. وی مسئولیت پرونده برادران افکاری را برعهده داشته و کسی است که حکم اعدام نوید افکاری را صادر کرد.

 

رشوه از قاچاقچیان توسط قاضی مهرداد تهمتن

مهرداد تهمتن اهل میانشهر فسا، یکی از قضات دستگاه قضاییه در استان فارس است. وی بخصوص در شیراز احکام دستگیری تعداد زیادی از مردم و جوانان را در اعتراضات سراسری آبان ۹۸ صادر کرد. کسانی که شبانه توسط مأموران اطلاعات دستگیر شدند و از سرنوشت برخی از آنها هیچ خبری در دست نیست.

قاضی مهرداد تهمتن، همچنین با گرفتن رشوه‌های میلیاردی از قاچاقچیان مواد مخدر آنها را آزاد کرده و یا احکام سبکی همراه با مرخصی برای آنها صادر می‌کند.

پرونده نوید افکاری در شعبه اول دادگاه کیفری ۱ استان فارس مورد بررسی قرار گرفت و صادرکننده حکم قصاص، قاضی «مهرداد تهمتن» بود. این قاضی در فایلی که از دادگاه افکاری منتشر شده است، به او می‌گوید:

«آقای افکاری بحث اعدام شوخی نیست. من طوری رای می‌دهم که با خیال راحت طناب بیاندازم دور گردن شما.»

«مهرداد تهمتن»، «وحید اسدی»، «محمود ساداتی»، «کاظم موسوی» و «محسن رجایی نیا» از جمله قضات دادگستری استان فارس هستند. این قضات حکم اعدام برادران افکاری و همچنین حمیدرضا درخشنده که امام جمعه کازرون را مجازات کرد، را صادر کرده‌اند.

 

مهرداد تهمتن، در حکم خود نوید افکاری را به ۲بار اعدام، ۶سال و ۶ماه حبس و ۷۴ضربه شلاق، وحید افکاری را به ۵۴سال و ۶ماه حبس و ۷۴ضربه شلاق و حبیب افکاری را به ۲۷سال و ۳ماه حبس و ۷۴ضربه شلاق محکوم کرد.

قاضی مهرداد تهمتن و دادگاه برادران افکاری

وحید افکاری گفته است:

«به بازداشتگاه وزارت اطلاعات منتقل شدم و از لحظه ورودم انواع شکنجه‌ها رو متحمل شدم. پلاستیک روسرم می‌کشیدند و پایینش رو محکم می‌گرفتند و بعد از حدود یک دقیقه باز می‌کردند و دوباره تکرار می‌کردند.

مهرداد تهمتن، قاضی مرگ استان فارس
برادران افکاری؛ به ترتیب حبیب – وحید و نوید افکاری که حکم اعدام او توسط تهمتن صادر شد

در حالیکه غل و زنجیر بودم با شوکر به همه جای بدنم می‌زدند. سرو ته آویزونم می‌کردند و ساعت‌ها با باتوم می‌زدند کف پام بعدم وادارم میکردند راه برم تا جای کبودیها کمتر بمونه.

دفتر خاطراتم رو از خونه آورده بودند و قسمت‌های کاملا شخصی‌اش رو بلند فریاد می‌زدند و تهدید می‌کردند اگر چیزی که ما می‌گیم رو ننویسی مادرت و خواهرت رو بازداشت می‌کنیم.

قاضی دادگاه مهرداد تهمتن بود که گفت آیا اتهام معاونت در قتل را قبول داری؟ در جوابش گفتم چطوری می‌تونم از خودم دفاع کنم در حالی که هیچ اطلاعاتی از ماهیت پرونده ندارم. اگر شخصی ادعا می‌کنه منو در زمان و مکان وقوع قتل دیده احضارش کنید تا همه ما ببینیمش. …. اگر آلت جرمی از قبیل آلت قتاله از من یا منزلمون کشف شده نشونمون بدید که همه ببینند، یا اگه توی وسائل زندگی ما نشانی از ارتکاب جرم کشف شده ارائه بدید.

ولی بدون شک همچین عدالتی هیچ وقت وجود خارجی نداشت چون ما بی‌گناه بودیم و قاضی فقط بر و بر منو نگاه می‌کرد!

بعدش من بهش گفتم من شهودی دارم که اثبات می‌کنند من در زمان و تاریخ وقوع قتل در مکان وقوع قتل حضور نداشتم علیرغم اینکه شما هیچ مدرکی دال بر مجرم بودن من ارائه نکردید و منو دو سال بی گناه تو زندان نگه داشتید. من حرفامو می‌زدم ولی جز تمسخر و نیشخند و تکرار این سوال چیزی از قاضی نمی‌شنیدم.

اتهامتو قبول داری یا نه؟

بارها و بارها تکرار شد: اتهامتو قبول داری یا نه!!

حتی بارها کتبی و شفاهی درخواست حضور رسانه‌ها و فیلمبرداری دادیم اما آقای تهمتن قاضی پرونده می‌گفت این فقط تشریفات و قانونی است و من صلاح نمی‌بینم از جلسه دادگاه فیلم ضبط بشه.

تحریم مهرداد تهمتن توسط وزارت خارجه کانادا

‎وزارت خارجه کانادا با انتشار دوازدهمین بسته تحریمی نقض حقوق بشر علیه سران و ایادی جمهوری اسلامی، ۷ قاضی دادگاه‌های انقلاب ایران را به دلیل نقش آنها در نقض فاحش و سیستماتیک حقوق بشر در نظام عدالت کیفری، تحریم کرد.

مرتضی براتی، رییس شعبه اول دادگاه انقلاب اصفهان، هادی منصوری، قاضی دادگاه انقلاب مشهد، موسی آصف‌الحسینی، رییس شعبه اول دادگاه انقلاب کرج، محمود ساداتی، رییس شعبه اول دادگاه انقلاب شیراز و محمد مقیسه، رییس شعبه دیوان عالی، از جمله کسانی‌اند که در فهرست تحریم کانادا قرار گرفتند.

حیدر آسیابی، رییس کل دادگستری گلستان و مهرداد تهمتن، مستشار دادگاه کیفری یک استان فارس نیز توسط کانادا تحریم شده‌اند.

کانون حقوق بشر ایران 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر