نمایندگان «ائتلاف ملی سوریه» و «هیئت هماهنگی ملی» طی نشستی در بروکسل پایتخت بلژیک، درباره «نقشه راه نجات سوریه» توافق کردند. این طرح شامل اصول اساسی راه حل سیاسی برای بحران سوریه است که بر اساس آنها، بشار اسد هیچ نقشی در دوره انتقالی نخواهد داشت.
دو گروه پس از دو روز گفت و گو در بروکسل درباره این نقشه راه به توافق رسیدند. هادی البحره یکی از اعضای ائتلاف ملی سوریه در گفت و گو با العربیه گفت:« این سند نتیجه مذاکره سوری- سوری، بدون دخالت هیچ طرف خارجی حاصل شد.»
به گزارش العربیه، گفت و گوهای دو طرف سوری از حمایت برخی دولت های اروپایی برخودار شده است. مخالفان سوری بعد از ظهر دیروز، سند مورد توافق طرفین را به آلان لوروا، دبیر کل وزارت خارجه اتحادیه اروپا ارائه کرده اند.
«سند بروکسل» یا « نقشه راه بحران سوریه» کامل کننده توافقات پیشین میان ائتلاف ملی سوریه و هیئت هماهنگی به شمار می رود. احمد رمضان عضو ائتلاف ملی سوریه در این باره گفت:« سند بروکسل شامل اصول کلی است و با توافقات قاهره تفاوت دارد چرا که در قاهره به جزئیات بیشتری پرداخته شد.»
در سند بروکسل آمده است که « تلاش های سیاسی، تغییر کامل رژیم کنونی سوریه از جمله بشار اسد، همکاران وی و دستگاههای امنیت این کشور را هدف خود قرر داده است تا به جای رژیم کنونی، نظامی مدنی، دمکراتیک، و تضمین کننده حقوق شهروندی برای همه سوری ها، بر اساس انتقال مسالمت آمیز قدرت، و کثرت گرایی سیاسی، جایگزین شود.
نمایندگان هیئت هماهنگی و ائتلاف ملی سوریه، در بیانیه ای، اعمال تروریستی داعش، حزب الله لبنان، شبه نظامیان فرقه گرا و دخالت های نظامی ایران در سوریه را محکوم کردند.
آنها همچنین بر پایبندی خود در مبارزه با تروریسم از جمله گروههای که نام آنها در متن قطعنامه 2170 شورای امنیت آمده است، تاکید کردند.