حسین #شریعتمداری، سردبیر روزنامه #کیهان و یکی از مخالفان سرسخت #توافق_اتمی ایران روز دوشنبه ضمن انتقاد از قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد در باره توافق اتمی ایران، تصویب آنرا به "کلاه بزرگی" تشبیه کرد که به گفته او سر #ایران گذاشته اند!

روز دوشنبه 20 ژوئیه، شورای امنیت سازمان ملل متحد به اتفاق آرا متن توافق اتمی ایران با قدرتهای جهانی در وین را تصویب کرد. توافق وین در 104 صفحه، و در بندها و پیوستهای مختلف، تنظیم شده و به امضای تیم های مذاکره کننده کشورهای ایران و گروه 5+1 رسیده است.

شریعتمداری در یادداشت خود در روزنامه کیهان نوشت که با تصویب متن توافق اتمی ایران در شورای امنیت سازمان ملل متحد، این متن "به یک سند بین المللی و لازم الاجرا" تبدیل شده است.

به گفته شریعتمداری این در حالی است که توافق اتمی ایران فقط حاصل کار وزارت خارجه ایران و گروه 5+1 است، و هنوز به گفته او به تایید "رهبری، مجلس و شورایعالی امنیت ملی ایران" نرسیده است.


شریعتمداری گفت: "قطعنامه‌ای که قرار است امروز در شورای امنیت سازمان ملل به تصویب برسد- همان‌گونه که در متن توافق آمده است- اصلی‌ترین تضمین توافق وین است و این توافق را به یک سند رسمی و لازم‌الاجرای بین‌المللی تبدیل خواهد کرد که جای کمترین سرپیچی از تعهدات اعلام شده در آن را باقی نمی‌گذارد."

او افزود: "با تصویب قطعنامه شورای امنیت متن توافق وین الزام‌آور شده و مفاد آن از سوی (ایران) پذیرفته شده تلقی می‌شود!"

به گزارش روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز، قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد که روز دوشنبه به تصویب رسید از نظر قانونی لازم الاجراست، و فقط ناظر بر گامهای لازم برای برداشتن تحریمهای سازمان ملل می باشد.

بر اساس این قطعنامه ایران مکلف است اجازه بازرسی از تاسیسات خود را برای 10 سال آینده به بازرسان سازمان ملل متحد بدهد، تا آنها مطمئن شوند که فعالیتهای اتمی این کشور کاملا صلح آمیز است. بر اساس این قطعنامه هرگونه سرپیچی ایران از مفاد این قطعنامه می تواند به برقراری مجدد تحریمهای اقتصادی در ظرف 30 روز شود.