کل نماهای صفحه

۲۴ مرداد ۱۳۹۴

خامنه اي وجام زهر - سفرهاي ظريف ”همگرایی ”یا جام زهر منطقه‌ای

”همگرایی ”یا جام زهر منطقه‌ای

جواد ظریف وزیر خارجه رژیم ایران

جواد ظریف وزیر خارجه رژیم ایران


پس از توافق وین و جام زهر اتمی، دولت آخوند حسن روحانی در تلاش است با تنش‌زدایی در منطقه از جمله سفرهای دوره‌ای وزیر خارجه‌اش به کشورهای منطقه، جام زهر دیگری را به کام نظام ولایت بریزد.
وزیرخارجه دولت آخوند روحانی به فاصله چند روز پس از توافق وین و برگشت به تهران، اقدام به سفر به چند کشور منطقه کرد، و اکنون نیز سفر جدیدی را با رفتن به بیروت شروع کرده است.
یکی از کارشناسان منطقه‌ای وابسته به رژیم، هدف سفر دوره‌ای وزیر خارجه رژیم به کشورهای منطقه را در چارچوب سیاست دولت روحانی برای ایجاد ”همگرایی منطقه‌ای“ توصیف کرده است. (خبرگزاری فارس20مرداد94)
پس از توافق وین نخستین سفر دوره‌ای ظریف سفر به کشورهای قطر، کویت و عراق بود که موضوع اصلی آن سوریه بود، اکنون سفر از بیروت آغاز شده است که به گفته کارشناس رژیم ”برای ایجاد وفاق و همگرایی و همچنین ایجاد یک سازوکاربومی (منقطه‌ای) “ است.
واضح است که منظور از ”ایجاد وفاق و همگرایی و ایجاد یک سازوکاربومی“ بعد از ائتلاف بزرگ منطقه‌یی و زهرخوران رژیم، هماهنگ کردن رژیم با سیاستهای منقطه‌ای و عقب‌نشینی اجباری از قدرتنماییهای قبلی است.
بنابراین هم‌چنان که آن کارشناس وابسته به رژیم هم گفته است، این رژیم آخوندی است که ناگزیر است با کشورهای منطقه همگرا شود.
مرضیه افخم سخنگوی وزارت‌خارجه رژیم نیز گفته است، جواد ظریف در سفرش به کشورهای منطقه در مورد طرح 4 ماده‌ای رژیم برای سوریه نیز رایزنی خواهد کرد، و پس از انجام رایزنی این طرح ارایه خواهد شد.
سخنگوی وزارت‌خارجه رژیم طرح چهار ماده‌ای رژیم را جهت کمک به حل بحران سوریه دانسته که پس از مشورت با ”‌دولت سوریه و سایر بازیگران مؤثر ارایه خواهد شد“. !
اولین ماده از طرح رژیم ”احترام به حق مشروع ملت سوریه برای اصلاح و تعیین سرنوشت خود“ می‌باشد. ! (خبرگزاری ایرنا 20مرداد94)
حسین جابر انصاری مدیر کل خاورمیانه وزارت‌خارجه رژیم نیز در جمع خبرنگاران همراه با ظریف گفته است: «این سفر در رونمایی طرح بازبینی شده ایران در باره سوریه تاثیرگذار است. طرح بازبینی شده ایران همان طرح قبلی اما با چیدمان جدید است؛ در واقع نسخه جدید با چیدمان متفاوت که جوهره آن رجوع به ملت سوریه به‌عنوان فیصله بخش بحران سوریه است. (خبرگزاری ایسنا21مرداد94)
ماده اول از طرح رژیم که سخنگوی وزارت‌خارجه به آن اشاره کرده است، به بیانیه ژنو 1 نز‌دیک است که در آن بیانیه آمده است که باید دولت اسد برکنار شود و یک دولت موقت زمام امور کشور را برعهده بگیرد تا در نهایت مردم سوریه سرنوشت خود را تعیین کنند.
همان حقی که رژیم با حمایت بی‌دریغ و همه‌جانبه از نظام بشار اسد در سوریه تا کنون آن را انکار کرده است، در حالی که دولتهای منقطه و قدرتهای بزرگ علی‌العموم این حق را برای مردم سوریه به‌رسمیت شناخته‌اند.
هم اکنون نیز کشورهای منطقه از جمله عربستان سعودی راه‌حل بحران سوریه را اجرای توافقنامه ژنو 1 می‌دانند.
عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان سعودی قبل از ملاقات با لاوروف وزیرخارجه روسیه در این کشور، در برلین و رم اظهار داشته بود، موضع کشورش نسبت به بحران سوریه ثابت است و بر اساس بیانیه ژنو1 است که می‌بایست دولتی انتقالی تشکیل شود.
وزیرخارجه عربستان ضمن تأکید مجدد بر برکناری اسد به‌عنوان عامل ویرانی سوریه، بر عدم حضور او در ساختار دولت آینده و انتقالی تأکید کرد، و از رژیم آخوندی نیز خواسته که از خاک سوریه خارج شود زیرا این رژیم نمی‌تواند بخشی از راه‌حل سوریه باشد. (تلویزیون العربیه20مرداد94)
ملاحظه می‌شود که اولین شرط همگرایی و پذیرش این همگرایی توسط کشورهای منطقه از جمله عربستان سعودی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین کشورهای منطقه، تحقق خواست این کشورها مبنی بر عدم دخالت در امور کشورهای منطقه به‌ویژه در سوریه و یمن است.
طبعا تحقق این شرط توسط نظام ولایت‌فقیه به‌مثابه خوردن جام زهر منطقه‌یی و کوتاه شدن دست رژیم از عمق استراتژیک نظام است.
با تحقق چنین شرایطی معنای ”همگرایی“ دولت آخوند روحانی، یعنی سرخم کردن رژیم در برابر سیاستهای ائتلاف منطقه‌یی که طبعاً برای رژیم ولایت‌فقیه با آن همه ادعا، در حکم سرکشیدن جام زهر منطقه‌یی است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر