کل نماهای صفحه

۲۰ مرداد ۱۳۹۴

خامنه اي از زبان يك سايت اعتراف كرد معادلات قدرت و فرضیه های قدیمی بعد از خوردن زهر هسته اي در منطقه زیر و رو شد

خامنه اي از زبان يك سايت اعتراف كرد معادلات قدرت و فرضیه های قدیمی بعد از خوردن زهر هسته اي در منطقه زیر و رو شده است



تهران / خبرگزاری صدا و سیما / سیاسی 1394/05/20 آسیا تایمز نوشت: توافق هسته ای ایران” زهر خوردن خامنه اي وبلند شدن بوي الرحمن رژيمش ” باعث شد معادلات قدرت و فرضیه های قدیمی در منطقه زیر و رو شود و کشورهای خلیج فارس ترغیب شوند از حصارهای خودساخته شان خارج شوند.
به گزارش مونیتورینگ خبرگزاری صدا و سیما ، این نشریه افزود: توافق هسته ای ایران هنوز به تایید کنگره آمریکا نرسیده است و حتی با مخالفت برخی چهره های کلیدی دموکرات نیز روبرو شده است.
اما شاید خاورمیانه اجرای آن را شروع کرده باشد. مهم این است که ایران در خاورمیانه قرار دارد نه نیمکره غربی.به محض این که خبر توافق تاریخی از وین بیرون آمد ، منطقه، رویگردانی از روایت های کلیشه ای قدیمی را شروع کرد.
هم اکنون شاهد شکل گیری مشارکت راهبردی بین روسیه و عربستان سعودی هستیم.عادل الجبیر وزیر خارجه سعودی روز سه شنبه به مسکو می رود تا درباره مسائل فی مابین با مقامات روس گفتگو کند.گروه مخالف سوری نیز برای اولین بار هفته آینده به مسکو می رود.یک روایت این است که روسیه در آب های گل آلود رابطه آمریکا و عربستان ماهی می گیرد. اما به نظر می رسد آمریکا و روسیه رویکرد یکسان در برابر ریاض داشته باشند.وقتی لاوروف با الجبیر در دوحه دیدار کرد، جان کری نیز حضور داشت.
واقعيت را بخوانيد

بيشتر بخوانيدانگليس وفرانسه اسد بايد برود


سازمانملل چه ميگويد بخوانيد
روسیه پیشنهاد همکاری با عربستان را برای مبارزه با گروههای تندروی اسلامگرا که تا این اواخر مورد حمایتش بود، مطرح کرده است.روسیه امیدوار است ، سعودی ها از گروههای وهابی که ابزار سیاست منطقه ای عربستان محسوب می شوند ، حمایت نکنند.
هم اکنون آمریکا و روسیه این هدف مشترک را دنبال می کنند اما جرأت بیان آن را ندارند چرا که واشنگتن در برابر ارتباط سعودی ها با گروههای تندرو در بسیاری از نقاط همچون افغانستان ، یمن و سوریه گزینشی عمل می کند.

دلیل تغییر موضع سعودی ها چیست؟ علت تغییر این است که سعودی ها به شدت نگران گروه داعش هستند. سه حمله به مساجد سعودی علاوه بر تلفات سنگین ، تروریسم را به دروازه های ریاض رسانده است.
روایت دیگر این است که رهبران جدید عربستان دکترین نافرمانی راهبردی در برابر آمریکا را در پیش گرفته اند.جمال خاشقچی در ماه آوریل این فرضیه را مطرح کرد بر اساس دو پیش فرض: ملک سلمان تصمیم گرفته است کشورش دیگر سیاست های توسعه طلبانه ایران را در منطقه و همچنین سکوت آمریکا را در برابر این تحمل نکند از این رو تصمیم گرفته است به تنهایی عمل کند.
سه ماه قبل ، مداخله در یمن به این فرضیه قوت بخشید اما
”براي خودش ميبافد كه”
 گرفتار شدن عربستان در باتلاق یمن به ریاض انگیزه داد به استقبال مذاکرات صلح برود. در مورد سوریه نیز فاصله بین رژیم بشار اسد و بقیه جهان عرب دیگر مثل گذشته غیرقابل برگشت به نظر نمی رسد.
ژنرال علی مملوک رئیس اداره امنیت ملی سوریه اواخر ژوئیه در ریاض مورد استقبال محمد بن سلمان قرار گرفت. روز پنج شنبه نیز ولید المعلم وزیر خارجه سوریه بعد از سفر دو روزه اش به تهران وارد مسقط پایتخت ع. عمان به سبب فعالیت های میانجی گرانه اش شهرت دارد 


و در میان کشورهای شورای همکاری یک سیاست بی نظیر خارجی داشته و همیشه یک خط باز با تهران داشته است.گمانه زنی ها حاکی از آن است که احتمالاً وزیران خارجه عربستان ، ایران و سوریه با هم دیدار کنند.”بيچاره در چه تنگنا ونفرت عربي بين المللي گير كرده كه يك تك سفر وليد معلم با يك جوش كار منطقه اي كه هيچ جايگاهي هم در بين عربها نداردوفقط ايران را ميدوشد وميچاپد برايش همه چيز است.”
روایت دیگر این است که عربستان هرگز توافق هسته ای ایران را نمی پذیرد.اما الان پذیرفته است و انتظار کنونی اش این است که ایران سیاست های منطقه ای خود را تعدیل کند.
اما اساساً یک تناقض وجود دارد که همه وانمود می کنند آن را نمی بینند.نکته این است که بحران خاورمیانه ساخته دست ایران نیست.ایران شاید در سیاست منطقه نقش داشته باشد و بتواند به کاهش بحران کمک کند اما این بخشی از کار است.ایران کودتای مصر را که باعث بازگشت نظام دیکتاتوری به این کشور شد ،‌مهندسی نکرد.با یا بدون کمک ایران نیز ، در برابر سیطره عربستان در یمن مقاومت خواهد شد. قدرت گرفتن شیعیان در بحرین را نمی توان پنهان کرد.عربستان خودش نیز به اصلاحات نیاز دارد تا با قرن بیست و یکم همخوانی پیدا کند.ایران همچنین با بحران خونین که لیبی را فرا گرفته است ، ربطی ندارد.
”در آخر ته دلش را پنهان نكرد وگفت عصر ايران بنوعي سر آمده وقوانين بازي بعد اززهر خوري ولايت فقيه عوض شده است”
چیزی که الان شاهدش هستیم این است که توافق هسته ای ایران معادلات قدیمی قدرت را در منطقه تغییر داده است.این توافق فرضیه های قدیمی را زیر و رو کرده است و نشانه هایی از تمایل جدید بازیگران خلیج فارس برای گذر از حصارهایی که خودشان عمداً در گذشته ایجاد کرده اند ، دیده می شود.
http://atimes.com/2015/08/saudi-arabia-russia-and-iran-gulf-players-willing-to-abandon-old-narrative

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر