دولت بشار اسد رئیس‌جمهوری سوریه برای مذاکره با «مخالفان مسلح» خود اعلام آمادگی کرد. این برای نخستین بار است که دولت اسد که مخالفان خود را «تروریست» توصیف می‌کرد، آمادگی خود را برای مذاکره با «مخالفان مسلح» اعلام می‌کند.
عمران الزعبی وزیر اطلاع رسانی سوریه در گفت‌وگو با شبکه خبری CNN که بخش‌هایی از آن بخش شد، گفت که دمشق «بارها پشتیبانی خود را از هر طرفی که با گروه دولت اسلامی (داعش) می‌جنگد، اعلام کرده است.»
این مصاحبه در حالی انجام شده که گزارش‌ها از قریب‌الوقوع بودن عملیات نظامی گسترده آمریکا و ترکیه علیه مواضع داعش در سوریه حکایت دارد.
اما وزیر اطلاع رسانی سوریه درباره سخنان مقام‌های ترکیه در خصوص عزم این کشور برای مقابله با گروه داعش گفت: «آنچه که در مخیله رجب طیب اردوغان (رئیس جمهوری ترکیه) می‌چرخد، جنگ با داعش نیست بلکه جنگ با کُردها است؛ کُردهای سوریه، عراق و ترکیه.»
الزعبی همچنین با بیان این‌که دولت سوریه مذاکره با «گروه‌های مسلح میانه‌رو» را ترجیح می‌دهد، گفت: «از مخالفان مسلح می‌خواهیم متحد شوند تا بتوان وارد مذاکرات شد.»
این سخنان در حالی مطرح می‌شود که در ماه‌های گذشته نیروهای دولتی سوریه شکست‌های سختی از مخالفان به ویژه در شمال در محور ادلب و در جنوب در محور درعا متحمل شدند. در مناطق شمالی جنگجویان مخالفان خود را به آستانه مناطق علوی‌نشین استان دیرالزور پایگاه اصلی بشار اسد رساندند.
از سویی چهارشنبه 12 اوت آتش‌بس 48 ساعته‌ای میان مخالفان بشار اسد از یک سو و ارتش سوریه و حزب الله لبنان از سوی دیگر در سه منطقه آغاز شد. شهر زبدانی در حومه دمشق که در کنترل مخالفان است و دو شهرک شیعی در استان ادلب که در کنترل نیروهای دولتی است، مناطقی هستند که آتش‌بس در آن‌ها آغاز شده است. بنا بر گزارش‌ها مذاکرات میان دو طرف بر سر مسائل دیگر ادامه خواهد یافت.
در همین حال محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران به دمشق رفته است. گفته می‌شود او ابتکار عملی «اصلاح شده» برای پایان بحران سوریه، به مقام‌های این کشور ارائه داده است.
ظریف که سه شنبه به بیروت پایتخت لبنان سفر کرده بود، چهارشنبه در دمشق با بشار اسد دیدار و گفت‌وگو کرد.