در اواسط ماه اوت جاری، درگیری لفظی میان مقامات فرودگاه بین المللی بغداد از یک سو و نمایندگانی از سپاه قدس و سفارت جمهوری اسلامی ایران از سوی دیگر، اتفاق افتاد.
موضوع اختلاف میان عراقی ها و ایرانی ها این بود که مسئولان فرودگاه، خواستار تفتیش هواپیمای ایرانی مظنون به حمل سلاح شده بودند.
پس از اینکه این دو نتوانستند به نتیجه برسند، لازم بود که نماینده سپاه قدس در سفارت ایران در بغداد و نخست وزیری عراق برای حل مشکل دخالت کنند.
همکاران قاسم سلیمانی در سپاه قدس، عادت نداشتند که در هنگام اجرای عملیات لجستیکی در عراق اینگونه مورد فشار قرار گیرند، حتی اگر به نقض حاکمیت این عراق یا تعهدات بین المللی این کشور، بینجامد.
حیدر العبادی نخست وزیر عراق، اخیرا دستور داده است که به «فعالیت آزاد ایران» در فرودگاههای عراق، پایان داده شود.
العبادی حرکت هواپیماها و خالی کردن محموله های آن را مسئولیت عراق دانست. یک مقام عراقی بلند مرتبه در دفتر نخست وزیری عراق، اقدام العبادی را اینگونه توضیح داد:« هر کشور مستقلی لازم است بر آنچه در خاک خود اتفاق می‌افتد، نظارت داشته باشد.»
فعالیت آزاد سپاه قدس، بویژه در استفاده از حریم هوایی عراق و فرودگاه های این کشور، حتی تحریم های بین المللی علیه تهران را نیز زیر پا گذاشته است. این فعالیت ها در زمان نوری المالکی آغاز و در دوره هادی العامری به عنوان وزیر وزارت حمل و نقل به اوج خود رسید. اما العبادی اخیرا در چارچوب اصلاحات به عمل آمده، جهت کاهش فعالیت های سپاه قدس اقدام کرده است. ایران اصلاحات العبادی را بر علیه فعالیت های خود به شمار آورده است.
یک نماینده عراق، که نخواست نامش فاش شود، در این باره گفت :« سلیمانی میان مرجعیت در عراق و بغداد، برای نجات مالکی از یک سو و ضمانت ادامه آزادی عمل سپاه قدس در عراق جهت حرکت به سمت سوریه و لبنان از سوی دیگر، در حال رفت و آمد است.»

اصل داستان؟ لينگ به منبع

بيشتر بخوانيد

مقاله سمير عطاء الله