کل نماهای صفحه

۳۰ مرداد ۱۳۹۴

شیعیانی از لبنان و علویانی از سوریه: ایران کشورهایمان را می‌بلعد


شیعیانی از لبنان و علویانی از سوریه: ایران کشورهایمان را می‌بلعد
شهر الزبدانی

دبی-العربیه.نت فارسی
در پرتو گفت‌وگوهای "الفوعه/ازبدانی" با مشارکت رژیم ایران، شماری از روشنفکران و روزنامه‌نگاران لبنانی و سوری با صدور بیانیه‌ای خطاب به "شعیان لبنان و علویان سوریه" نسبت به دخالت تهران در امور کشورهایشان هشدار دادند.
منابع آگاه در سوریه، روز یکشنیه 16 اوت، طی گفت و گو با العربیه.نت، جزئیات کامل مذاکرات میان ایران و انقلابیون الزبدانی، که اخیرا در شهر استانبول ترکیه اتفاق افتاد، را فاش کردند.
این بیانیه گفت‌وگوها را "گستاخانه" نامیده، زیرا ایران بطور علنی و آشکار به عنوان یکی از اطراف در آن حضور دارد و این امر را نشانه الغای صفت شهروندی از شیعیان و علویان در لبنان و سوریه دانسته است و به اعتقاد امضاکنندگان هدف آن ایجاد تغییرات دمگرافیک فرقه‌ای است.
روشنفکران شیعه و علوی ضمن اعلام همبستگی، به دلایل امنیتی از ذکر نام‌هایشان زیر امضاهای خود خودداری کردند، زیرا همچنان میان بیروت پایتخت لبنان و لاذقیه (شهر علوی‌نشین سوریه) در رفت‌و‌آمد هستند.
این بیانیه که نسخه‌ای از آن توسط یک منبع موثق در اختیار "العربیه.نت" گذاشته شده بر مجموعه‌ای از حقایق تاکید دارد که نادیده گرفتن این گفت‌وگوها را ضروری می‌نماید و خواستار عدم واکنش نسبت به آن شده، زیرا هر واکنشی به مثابه عدم اعتراف به حق شهروندی و پذیرفتن دست کشیدن از کلیه حقوق شهروندی در لبنان و سوریه به سود سیاست دنباله‌روی از ایران خواهد بود.

بیانیه شماری از شعیان و علویان
در همین حال شماری از روشنفکران و روزنامه‌نگاران شیعه در هاشتاگ #بيروت_اللاذقية، یادآوری کردند که هدف رژیم ایران که بارها بر زبان برخی مقامات این کشور جاری شده، تحکیم نفوذ منطقه‌ای این رژیم از صنعا تا بیروت، دمشق و بغداد است، لذا این رژیم در محدود کردن و یا کنار گذاشتن مزدوران محلی خود هیچ ابایی ندارند، بر این اساس است که خود مستقیما به نمایندگی از شیعیان (لبنان) و علویان (سوریه) و همه کسانی که به چشم رعایا به آنها می‌نگرد، مستقیما وارد مذاکره می‌شود.
بنا بر آنچه در این بیانیه آمده، پذیرفتن و تسلیم شدن در این زمینه نتیجه‌ای جز ذلت و خواری و سوق دادن "سوریه و لبنان" به سوی جنگ‌های هرچه بیشتر و جداسازی دمگرافیک فرقه‌ای در بر نخواهد داشت.
این بیانیه خطاب به شیعیان لبنانی و سوریان علوی تاکید کرده، شرایط پیش و پس از گفت‌وگوهای الفوعه/الزبدانی یکی نخواهد بود، با این همه در رابطه با مذاکرات (کاملا واضح و آشکار) باید گفت که فرا روی ما و گروه‌هایی که ایران به نام فرقه‌گرایی مذهبی خواهان تبعیت آنهاست، راهی بجز اینکه فرزندان میهن خود باشیم باقی وجود ندارد، راه دیگر تبدیل شدن به خس و خاشاکی در امپراتوری ولی فقیه است که پایتخت آن تهران خواهد بود."
مذاکرات میان ایران و انقلابیون الزبدانی، در روز جمعه گذشته درباره این شهر، و دو شهرک کفریا و الفوعه در حومه دمشق بوده است.
منابع نزدیک به تیم مذاکره کننده سوری پیشتر گفته اند که شکست مذاکرات به دلیل پافشاری ایران بر تغییر بافت جمعیتی زبدانی، کفریا و القوعه بود. ایران اصرار داشت که جنگجویان و ساکنان محلی و روستاهای اطراف آن از زبدانی خارج شوند. همچنین خواسته شده که ساکنان کفریا و الفوعه، به شهرک القصیر در حومه حمص کوچ کنند

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر