کل نماهای صفحه

۱۴ مرداد ۱۳۹۴

اخبار يمن- آیا حوثی بر صالح کودتا کرد؟

آیا حوثی بر صالح کودتا کرد؟

یک تظاهر کننده یمنی معترض به حضور حوثی ها در حاشیه اعتراضات تعز که با آتش گشودن حوثی ها مواجه شد (عکس از آژانس عکس خبری اروپا)
عبد الملک الحوثی، بعد از ظهر یکشنبه گذشته، برای اظهار نظر درباره آزاد سازی عدن و تحولات اوضاع در یمن، یک سخنرانی تلوزیونی انجام داد که مدت آن صد و هفت دقیقه بود. وی در سخنرانی خود مانند یک نسخه تحریف شده از حسن نصر الله ظاهر شد که علائم استرس و تنش شدید بر او نمایان بود.
حوثی آمده بود تا توجیه کند و تلاش داشت پیروان خود را بسیج کند. سخنرانی او مانند سخنرانی مرد شکسته ای بود که آزادی عدن او را شوکه کرده و ظهور خالد بحاح در آن، او را به درد آورده است. به همین علت حوثی در سخنرانی خود، آزادی عدن و آن چه در آن گذشته و می گذرد را با عبارت های آتی توصیف کرد: « رویداد جزئی، معمولی، نمایش رسانه ای، محدود، بی اثر، باتلاق، سرازیری، ساز و دهل، نفوذ، گمراه سازی، حادثه ای هشدار دهنده، اشغال، غیر قابل نگرانی، عوارض جزئی، مختل سازی، نبرد طولانی نفس، دولت اشغالگران». تمامی این عبارات، میزان استرس حوثی و البته هیجان زدگی او را نشان می داد، اما سخنرانی او یک نکته قابل توجه نیز داشت.

عبد الملک الحوثی در سخنرانی خود، در حالی که تیر اتهامات را به سوی عربستان سعودی، و نقش تاریخی آن در یمن نشانه گرفته بود، اما به طور قابل ملاحظه ای متحد کنونی خود، علی عبد الله صالح، و دولت و مردان او را مورد سرزنش و انتقاد قرار می داد، به طوری که گفت: «آن ها توسط عربستان سعودی رهبری می شدند تا این که یمنی ها در انقلاب اخیر خود بر علیه آن ها قیام کردند». البته این سخنان حوثی، سخنانی سطحی هستند، زیرا شواهد وفا داری عربستان سعودی به یمن روشن و ثابت شده هستند. آیا عمو زادگان حوثی که در عربستان سعودی حضور دارند هم از کسانی هستند که یمن را فروختند؟ آیا حوثی فراموش کرده است که ابتکار خلیجی پس از انقلاب یمن و کناره گیری صالح، بذری بود که تلاش های عربستان سعودی آن را کاشت و بعدها منجر شد، توافق صلح و مشارکت، آن هم با پوشش سازمان ملل، به وجود آید که حوثی اینک دم از آن می زند؟ بنابراین، سوال این است: آیا حوثی بر علیه صالح کودتا کرد؟ یا این که این ها نشانه هایی از یک کودتا است؟ و چرا؟ آیا برای این است که صالح او را فروخت، یا قصد چنین کاری دارد؟ یا این که هر دوی آن ها، هم حوثی و هم صالح، با توجه به ماهیت خود عمل می کنند؟ چون نه اساسنامه ای دارند و نه به میثاقی پایبندند؟ سطحی بودن حوثی و تغییر پذیری او تا بدین جا پایان نمی یابد؛ زیرا پس از توجیه کردن و به خیانت متهم کردن و دشنام دادن، در دقیقه صد و سوم از سخنرانی خود اعلام کرد که از تمامی تلاش های سیاسی، از سوی «هر یک از طرف های عربی بیطرف» و یا «طرف های بین المللی»، استقبال می کند! سؤال این است که طرف عربی بیطرف چه کسی است؟ آیا منظور او پادشاهی عمان است؟ بسیار خب. آیا حوثی متوجه نبود که وزیر خارجه ایران، پس از توافق هسته ای به کویت و قطر و عراق سفر کرد در حالی که به عمان سفر نکرد؟ آن هم با وجود برگزاری پنج جلسه مذاکرات محرمانه ای که برای آماده سازی مذاکرات هسته ای در آن موقع در عمان برگزار شد؟ شاید ایرانی ها پس از این یادآوری به عمان سفر کنند، اما آیا او ملاحظه نکرد که ایران حق عمان را به جای نیاورد؟ سؤال دیگر این که طرف بین المللی بیطرف کیست؟ آیا منظور او روسیه یا آمریکا است که حوثی ها دو ماه پیش در عمان با آن ها دیدار داشتند؟ اگر منظور آمریکا باشد که حوثی می گوید: مرگ بر آمریکا، و ادعا می کند که آن چه در یمن اتفاق می افتد، ائتلاف عربستانی – آمریکایی است. پس چگونه آمریکا می تواند از طرف های بیطرف باشد؟ اما اگر منظور او روس ها باشند، آیا حوثی متوجه نشد که مسکو قطعنامه ۲۲۱۶ شورای امنیت را تصویب کرد که حوثی ها را محکوم می کند و آن ها را به همراه صالح، جنایت کار می نامد؟ حوثی چه کسانی را به حساب می آورد؟ و اساساً از وقایع اطراف خود چه درکی دارد؟

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر