کل نماهای صفحه

۱۱ دی ۱۳۹۶

دیدگاه ناظران ارشد درباره اعتراضات مسالمت آمیز در ایران.

دیدگاه ناظران ارشد درباره اعتراضات مسالمت آمیز در ایران.

در روزهای پنجشنبه و جمعه در بیش از بیست شهر ایران تجمع های اعتراضی برگزار شد که شعارهای آنها عمدتا علیه مقام های ارشد و نظام جمهوری اسلامی ایران بود. در پی این اعتراضهای گسترده، کاخ سفید نیز همراهی خود را با معترضان اعلام کرد. بخش فارسی صدای آمریکا به سراغ ناظران ارشد که خبرهای ایران را زیر نظر دارند رفته، و نظر آنها را درباره اعتراضات مسالمت آمیز در ایران جویا شده که در زیر بخشی از این نظرات را می خوانید:
مارک دوبویتس، مدیر ارشد بنیاد دفاع از دمکراسی ها - واشنگتن:
مارک دوبویتس
مارک دوبویتس
ما باید به این فکر کنیم و هر آنچه که می‌توانیم انجام دهیم، تا یک ایران آزاد، دموکراتیک، مستقل و ثروتمند بسازیم.
کشوری که زیبایی فرهنگ ایرانی را تمام و کمال به نمایش بگذارد. جایی که ذهن و روان مردم فوق العاده اش را، پذیرا باشد. کشوری بدون سلاح هسته ای و موشک برای پرتاب؛ کشوری در صلح با همسایگانش.
همه آمریکایی ها باید پشتیبان ایرانی‌هایی باشند که برخاسته‌اند تا بطور مسالمت آمیز به این رژیم ظلم و فساد پایان دهند.
كنت واينستين رئيس هيات مديره و مديرعامل موسسه هادسون - واشنگتن:
كنت واينستين
كنت واينستين
هیچ چیزی ملاها را بیشتر از آگاهی مردم ایران از میلیاردها دلار ثروت دزدیده شده و در تملک شخصی فرمانده هان سپاه، و رهبر جمهوری ایران، نمی ترساند. جای تعجب نیست که قانون شفافیت داراییهای کادر رهبری ایران این قدر جلب توجه کرده است.
مایکل روبین، محقق انستیتوی مطالعات آمریکائی - واشنگتن:
مایکل روبین
مایکل روبین
جمهوری اسلامی بیشتر حادثه ای در تاریخ است تا نتیجه طبیعی تحول سیاسی ایران. آیت الله خمینی وعده یک «دموکراسی اسلامی» را داد، اما به هیچکدام عمل نکرد. او مذهب را تخریب کرد و یک استبداد دینی را، به همان بی‌رحمی استبداد شاهنشاهی بنا نهاد.
اصلاح طلبان هم به نوبه خود هرگز صادق و بی‌ریا نبوده‌اند: آنها بیشتر بر روابط عمومی تمرکز کردند تا تغییرات واقعی.
اما معدود کشورهایی هستند همانند ایران که امید در آن موج بزند. ایران باردیگرمی‌تواند به مانند جواهری در جهان باشد، اگر به ایرانی ها اجازه داده شود که آزاد باشند. و طبیعی است که باید آزاد باشند.
برای ایرانی‌ها دموکراسی مفهومی بیگانه و خارجی نیست. ایران مدت‌ها قبل از دیگر کشورهای منطقه یک دموکراسی بر مبنای قانون اساسی داشت؛ با اینکه این یک قرن پیش از بین رفت، اما این هوشیاری درملت همچنان باقی ماند.
ایلان برمن، نائب رئیس ارشد شورای آمریکائی سیاست خارجی - واشنگتن:
ایلان برمن
ایلان برمن
اعتراض های فعلی گرچه بزرگترین اعتراض های یک دهه اخیر است، هنوز بسیار زود است که آن را به مثابه بهار ایرانی تلقی کرد، اما یک چیز قطعی است و آن این که اعتراض ها بیش از نارضایتی های اقتصادی صرف است. این اعتراض ها همانند اعتراض های قبلی در سال ۱۳۸۸، تجلی اعلام جرمی علیه رژیم ایران و روش های سرکوبگرانه و افراطی آن است.
دولت ترامپ دارای نقش مهمی در وقایع امروز ایران است. ... اما کاخ سفید فعلی این طور نیست و از این رو می تواند وزنه ای قاطع در حمایت از موجی باشد که برای تغییر در خیابان های ایران دیده می شود.
سام کرمانیان، تحلیل گر سیاست خارجی - لس آنجلس
سام کرمانیان
سام کرمانیان
حس رضایت و امیدی که پس از توافق هسته ای سراسر ایران را فرا گرفت و چشم انداز بهبود اوضاع اقتصادی و برخورداری از آزادی های اولیه، خیلی زود جای خود را به یاس داد و فساد دولتی سبب شده تا مردم امیدشان را به هرگونه بهبود احتمالی اوضاع از دست بدهند و اکنون که متوجه شده اند مشکل بمراتب فراتر از فساد و بی کفایتی و سوء مدیریت در ایران است، ناامیدی جای خود را خشم داده است.
امروز بخش فراینده ای از مردم ایران متوجه اند که کل ساختار سیاسی حاکم بر کشور که برای حفظ قدرت و ثروت، وابستگی های مذهبی را دستمایه قرار داده، از درون فاسد است و قادر به احقاق وعده تامین صلح و عدالت اجتماعی که ده ها سال است از آن سخن می گوید نیست.
رضا پیرزاده، هموند دفتر سیاسی شورای ملی ایران برای انتخابات آزاد - پاریس:
رضا پیرزاده
رضا پیرزاده
اعتراضاتی که اوج گرفته، در حقیقت ادامه اعتراضاتی است که از ماهها پیش شروع شد. این اعتراضات بر می گردد به خشمی که همه مردم به نظام، چه در قوه قضائیه و چه در همه سیستم بانکی و مالی کشور، دارند. مردم در این وضعیت که به نان شب محتاج هستند، شاهد تاراج کشور توسط کشور توسط سپاه و سایر مقام های حکومت هستند و بودجه کشور ثروت ملی صرف صدور انقلاب در خاورمیانه می شود.
خشم عمیقی وجود دارد و حالا مقامات جمهوری اسلامی دل شان خوش است که این یک دعوای جناحی است. هر کسی که به شعارهای مردم گوش بدهد، متوجه می شود که فراتر از بحث های جناحی و علیه جمهوری اسلامی و انقلاب است.
من امیدوار به حمایت قوی بین المللی برای حمایت از مردم ایران هستم. در سال ۱۳۸۸ مردم انتظار حمایت بین المللی را داشتند و یاد داریم که در خیابان فریاد می زدند «اوباما یا با اونهاِ یا با ما». اینطور نشد؛ ولی این مردم امیدوارند امسال این حمایت را از آمریکا و جامعه جهانی، از جمله کشورهای اروپایی داشته باشند.
اگر حمایت باشد می توانیم در ایران یک انتخابات آزاد برای تشکیل مجلس موسسان داشته باشیم که یک قانون اساسی مدرن از آن بدست بیاید.
مجید صادقپور، دبیر سیاسی سازمان جوامع ایرانیان آمریکا- واشنگتن
مجید صادقپور
مجید صادقپور
از طرف ایرانیان ایالات متحده که در چهل ایالت آمریکا هستیم، همبستگی خود را با مردم عزیز ایران اعلام می کنیم. ما مثل آنها خواهان ایران آزاد، دموکراتیک و جمهوری هستیم؛ همانطوری که خانم مریم رجوی رئیس جمهوری منتخب بزرگترین ائتلاف سیاسی خارج از کشور در بیانیه شان اعلام کردند.
مردم ایران امیدوار هستند که دنیا و به طور کل غرب، و آمریکا از حرکت آزادی خواهانه آنها حمایت کنند و شاهدیم که افراد ارشد در کنگره و همچنین کاخ سفید همبستگی خود را با مردم ایران نشان دادند.
از کشورهای اروپایی و سایر کشورهای دیگر خواستار همراهی با خواسته مردم ایران برای دموکراسی و آزادی هستیم. بیان این به طور واضح، می تواند به تقویت خواسته های مردم ایران در خیابان های ایران باشد که به دنبال دموکراسی هستند.
 اختصاصی بخش فارسی صدای امریکا

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر