کل نماهای صفحه

۲۶ آبان ۱۳۹۴

تروریسم و چرخش سیاست‌های فرانسه


تروریسم و چرخش سیاست‌های فرانسه

ار اف ای فرانسه

mediaفرانسوا هولاند در برابر کنگره در کاخ ورسای، دوشنبه ١٦ نوامبر ٢٠١٥AFP PHOTO/ ERIC FEFERBERG
سخنان رئیس جمهوری فرانسه، فرانسوا هولاند، روز دوشنبه 
١٦ نوامبر در برابر اجلاس کنگره این کشور، بازتابِ چرخشی 
آشکار از یکسو در تدابیر راهبردی خارجی و از سوی دیگر
در سیاست داخلی فرانسه برای رویاروئی با تروریسم، محسوب می‌شود.
کنار گذاشتن بشار اسد از قدرت و جلوگیری از دست یافتن داعش به قدرت در دمشق تا کنون اهداف اصلی استراتژی فرانسه را در سوریه تشکیل می داد. از همین رو هدف بمباران ها تنها به سد کردن راه داعش در دست یافتن به مرکز قدرت سیاسی یعنی پایتخت محدود می شد. داعش هر چند متحد نیروهای ضد اسد نبود، اما برای سرنگونی او بکار می آمد. اینک اما دشمن اصلی داعش است و از همین رو هدف تنها "سد کردن" او نیست بلکه، چنانکه رئیس جمهوری فرانسه گفت، "نابود کردن" آنست.
در همین حال، هر چند در بینش فرانسوا هولاند بشار "اسد راه حل بحران سوریه نیست" اما دیگر دشمن اصلی نیز بحساب نمی آید. این نقش از این پس به داعش داده شده است. از همین رو برای روسیه و ایران نیز از این پس در ائتلاف ضد داعش غرب جائی گشوده می شود.
در زمینۀ سیاست داخلی، پیشنهادات و تصمیمات رئیس جمهوری بارتاب مطالبات رقبای سیاسی راست گرای اوست : امکان سلب ملیّت فرانسویانی که در عملیّات تروریستی شرکت داشته ودارای ملیّتی دیگر نیز هستند، آسان کردن بازرسی های اداری،تشدید قوانین مربوط به حمل سلاح، کنترل شدیدتر مرزهای اتحادیۀ اروپا، مبادلۀ اطلاعات کامل تربوط به مسافران هوائی و تدابیری از این دست، همه و همه گرایش تازه ای در بینش سوسیالیست های فرانسه تلقی می شود. ارائه این پیشنهادات و اعلام این تصمیمات حربه‌های انتخاباتی بسیاری از راست گرایان را کُند می کند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر