ژان ایو لودریان، وزیر دفاع فرانسه، روز دوشنبه 23 نوامبر اعلام کرد که مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق، گفته است که نیروهای پیشمرگه این اقلیم برای شرکت در جنگ برای آزادسازی رقه در سوریه از داعش آماده هستند.
وزیر دفاع فرانسه گفت:«آزاد سازی سنجار به یمن حضور گسترده پیشمرگه ها در میدان های و حملات زمینی آنها و پوشش هوایی ائتلاف صورت گرفت واکنون برای ایزدی ها این امکان وجود دارد که به سرزمین خود باز گردند».
لودریان افزود:«برای بازپس گیری هر منطقه ای از داعش ضروری است که هم نیروهای زمینی باید حضور داشته باشند و هم نیروی هوایی به همین دلیل برای شکست داعش، این امکان وجود دارد که کردها و ارتش آزاد سوریه اقدام به حمله زمینی کنند و ائتلاف بین المللی با پوشش هوایی آنها را حمایت کند».
وزیر دفاع فرانسه گفت:«من با مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان ملاقات کردم او به من اطمینان داد که نیروهای اقلیم برای شرکت در عملیات آزادسازی رقه از داعش آماده هستند».
وی اظهار داشت:«اکنون برماست که خود را برای بازپس گیری مناطق اشغال شده توسط داعش اقدام کنیم».
گفتنی است که نیروهای پیشمرگه کردستان عراق هفته گذشته شهر زنجار را از کنترل داعش خارج کردند و تعداد زیادی از عناصر این گروه تروریستی را کشتند.
طبق منابع امنیتی و نظامی اقلیم کردستان، در آزادسازی شهر سنجاز از گروه داعش بیش از 7500 نیروی پیشمرگه با حمایت هوایی ائتلاف بین المللی و همکاری نیروهای محلی متشکل از ایزدی‌ها مشارکت کردند. پیشمرگه ها ابتدا شهر را محاصره کردند و پس از درگیری‌های 24 ساعت که با بمباران‌های هوایی ائتلاف همراه بود شهر را آزاد کردند.
در پی حمله پیشمرگه ها به شهر سنجار بیش از 100 تن از شبه نظامیان داعش کشته و دهها تن از آنها زخمی و اسیر شدند.