کل نماهای صفحه

۲۲ آبان ۱۳۹۴

سراب سرمایه‌گذاری خارجی



باند رفسنجانی - روحانی و به‌ویژه مقامات دولت آخوند  حسن روحانی  با ورود هیأتهای اقتصادی خارجی این وعده را می‌دهند که گویا با ورود این هیأتها گره اساسی از اقتصاد به بن‌بست رسیده رژیم حل خواهد شد. اما واقعیت این است که به دلایل متعدد از ورود این هیأتها آب آن‌چنانی برای بهبود وضعیت اقتصادی رژیم گرم نخواهد شد.مساله‌ای که رسانه‌ها و مهره‌های حکومتی نیز به این امر اعتراف می‌کنند.

هیأتهای اقتصادی اروپایی که به ایران سفر می کنند عمدتاً برای فروش کالا و سرمایه‌گذاری روی تولیدهای زود بازده هستند و در زمینه سرمایه‌گذاری روی صنایع تمایل ندارند.

بخشی از آنها نیز که روی صنایع سرمایه‌گذاری می‌کنند عمدتاً روی نفت و گاز است.

اقتصاددانان حکومتی برای بى‌رغبتى سرمایه‌گذاران خارجی در صنایع تولیدی دو دلیل عمده برشمرده‌اندى،

 اول این‌که لغو تحریمها مشروط است به اقدامات مشخص رژیم در زمینه تعطیل کردن برنامه هسته‌یی بر اساس توافق وین و برجام، در صورتی‌که رژیم نتواند رضایت کشورهای طرف مذاکره را به‌طور کامل جلب کند، و تمامی شروط برجام را اجرا کند تحریمها لغو نمی‌شوند.

ضمنا در صورت اجرای تعهدات توسط رژیم، لغو تحریمها تدریجی است و تامدت قابل توجهی تیغ تحریم روی اقتصاد رژیم وجود خواهد داشت. در چنین شرایطی سرمایه‌گذاران خارجی حاضر نیستند روی صنایعی سرمایه‌گذاری کنند که بازده درازمدت دارند. لذا دنبال سرمایه‌گذاری زودبازه از طریق سرمایه‌گذاری در زمینه تولید کالاهای خدماتی و مصرفی هستند.

دلیل دوم برای این‌که سرمایه‌گذاران خارجی به فکر سرمایه‌گذاری درازمدت نیستند، عدم امنیت در ایران تحت حاکمیت آخوندها است، به گونه‌یی که نظام آخوندی شرایطی را به وجود آورده که کمتر سرمایه‌گذار خارجی تمایل به سرمایه‌گذاری درازمدت و در صنعت دارد.

در این زمینه خبرگزاری تسنیم29شهریور 94 ازقول یکی ازکارگزاران وابسته به باند رفسنجانی- روحانی با اشاره به نبودن امنیت و شرایط مناسب برای سرمایه‌گذاری در ایران تحت حاکمیت آخوندی می‌نویسد: ”بعد از تصویب برجام همه در انتظار ورود سرمایه‌گذاران جدید خصوصاً سرمایه‌گذاران خارجی بودند اما با توجه به این‌که رونقی در بازار نیست تا دگرگونی ایجاد کند و امنیتی نیست که سرمایه‌گذاران را ترغیب کند، به نظر نمی‌رسد که سرمایه‌گذاران خارجی وارد شوند یا اگر بیایند هم مقدار سرمایه‌گذاری آنها چندان قابل ملاحظه باشد که بتواند در اقتصاد تحرک ایجاد کند.

اسدالله عسگر اولادی رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین اعتراف می‌کند که هیأتهای زیاد تجاری به‌ویژه از کشورهای اروپایی به ایران آمده‌اند که همه فروشنده هستند و نه سرمایه‌گذار و ”این هیأتها هیچ دست آورد عینی و کاربردی برای ایجاد تحول مثبت در اقتصاد ایران نداشته‌اند. تا کنون فقط هزینه میزبانی از هیأتهای خارجی را پرداخت کرده‌ایم و تا حدودی هتل‌های ما شلوغ شده است، اما دستاورد عینی از این حضور و طرح سرمایه‌گذاری خاصی دیده نشده است“. (خبرگزاری تسنیم 20آبان 94)

واقعیت این است تنها در صورتی ورود این هیأتها به‌طور واقعی مثمر ثمر خواهد بود که در زمینه صنعت سرمایه‌گذاری کنند، و سرمایه‌گذاری آنها به نفع افزایش تولید، اشتغال و تولید کالاهای سرمایه‌یی باشد. اما به اعتراف مهره‌ها و رسانه‌های رژیم تا کنون کمتر هیأت اقتصادی بوده که حاضر شده است در جهت افزایش ظرفیت و قابلیتهای تولیدی کشور که نقشی در بهبود وضعیت اشتغال کشور هم داشته باشد سرمایه‌گذاری کنند.

روزنامه آرمان وابسته باند رفسنجانی- روحانی 10مرداد 94 در مطلبی با عنوان ”مصادره هیأتهای خارجی توسط دولت“، به حضور و ورود شرکتهای متعدد خارجی به ایران اشاره می‌کند و می‌نویسد: ”باید توجه داشت که این ورود به‌معنای این نیست که می‌آیند تا سرمایه‌گذاری کنند. پس از حضور هیأتهای خارجی موج بعدی در کالاهای مصرفی اتفاق خواهد افتاد. شرکتهایی خارجی برندهای خود را به ایران می‌آورند و تولید می‌کنند و یا شرکتهای ایرانی تحت لیسانس آنها مشغول به فعالیت می‌شوند. صنایعی مانند شیرینی و شکلات و همچنین لوازم آرایش و صنایع لوازم خانگی همه این استعداد را دارند که تحت لیسانس آنها فعالیت داشته باشند “.

خبرگزاری نیروی تروریستی قدس (تسنیم) نیز 9مرداد 94 با عنوان ”کیف و کوله ایتالیایی وارد بازارایران شد“ می‌نویسد: ”تولیدکنندگان اروپایی که طی سه سال گذشته تحت فشار آمریکا از بازار مصرف ایران محروم بوده‌اند اکنون درصدد برآمده‌اند تا با حدت و شدتی بیش از گذشته وارد بزرگترین بازار مصرف خاورمیانه می‌شوند و کالاهای مصرفی خود را به فروش برسانند.“

روزنامه جوان ارگان بسیج  سپاه پاسداران  نیز استنباطش از ورود هیأتهای تجاری خارجی به‌ویژه غربی این است ”به دنبال مواداولیه ارزان قیمت در قالب عقد قراردادهای بلندمدت و احیاناً مشارکتی هستند و در دیگر سو به‌دنبال بازار مصرفی برای کالاهایشان هستند.

روزنامه اعتماد از رسانه‌های حامی دولت روحانی 29شهریور 94 از قول حسین راغفر یکی از کارشناسان حکومتی در زمینه فراهم نبودن شرایط برای سرمایه‌گذاری خارجی در حوزه تولید می‌نویسد: ”سرمایه‌گذاری خارجی در کشور باید ویژگی‌هایی داشته باشد. مهم‌ترین نکته‌یی که باید در این حوزه مورد توجه قرار گیرد، افزایش اشتغال، بالابردن تکنولوژی و افزایش صادرات و اشتغال در کشور است اما اگر کشوری بخواهد سرمایه‌یی با این ویژگی‌ها جذب کند، لازم است بستری برای بالا بردن بهره‌وری فراهم آورد. بررسیها نشان می‌دهد چنین بستری متأسفانه در شرایط فعلی در داخل کشور وجود ندارد..

اظهارات مکرر اخیر علی خامنه‌ای در زمینه نفوذ خصوصاً نفوذ اقتصادی توسط خارجیها هم بیش از پیش به نگرانی سرمایه‌گذاران خارجی در ورود به بازار ایران و سرمایه‌گذاری دامن می‌زند.

از نظر ولی‌فقیه ارتجاع نفوذ می‌تواند در حوزه‌های مختلفی اتفاق بیفتد که یکی از این حوزه ها نفوذ اقتصادی است و در این رابطه از دولت خواسته است «‌چشم‌های بینای مسئولان اقتصادی باز باشد تا دشمنان نفوذ پیدا نکنند، چون پایه اقتصاد محکم را نفوذ اقتصادی دشمن متزلزل می‌کند».

تمامی این شرایط زمینه‌هایی را ایجاد می‌کند که عمده هیأتهای اقتصادی خارجی برای فروش کالاهای خدماتی ومصرفی به ایران سفر کنند و رغبت چندانی برای سرمایه‌گذاری درازمدت از جمله در صنایع تولیدی نداشته نباشد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر