هیلاری کلینتون وزیر خارجه سابق آمریکا و نامزد احتمالی ریاست جمهوری این کشور، تاکید کرد که پادشاهی سعودی، توجه خود علیه ایران و حامیان این کشور در یمن یعنی حوثی ها متمرکز کرده است.
به گزارش روزنامه فرامنطقه ای الحیات، کلینتون گفت که باید مسئله «نفوذ ایران از تهران تا دمشق و بغداد» را در چارچوب مبارزه با داعش، بررسی کرد.
وي افزود:«کشورهای عربی بخشی از نیروی خود را که برای مقابله با داعش باید صرف می کردند برای مقابله با تهدیدهای تهران صرف می کنند و نمونه آن جنگ یمن است
خارجه سابق آمریکا در اولین واکنش خود نسبت به حوادث پاریس گفت که ایالات متحده آمریکا، باید ائتلاف بین المللی را برا شکست داعش رهبر کند نه جلوگیری، یا مهار این گروه».
او گفت که استراتژی علیه گروه داعش، پس از حملات این عناصر این گروه علیه پاریس که اغلب از سوریه وارد فرانسه شدند، وارد مرحله جدیدی شده است.
کلینتون در سخنرانی خود در شورای روابط خارجی در نیویورک اظهار داشت که ائتلاف بین المللی باید حملات خود علیه داعش را به منظور نابودی خلافتش، افزایش دهد.
وزیر خارجه سابق آمریکا درباره کمبود اطلاعات درباره داعش در سوریه و عراق خبر داد و برای جبران این نقیصه، خواستار استخدام کسانی که به عربی مسلط هستند، شد.
او مانند باراک اوباما، با شرکت دادن سربازان آمریکایی در جنگ میدانی علیه داعش مخالفت کرد اما در عین حال گفت که از شرکت دادن نیروهای محلی در جنگ علیه داعش موافق است.
وی درباره عراق گفت که بغداد، بدون شرکت دادن اهل سنت این کشور در جنگ علیه داعش، موفق نخواهد شد. کلینتون، نوری المالکی نخست وزیر سابق عراق را به حاشیه راندن اهل سنت در این کشور متهم کرد.
کلینتون همچنین بر لزوم توقف حمایت مالی از داعش و مبارزه با تندروی در اروپا و منطقه و ایستادگی در برابر گفتمان تحریک آمیز در مساجد شد.