روسیه سندی را برای پایان دادن به درگیریهای 5 ساله سوریه منتشر کرده و خواستار تنظیم یک قانون اساسی جدید در یک فرایند 18 ماهه شده که به رفراندوم و انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری در این کشور منجر می شود.

این سند که روز سه شنبه 10 نوامبر به خبرگزاری اسوشیتدپرس رسیده است، هیچ اشاره ای به کناره گیری بشار اسد، رئیس جمهور سوریه ندارد، خواسته ای که از سوی مخالفان رژیم بارها مورد تاکید قرار گرفته است. در این سند فقط گفته شده که "رئیس جمهوری سوریه ریاست کمیسیون قانون اساسی سوریه را به عهده نخواهد داشت."

این سند که 8 بند دارد، از استفان دی مستورا، نماینده سازمان ملل در امور سوریه می خواهد تا روند سیاسی بین دولت و "هیات متحد مخالفان سوریه" را بر اساس چارچوب پیشنهادی قدرتهای جهانی در ژنو در ژوئن 2012 تنظیم کند. این روند باید به تشکیل یک دولت انتقالی با قدرت اجرایی کامل و انتخابات بیانجامد.

انکار مسکو

میخاییل باگدانف، معاون وزیر امور خارجه روسیه در امور خاورمیانه به خبرگزاری روسی تاس گفت "روسیه سند ویژه ای برای کنفرانس وین و پایان دادن به بحران سوریه تنظیم نکرده است."

ولادیمیر سافرانکف، نماینده روسیه در سازمان ملل متحد هم از انتشار این سند توسط اسوشیتدپرس ابراز تاسف کرد و گفت: "این فقط دیدگاه ما و یک پیشنهاد است."

گفته می شود که روسیه این سند را پیشاپیش برگزاری کنفرانس جدید سوریه در روز شنبه 14 نوامبر در وین منتشر و در میان کشورهای کلیدی شرکت کننده در این کنفرانس توزیع کرده است.

دی مستورا روز سه شنبه به خبرنگاران گفت که پیام او به 15 عضو شورای امنیت سازمان ملل برای حل بحران سوریه "وحدت در گفتار" است.