کل نماهای صفحه

۷ آذر ۱۳۹۴

برجام، «فتح‌الفتوح» یا «افسار پاره»

برجام، «فتح‌الفتوح» یا «افسار پاره»

نگاهی به روزنامه‌های حکومتی ـ آخرین اظهارنظر یوکیا آمانو، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با واکنشهای متضاد باندهای حکومتی همراه بود. باند خامنه‌ای شکست برجام را نتیجه گرفت و باند رفسنجانی ـ روحانی ابراز امیدواری کرد که گزارش آمانو در لغو تحریمها اثر منفی نگذارد.
«اسب زین شده را داده‌ایم و افسار پاره تحویل گرفته‌‌ایم»
کیهان با تیتر درشت “آژانس دبّه کرد پیش‌بینی‌ها درست بود» بود: با وجودی که از ماه‌ها پیش منتقدان خواستار آن بودند تا زمانی که ابعاد ادعایی نظامی برنامه هسته‌ای ایران – پی‌ام‌دی - از سوی آژانس خاتمه نیافته باشد روند اجرای برجام از سوی ایران آغاز نشود این خواسته از سوی دولت مورد بی‌مهری و بی‌توجهی قرار گرفت تا آن جا که آمانو رئیس آژانس اعلام کرد پی‌ام‌دی مختومه نخواهد شد و نمی‌توان تضمینی برای صلح‌آمیز بودن برنامه‌های هسته‌ای ایران ارائه کرد!
پاسدار حسین شریعتمداری، نماینده خامنه‌ای در کیهان در یادداشت روز این روزنامه با عنوان «دیدید گفته بودیم و بازى با پى ام دى» نوشت:
آن روز -14 فروردین‌ماه 94- بعد از اعلام توافق وین و مراجعه به متن این توافقنامه که روی سایت‌های حریف آمده بود، در توصیف آنچه داده و آنچه گرفته‌ایم، اعلام کرده بودیم «در یک کلمه باید گفت اسب زین شده را داده‌ایم و افسار پاره تحویل گرفته‌‌ایم». این توصیف با مخالفت آمیخته به عصبانیت برخی از دولتمردان محترم روبرو شد که برجام را «بزرگترین دستاورد قرن»! «فتح‌الفتوح»! «تسلیم قدرتهای بزرگ در برابر ایران»! و... می‌دانستند.
پاسدار حسین شریعتمداری با اشاره به حرف روز جمعه عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه رژیم که گفت: «طرف‌های غربی، اعضای شورای حکام آژانس و آمانو کاملا می‌دانند باید میان پی.‌ام.‌دی و برجام یکی را انتخاب کنند» نوشت: این اظهارات قابل تقدیر است ولی به «نوشداروی بعد از مرگ سهراب» شبیه‌تر است، چرا که بسیاری از تعهدات خود را قبل از تضمین کافی انجام داده‌ایم، سانتریفیوژهایی که جمع‌آوری و از رده‌ خارج کرده‌ایم، حاصل زحمات ۱۰ ساله دانشمندان و متخصصان هسته‌ای کشور بود که نصب مجدد آن با خسارت‌های فراوان همراه است و به آسانی جمع‌آوری جعبه‌های میوه در میوه‌فروشی و چیدن دوباره آن در روز بعد نیست، ۱۰ تن اورانیوم غنی شده نیز درگذر بیش از ۱۰ سال فراهم آمده است، رآکتور آب سنگین اراک هم شرایطی مشابه دارد و... بنابراین در صورت توقف اجرای برجام، امکانات فراوانی را از دست داده‌ایم، بی‌آن که حریف چیزی را از دست داده باشد.
وطن امروز، روزنامه باند دلواپسان با عنوان «برجام بر لبه پرتگاه» نوشت: با اظهارات آمانو این نگرانی تشدید شده است که طرف مقابل به‌رغم برجام و عقب‌نشینی هسته‌یی ایران، اما هم‌چنان به‌دنبال آن است تا مسیر بهانه جویی علیه برنامه هسته‌یی ایران را باز نگه‌دارد! این رفتار آژانس قطعاً به‌معنای عدم حسن‌نیت طرف مقابل برای پایان مخاصمه هسته‌یی است و البته به‌معنای مرده به دنیا آمدن برجام نیز خواهد بود!
روزنامه دیگر این باند عصر ایرانیان نوشت:آمانو: تضمینی برای صلح‌آمیز بودن فعالیتهای ایران نمی‌دهیم – آب پاکی قاضی «برجام» روی دستان دیپلماسی
از سوی دیگر، روزنامه آفتاب یزد، از باند رفسنجانی ـ روحانی با تیتر بزرگ خطاب دلواپسان اتمی نوشت: «اگر گزارش آمانو منفی هم باشد، دولت با تندروها همگام نمی‌شود».
روزنامه دیگر این باند به نام بهار اظهارنظر آمانو را کمرنگ جلوه داد و نوشت: دیگر ضرورتى نداشت که به بازى پی ام دی ادامه داده شود. این بازى نمى توانست تا همیشه ادامه پیدا کند. تاریخ مصرف این بازى در همان ۲۳ تیر در وین به سر آمد که پس از دوسال مذاکره به نتیجه نهایى منتج شد تا از آن مهمتر باراک اوباما، رئیس جمهورى آمریکا به خواسته خود دست پیدا کند.
روزنامه اعتماد نیز وضعیت برجام را به این صورت تیتر کرد: برجام در انتظار شورای حکام.

«میانجیگری» نظام بحران میان ترکیه و روسیه را «بدتر» می‌کند
روزنامه آرمان از باند رفسنجانی به خامنه‌ای در مورد بحران موجود میان ترکیه و سوریه گوشزد کرد: تصور نمیرود در این شرایط میانجیگری ایران بتواند جو حاکم میان ترکیه و روسیه را تعدیل ببخشد. مگر آنکه گذشت زمان تا حدودی بتواند وضعیت موجود میان دو کشور را تغییر دهد. در صورتی که تنشی میان دو کشور به وجود آید، ایران نباید کنار هیچ یک از دو کشور روسیه و ترکیه بایستد؛ زیرا در این صورت تنها وضعیت بدتر خواهد شد.

«معلوم است نفوذ نتیجه داده است»
نگرانی از تکرار قیام و نفوذ مورد ادعای خامنه‌ای وجه دیگری از نوشته‌های روز شنبه روزنامه‌های حکومتی است. روزنامه وطن امروز نوشت: زمانی که سال 88 شعار «نه غزه، نه لبنان» توسط برخی از همین آقایان تشویق می‌شد یا در مقابل آن سکوت می‌شد، معلوم است «نفوذ» نتیجه داده است... زمانی که در فتنه88، «استقلال، آزادی، جمهوری ایرانی» سر داده می‌شود و برخی از همین آقایان آن را تشویق می‌کنند یا در مقابل آن سکوت می‌کنند، معلوم است که «نفوذ» نتیجه داده است.

تبدیل اختلاس به شوخی در ایران تحت حاکمیت آخوندی
موضوع اختلاس و دزدی توسط مهره‌های ریز و درشت رژیم هم‌چنان در تیترهای روزنامه‌های حکومتی به چشم می‌خورد:
اختلاس در ایران به شوخی تبدیل شده است
رکورد افزایش نقدینگی در شهریور شکسته شد؛ رشد ۱۱.۵ درصدی حجم نقدینگی طی 8ماه
افزایش نرخ دلار سفره مردم را کوچکتر می‌کند؛ زمستان سخت اقتصادی
کسری درآمد 18هزار میلیارد تومانی دولت در 6ماهه اول.
روزنامه اعتماد نوشت: همه میدانند که دوران دولت سابق از حیث فساد و گسترش آن در هیچ دوره‌ای سابقه نداشته است. در خصوص فساد آن دوره همین بس که هنوز هم پس از گذشت ٣٠ ماه شاهد شنیدن اخباری در این مورد هستیم. روزی نیست که اخبار دادگاه‌ها یا فرارهای افراد متهم به فساد آن دوران را نشنویم. ولی در این میان انتظار میرفت که با آمدن دولت جدید، مجلس و نمایندگان آن از زیر فشار گذشته بیرون آیند و نقش فعال‌تری را در مبارزه با فساد ایفا کنند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر