دیمیتری مدودوف نخست وزیر روسیه نسبت به آغاز «جنگ جهانی جدید» در حال حمله زمینی از خارج از سوریه به این کشور، هشدار داد.
مدودوف در مصاحبه با روزنامه آلمانی «هاندلسپلات» که قرار است جمعه ۱۲ فوریه منتشر شود، مشارکت کشورش را در جنگ سوریه در کنار نظام این کشور از یاد برده و گفته است: «حملات زمینی معمولا باعث می‌شوند که جنگ دائمی شود».
او افزوده است: «باید همه طرف‌ها را مجبور کرد که به جای ایجاد جنگ جهانی جدید، پای میز مذاکره بنشینند».
او تاکید کرد: «آمریکایی‌ها و شرکای عرب ما باید به خوبی بیاندیشند: آیا جنگ دائمی می‌خواهند؟ آیا بر این باورند که می‌توانند در چنین جنگی به پیروزی سریع دست یابند؟ هرچیزی از این نوع به ویژه در جهان عرب محال است».
شایان ذکر است که ریاض اخیرا آمادگی خود را برای مشارکت در جنگ زمینی علیه داعش در سوریه در چارچوب نیروهای ائتلاف بین‌الملل به شرط رهبری آن توسط آمریکا، اعلام کرده است.
طرف‌های جهانی ذی ربط در پرونده سوریه، شامگاه جمعه، مذاکرات دشواری را در مونیخ بر سر طرح پیشنهادی روسیه برای آتش بس آغاز کردند؛ این در حالی است که مسکو به حملات خود در حمایت از نظام اسد ادامه می‌دهد.
سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه پیش از آغاز نشست مونیخ با حضور ۱۷ کشور گفت که روسیه، طرح «ملموسی» برای آتش‌بس ارائه داده است.
با این وجود روسیه متهم است که برای دست‌یابی به دستاوردهای نظامی و دیپلماتیک بیشتر و تثبیت موقعیت اسد پیش از آغاز مذاکرات احتمالی در ژنو، در پی تاخیر آتش بس است.