جان کری وزیر خارجه آمریکا در یک نشست خبری در مونیخ، اعلام کرد، توافقی به عمل آمده تا در ظرف هفته آینده در سوریه آتش‌بس برقرار شود، او اما اضافه کرد که تعلیق عملیات نظامی شامل داعش، جبهه النصره و دیگر گروه‌های تروریستی نخواهد شد.
کری که به همراه سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه و استفان دی مستورا فرستاده ویژه سازمان ملل به سوریه در این نشست خبری حضور داشت، بیان داشت که هیچ راه حلی در سوریه بجز انتقال قدرت سیاسی وجود ندارد. او تاکید کرد که داعش از ادامه بحران در سوریه سود می‌برد.
رئیس دستگاه سیاست خارجی آمریکا همچنین توافق بر سر افزایش کمک‌های انسانی به غیرنظامیان سوری را اعلام کرد.
وزیر خارجه آمریکا افزود:"توافق کردیم که جدولی زمانی به مدت 6 ماه برای دستیابی به توافق سیاسی در سوریه در نظر گرفته شود".
از سوی دیگر اعضای مجموعه حمایت از سوریه تاکید کردند که بر سر ضرورت از سر گیری فوری گفت‌وگوهای صلح ژنو توافق کردند.
لاوروف وزیر خارجه روسیه نیز تاکید کرد که آتش‌بس شامل گروه‌های تروریستی نخواهد شد. او افزود که توقف عملیات نظامی در سوریه ماموریت بسیار سختی است.
رئیس دستگاه سیاست خارجی روسیه در سخنان خود به توافق برای امدادرسانی به مناطق محاصر شده از طریق زمین و هوا اشاره کرد و تاکید کرد که وضعیت انسانی در سوریه بغرنج‌تر می‌شود، لذا می‌بایست تلاش‌های دسته جمعی برای پایان دادن به این وضعیت صورت گیرد.
لاوروف اظهار امیدواری کرد که مخالفان سوری پس از توافق امروز به تعهدات خود در قبال غیرنظامیان عمل کنند.
یک منبع دیپلماتیک، پیشتر از توافق روز جمعه قدرت‌های جهانی به منظور درپیش گرفتن طرحی با هدف برون رفت از بن‌بست در سوریه، از طریق برقراری تدریجی عملیات نظامی و ارایه کمک‌های انسانی فوری، جهت زمینه‌سازی برای از سر گیری گفت‌وگوهای صلح خبر داد.
این منبع افزود "نتوانستیم به توافقی برای توقف فوری بمباران توسط روسیه دست یابیم، اما متعهد به روندی شدیم که در صورت موفقیت، اوضاع را دگرگون خواهد کرد".