کل نماهای صفحه

۲۵ بهمن ۱۳۹۴

خامنه ای ووحشت بی سابقه اش از تحولات سوريه وشکل گیری تعادل قوای جدید

 خامنه ای ووحشت بی سابقه اش از تحولات سوريه وشکل گیری تعادل قوای جدید

فاطمه رمضانی

اين روزها شاهد موضع گيري هاي مختلف مقامات و سرمداران رژيم و سپاه پاسداران در رابطه با سوريه هستيم .اظهاراتي كه از يك طرف قدرتنمايي و رجزخوني و از طرف ديگربيان ابراز وحشت است . واقعيت اين است كه تعادل قواي استراتژيك در سوريه، به نحوي نيست كه رژيم چشم انداز پيروزي در آنجا داشته باشه. مهمترين عامل در اين جنگ، خود مردم سوريه هستند كه جانانه و قهرمانانه مقاومت ميكنند، اگر چه رژيم اسد ،به كمك رژيم ضدبشري آخوندي و با ورود مستقيم روسيه و همچنين بدليل بيعملي سازمان ملل و سكوت منزجركنندة قدرتهاي جهاني، شهرهاي سوريه را به ويرانه تبديل كرده است و دستكم 300هزار نفر و بنا به تازه ترين آمارهايي كه انتشار پيدا كرده بيش از 440هزار نفر را كشتار كرده و 12ميليون نفر راآواره كرده است ، اما مردم سوريه همچنان مقاومت ميكنند و رزمندگان سوريه به رغم يكي از بيرحمانه ترين بمبارانهاي هوايي و تهاجمات زميني، همچنان مي جنگند وضربات سنگيني به حريف وارد ميكنند و مواضعي را هم از طرف مقابل ميگيرند . در همين شرايط در حلب به رغم آن همه ويراني و بمباران و كشتار، درچندروزگذشته دو هزار نفر از جوانان حلب براي پيوستن به صفوف رزمندگان مقاومت ثبت نام كردند تا سلاح به دست بگيرند و از مردم خودشان دفاع كنند.

اما عنصر جديدي كه در اين معادله وارد شده است ، ورود جدي عربستان، تركيه و كشورهاي متحد آنها و اعضاي ائتلاف منطقه يي و تصميم آنها براي دست زدن به اقدام نظامي است . اين عنصري است كه تعادل قواي نظامي را در صحنه تغيير ميدهد و رژيم به هيچوجه قادر به مقابله با آن نيست. درست است كه در صف بندي موجود و در جبهة ديگر، در كنار رژيم و نظام از هم پاشيدة بشار اسد، روسيه هم هست، اما همه ميدانند كه روسيه تنها براي گرفتن امتياز سياسي وارد اين جنگ شده و به هيچ وجه مسأله سوريه مثل رژيم برايش مسأله بود و نبود نيست و در مقاطع مختلف نشان داده است كه حاضراست كوتاه بيايد و معامله بكنذ. در حالي كه متقابلاً مسأله براي مردم سوريه و همچنين براي عربستان و تركيه موضوع حياتي و مسألة بود و نبود است و آنها ميدانند آتشي كه در سوريه بپا شده، دامن خودشان را هم خواهد گرفت. 
وزير خارجةآمريكا هم گفته است: «اگر آتش بس برقرار نشود، آمريكا دست به اقدام نظامي جديد در سوريه خواهد زد. اقدامي كه عربستان، امارات و تركيه هم براي حضور در آن، اعلام آمادگي كرده اند...» 
بنابراين در سوريه با چرخش تعادلي عليه رژيم ايران مواجه هستيم، تعادل قواي جديد بخصوص با حمايت آمريكا و غرب و اجماع جهاني عليه جبهه متحد اسد مهم است . واقعيت اين تعادل قوا چيزي نيست كه رژيم با رجزخوني و نمايش و همايش و رزمايش بتواند تغييري در آن ايجاد كند و همان تحولي كه پاسدار سلامي جانشين سركردة كل سپاه ازآن به عنوان «بسيار ويرانگر» ياد كرد و گفت: «اگر آنها در سوريه موفق شوند به سمت لبنان و عراق و بعد هم به سمت ايران مي‌آيند».

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر