حسن روحانی  در نشست خبری یکشنبه با رسانه‌های داخلی و خارجی،در پاسخ به خبرنگاری که پرسید: همانگونه که اطلاع دارید روسیه طرح و برنامه‌ای را برای فدرالی شدن سوریه مطرح کرده است و در مقابل آن آمریکا طرحی را برای تقسیم سوریه دارد. ارزیابی شما نسبت به این دو مسأله چگونه است و آیا تهران همچنان به تحرکات روسیه در سوریه اطمینان دارد یا خیر؟
روحانی پاسخ داد: 
روابط ما با روسیه خوب است و همفکری وهماهنگی بین دو کشور وجود دارد که البته این بدان معنا نیست که هر اقدام روسیه مورد تایید ایران است. 
 دو کشور تماس تلفنی دارند و هیأت‌هایی میان دو کشور رفت و آمد می‌کنند. هدف اصلی این است که در سوریه مردم به زندگی عادی خودشان برگردند و جنگ تمام شود و همچنین هدف در سوریه این است که با تروریسم مبارزه شود و آنچه خواست مردم است در سوریه محقق شود.
مسئولان ایرانی بارها نسبت به تشکیل یک اقلیم کرد در سوریه به مانند اقلیم کردستان عراق اظهار نگرانی کرده و با تاکید بر تمامیت ارضی سوریه نسبت به آنچه تجزیه این کشور می‌نامند واکنش نشان داده‌اند.
روحانی در ادامه افزود: ما به همه همسایگان، روسیه و دیگران اعلام کردیم که تمامیت ارضی کشورهای منطقه مورد تأکید ما بوده و حاکمیت ملی و تمامیت ارضی و همچنین ثبات و امنیت کشور در مبارزه با تروریسم چه نسبت به عراق و سوریه و هر کشور منطقه برای ما بسیار مهم است. 
بنابراین نظر ما وحدت و تمامیت ارضی سوریه است و اینکه در سوریه هر چه زودتر با ادامه آتش‌بس عادلانه و مبارزه با تروریسم، شرایط را برای تحولات لازم برای اصلاح قانون اساسی و انتخابات و حکومت آینده طبق نظر مردم این کشور آماده کنیم.
ایران افزون بر تنوع قومی متشکل از فارس، ترک، کرد، عرب، ترکمن ،بلوچ و غیره، بزرگترین تجمع بشری کُردها پس از ترکیه را داراست و هرگونه تقسیم و یا تحول در این زمینه در منطقه را خطری برای خود ارزیابی می‌کند.