کل نماهای صفحه

۲۸ اسفند ۱۳۹۴

اوباما ماه آینده در عربستان سعودی برای «اصلاح» اظهارات بحث برانگیر خود

 
اوباما ماه آینده در عربستان سعودی برای «اصلاح» اظهارات بحث برانگیر خود   
شرق الاوسط
تحلیل گران: رئیس جمهور آمریکا مجبور خواهد شد هنگام حضور در اجلاس شورای همکاری خلیج مواضع خود را شرح دهد
باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا
باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا
باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا قصد دارد به عربستان سعودی سفر کند و طی سفر خود در اجلاس شورای همکاری خلیج، که قرار است ماه آینده در ریاض برگزار شود، شرکت کند. سفر اوباما پس از تصریحات بحث برانگیز وی در گفتگو با مجله آمریکایی «آتلانتیک» صورت می گیرد که در آن از نقش منطقه ای عربستان سعودی انتقاد کرد، و باعث دلخوری محافل سیاسی و رسانه ای عربستان سعودی شد.

در بیانیه روز گذشته کاخ سفید در مورد سفر آتی به عربستان سعودی در ۲۱ آوریل (اردیبهشت) آمده است، پرزیدنت اوباما در اجلاس خلیج شرکت خواهد کرد، و او می خواهد با رهبران خلیجی دیدار کند و درباره پیشرفت های حاصله در تقویت همکاری امنیتی بین ایالات متحده و شورای همکاری خلیج، پس از نشست کمپ دیوید در ماه می گذشته ، بحث کند. کاخ سفید اعلام کرد اوباما به انگلستان نیز سفر خواهد کرد.

جورج ارنست سخنگوی کاخ سفید طی روزهای گذشته تلاش کرد از تأثیر انتقادات اوباما از ریاض بکاهد، و تأکید کرد: «پرزیدنت اوباما از روابط امنیتی میان ایالات متحده و عربستان سعودی، به خصوص در نبرد علیه سازمان داعش قدر دانی می کند، اما در عین حال دولت معتقد است که هنوز چیزهای بسیاری وجود دارد که باید از سوی تمامی شرکا در ائتلاف ضد داعش برای تقویت تلاش ها انجام شود».

برخی تحلیل گران می گویند اوباما احتمالاً مجبور خواهد شد پس از اظهارات بحث بر انگیز خود، هنگام دیدار با رهبران عربستان سعودی و کشورهای خلیج مواضع خود را تشریح کند. جان آلترمن، مدیر برنامه خاورمیانه در «انستیتوی مطالعات سیاسی و استراتژیک» آمریکا به «الشرق الأوسط» گفت: «گمان نمی کنم اوباما احساس کند به عذر خواهی نیاز داشته باشد، اما او نمی خواهد اظهاراتش اشتباه فهمیده شود». اما آلبرتو فرناندز معاون رئیس « موسسه تحقیقات رسانه ای» آمریکا گفت: « مسؤلان معمولاً پس از ترک پست های خود تصریحات غیر دیپلماتیک عنوان می کنند، اما به یاد نمی آورم شخصی از داخل دولت تصریحاتی این چنینی را عنوان کرده باشد». وی افزود عربستان سعودی و کشورهای خلیج در انتظار رقابت های انتخابات ریاست جمهوری و روی کار آمدن دولت جدید در آغاز سال آینده هستند تا بتوانند کارکرد رئیس جمهور جدید در خصوص بازگرداندن توازن در سیاست خارجی آمریکا را ارزیابی کنند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر