کل نماهای صفحه

۱۶ اسفند ۱۳۹۴

رسانه‌ی بی‌بی‌سی فارسی و دست بردن در گزارش سازمان ملل

رسانه‌ی بی‌بی‌سی فارسی و دست بردن در گزارش سازمان ملل


‎گزارش جنگ در سوریه و عراق‎'s photo. 










از منظر گزارش کمیسیون تحقیق سازمان ملل که به تازگی منتشر شده است، در حال حاضر در جنگ داخلی سوریه دو دسته مشغول ارتکاب جنایت علیه بشریت‌اند: نیروهای دولتي سوریه و داعش. این مطلب در متن گزارش کمیته تحقیق آمده است ( http://goo.gl/ghmK2f )، در تیتر خبر خبرگزاری رویترز‌ به همین گونه منعکس شده است:( http://goo.gl/rvlb60 ) در خبر سرویس جهانی بی‌بی‌سی انگلیسی نیز به همین شکل آمده است:( http://goo.gl/MsLZb6 )
در خبر بخش فارسی بی‌بی‌سی اما گزارش رسمی کمیته‌ ی تحقیق سازمان ملل دستکاری شده است و عبارت حقوقی ارتکاب جنایت علیه بشریت توسط «دولت سوریه و داعش» به «دولت سوریه و مخالفان مسلح» و طرف‌هاي درگير تغيير یافته است.( لینک اصلی: http://goo.gl/lC4WbZ لینک فریز شده: http://goo.gl/HR088j )
برای توضیح این اتفاق به نظر نمی‌رسد نیاز به کنکاش در مواضع قبلی خبرنگاران رسانه احساس شود (برای نمونه نگاه کنید به مقاله‌ی حسیب عمار، خبرنگار رسمي بی‌بی‌سی فارسی:« در برابر خطر فزاینده داعش، این دولت اسد است که می تواند گزینه موثرتر برای برگرداندن ثبات به سوریه و مقابله با این گروه باشد.» http://goo.gl/2LJfJw )
در ماه‌های اخیر با رواج یافتن گسترده‌تر تز "اتحاد با اسد علیه داعش" که عمدتا از سوی ایران و روسیه تبلیغ می‌شود، تلاش‌های فردی/جمعی یا رسانه‌ای حامیان این ایده برای ترغیب افکار عمومی به همدستی با بشار اسد دنبال می‌شود. در این چهارچوب گزارش‌های مکتوب سازمان ملل و استفاده از عبارت حقوقی "جنایت علیه بشریت"، تنها برای اسد-داعش، امری نیست که در این راه به کمک آید و با آن بتوان بشار اسد را به عنوان «ناجی سوریه» و مهره‌ی «کمتر بد» ماجرا برای خلاصی از داعش به افکار عمومی فروخت.
در نتیجه باید مخالفان مسلح سوری که ضلع سوم ماجرا هستند را نیز از دور خارج کرد. روسیه و ایران این کار را قریب ۵ ماه است که از نظر نظامی در دستور کار قرار داده‌اند اما در بُعد تبلیغات رسانه‌ای نیز این کار می‌بایست انجام شود: چه با مخلوط کردن اسم آنان با نام داعش و النصره و چه با اعتبار زدایی اخلاقی از آنها.
زمانی که بشود با برهم زدن عمدی مقیاس جرائم، تصویری مغشوش از جنگ نشان داد که در آن همگان بطور یکسان در حال ارتکاب سنگین‌ترین نوع جنایت، جنایت علیه بشریت، هستند؛ آنجاست که می‌توان بشار اسد را به عنوان گزینه‌ی روی میز بار دیگر مطرح کرد چرا که حالا او یکی است مثل بقیه، نه یکی از ورای همگان.
در این راه اهمیتی ندارد که استدلال‌گر حامی اسد وی را قصاب بخواند، تمام داستان آن است که چطور بتواند با دلایلی توجیه‌پذیر همدستی با آن قصاب را تئوریزه کند.
در حقیقت اگر افراد رسانه، چه خبرنگار و چه تحلیلگر، بتوانند این باور را به افکار عمومی تلقین کنند که شلیک‌ کور گروه‌هایی از مخالفان مسلح به سمت مناطق مسکونی که با مرگ متعدد غیرنظامیان همراه است یا مواردی نظیر بازداشت و اعدام خودسرانه‌ی افراد و سربازان توسط برخی از آنان، که در اسناد با نام جرائم جنگی خوانده می‌شود، با کشتار سیستماتیک هزاران زندانی زیر شکنجه توسط دولت سوریه، که جنایت علیه بشریت نام دارد، یکی است؛ آنجاست که پایه‌ی ساخت مشروعیت دوباره‌ی بشار اسد شکل می‌گیرد و چنان می‌شود که اعضای رسمی پراعتبارترین رسانه‌های خبری می‌توانند آشکارا مخاطبین را به پیروی از حکومتی بخوانند که در حال ارتکاب جنایت علیه بشریت است.
جعلیاتی مانند مورد زیر تنها تاکتیکی برای پیش بردن تز اتحاد با دولت سوریه نیست، گمراه کردن عمدی افکار ایرانیانی است که حکومت‌شان بزرگترین حامی منطقه‌ای دولت سوریه است: دولتی در حال ارتکاب جنایت علیه بشریت، با همدستی ایران.
*پیشتر درصفحه دیده بودید: حذف نظر آوارگان سوری درباره‌ی ایران در گزارش
بی‌بی‌سی فارسی:
https://goo.gl/iumHHQ


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر