کل نماهای صفحه

۲۸ اسفند ۱۳۹۴

امیر عبداللهیان «قربانی» شکست طرح های ایران در منطقه

امیر عبداللهیان «قربانی» شکست طرح های ایران در منطقه

شرق الاوسط


انتقادات گسترده و برکناری احتمالی مهندس سیاست های تهران در سوریه و عراق

Article147963658785461258700000.2587

در حالی که اختلافات میان وزارت خارجه ایران و «سپاه پاسداران» درباره تغییر «روند» سیاست خارجی در منطقه عربی، به ویژه آن چه متعلق به فعالیت های سپاه پاسداران در سوریه و عراق می شود شدت گرفته است، برخی منابع آگاه ایرانی پیش بینی کردند که حسین امیر عبد اللهیان معاون وزیر خارجه در امور عربی و آفریقا، برجسته ترین قربانیان این اختلافات باشد.

منابع پیش بینی کردند انتقاد از عبداللهیان، مهندس سیاست های ایران در منطقه، پس از گفتگوهای آمریکا- ایران درباره پرونده سوریه صورت گرفت، که منجر به بروز اختلافات گسترده ای میان او و محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران در خصوص «گرایش های جدید» سیاست خارجی ایران شد.

پایگاه اینترنتی «رجانیوز» نزدیک به محمود احمد نژاد رئیس جمهور سابق، روز گذشته به طور ضمنی ظریف را متهم به بازکردن کانال هایی برای گفتگو با ایالات متحده در خصوص پرونده سوریه کرد که بر خلاف میل علی خامنه ای رهبر ایران است. این پایگاه پیش بینی کرد که عبد اللهیان برجسته ترین قربانی «گرایش های جدید» سیاست خارجی ایران در منطقه باشد. رجانیوز به ماهیت این گرایش ها، و یا هر گونه تغییری در موضع ایران نسبت به مداخله نظامی در سوریه اشاره نکرد.

عبد اللهیان در ماه نوامبر (آبان ماه) گذشته در جلسه غیرعلنی کمیته امور خارجی در مجلس ایران، به علت شکست سیاست های ایران در تحت فشار گذاشتن سیاست های خارجی کشورهای عربی به خصوص عربستان سعودی، در معرض انتقادات شدید قرار گرفت. کمیته مجلس از عبداللهیان خواست به علت افول سیاست خارجی ایران در منطقه خاورمیانه استعفا دهد.

معاون امور عربی و آفریقای وزیر خارجه ایران، رابطه نزدیکی با ژنرال قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس دارد. به طوری که عبداللهیان اولین مسؤل ایرانی بود که گزارش های رسیده در خصوص مجروح شدن سلیمانی در حلب را تکذیب کرد.  وی همچنین حلقه پیوند بین وزیر امور خارجه و فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به شمار می آید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر