کل نماهای صفحه

۱۲ فروردین ۱۳۹۵

سپاه پاسداران وبویژه سپاه قدس کانون صدورتروریزم وقاچاق سلاح ومواد مخدربرای عملیات برون مرزی وتروریستی

           سپاه پاسداران وبویژه سپاه قدس کانون صدورتروریزم وقاچاق سلاح ومواد مخدر برای عملیات برون مرزی وتروریستی  
     


در پی کشف جنگ افزارهای به دست آمده در کشتی «ویکتوریا» در روز پانزدهم مارس 2011 در آب های دریای مدیترانه، این گزارش به موارد معدود دیگری از اقدامات پیشین جمهوری اسلامی ایران برای ارسال جنگ افزار ممنوعه می پردازد. در اوت 2010 محموله های سلاح ارسالی برای حزب الله لبنان، و ژوئیه 2010 کانتینرهای سلاح در نیجریه و در راه کشور گامبیا در غرب آفریقا، کشف شد. ایران آن جنگ افزار ها را نیز درون کانتینرهایی با عنوان های دروغین مصالح و مواد مورد مصرف برای مردم غیرنظامی پنهان کرده بود، و از نظر خود، همه تدابیر لازم را برای مقابله با تحریم های بین المللی منع صادرات جنگ افزار، در نظر گرفته بود تا کانتینرها ظاهر عادی داشته باشند و کشتی های حامل کانتینرها مسیرهای ظاهرا عادی و گمراه کننده را برای رساندن جنگ افزارها به دست گروه های مورد نظر ایران، بپیمایند. رساندن تسلیحات به دست گروه های تروریستی، توطئه و رخنه از سوی ایران و سوریه، بخش مهمی از سیاست راهبردی پیگیرانه ایران برای تقویت جای پای خود در منطقه و رسیدن به مرحله تسلط و نفوذ در سراسر جهان است. بنا به ارزیابی نهاد مطالعاتی ما، ایران و همپیمانان افراطی اش، علیرغم کشف کشتی ها و محموله های جنگ افزار در نقاط مختلف دنیا، از تلاش برای ارسال انواع تسلیحات به دست گروه های هم یمان با خود، باز نخواهند ایستاد و این تحرکات گسترده تروریستی را در سطح جهان از راه تطمیع و پنهانکاری، ادامه خواهند داد.

 


نیروهای کشور نیجریه از درون بسته ها، خمپاره های 120 میلمتری را که در کشتی  M/V Everest ارسال شده بود، بیرون می آورند.

 

نگاه کلی

1.  کشف جنگ افزارهای پنهان شده در کشتی «ویکتوریا» که روز سه شنبه یازدهم مارس 2011، 24 اسفند 1389 با تسلط نیروهای ارتش اسرائیل بر این کشتی خارجی در آب های مدیترانه برملا شد، در حالی است که تنها چند ماه پیش نیز دو تلاش تروریستی دیگر ایران برای رساندن جنگ افزار به دست سازمان های تروریستی کشف شد؛ اوت 2010 محموله های ارسالی برای حزب الله کشف شد و کانتینرهای دیگری حامل سلاح برای کشور آفریقایی گامبیا در ژوئیه 2010 در لاگوس در نیجریه کشف شد.

2.  کشف این محموله ها بخش دیگری از تلاش های پر دامنه ایران برای انتقال جنگ افزار از راه دریا، هوا و زمین است. ارسال این محموله ها با هدف تقویت سازمان های تروریستی هم پیمان با ایران با کشورهای زیر حوزه نفوذ ایران صورت می گیرد. انتقال این جنگ افزارها از طریق شاخه قدس سپاه که نهادی کاملا با تجربه و سابقه دار و به مثابه یک صنعت صیقل خورده است، صورت می گیرد. شاخه قدس سپاه پاسداران در راستای هدف دیرینه جمهوری اسلامی ایران؛ صدور انقلاب به خارج از مرزهای ایران، به این اقدامات گسترده دست می زند.  

3.  انتقال انواع جنگ افزار برای تشکل های تروریستی نیروهای مخالف دولت ها، تلاش برای نفوذ و رخنه در کشورهای خارجی بخش مهمی از سیاست راهبردی ایران است زیرا که جمهوری اسلامی ایران در سودای تسلط بر منطقه است (لبنان، غزه، عراق تا به به آسیای میانه و نقاط دیگر). رژیم ایران با هدف تقویت پایه های خود در ایران و تضمین بقاء و موجودیت خویش، و تقویت توان بازدارندگی اش و به چالش طلبیدن عواملی که آنها را دشمنان خود می داند، و درصدر آنها؛ آمریکا و اسرائیل، هدف های چشم انداز ایدئولوژیکی تصریح شده اش را برای به چالش خواندن و تغییر توازن قوای استراتژیک در سطح جهان تعیین کرده است.  

4.       در سطح منطقه، بویژه کمک های گسترده انتقال جنگ افزار از سوی ایران برای حزب الله لبنان (بویژه از راه سوریه)، و نیز برای حماس و جهاد اسلامی آزادی فلسطین در نوار غزه (عمدتا و اخیرا از راه کشور سودان) مهم است. این کمک ها به این سازمان های تروریستی امکان داد تا توان نظامی خود را که تهدیدی برای مراکز جمعیتی کشور اسرائیل، در شمال و جنوب اسرائیل است، بازسازی کنند. در همین حال، توان تروریستی حزب الله لبنان برای نیروهای میانه رو در داخل کشور لبنان نیز یک تهدید جدی است. رژیم ایران همچنین به عوامل مختلف شیعی و حتی سنی دخیل در فعالیت های تروریستی در لبنان، عراق، یمن، بحرین و افغانستان کمک های وسیعی، به ویژه از نظر رساندن انواع جنگ افزار به دست آنها می کند.

5.       قاره آفریقا به یک کانون مهم فعالیت های تروریستی و انتقال جنگ افزار از سوی رژیم ایران برای گروه های تروریستی در سراسر جهان تبدیل شده است. رژیم ایران در همین حال فعالیت دیپلماتیک در آفریقا را نیز گسترش داده است، و بویژه سودان را به پایگاهی جدی برای خود تبدیل کرده است و این سرزمین را به مثابه اهرم مؤثر و مهمی برای کمک به تشکل های تروریستی در غزه تلقی می کند. ایران همچنین از کشور اریتره که با ساحل دریای سرخ هم مرز است، برای عملیات تروریستی خود سوء استفاده می کند و حوزه نفوذش را در کشورهای شرق و غرب آفریقا گسترش می دهد.

6.       رژیم ایران از  آنچه که «ضعف» کشورهای آفریقایی تلقی می کند و از  آمادگی دولت های آنها برای دریافت کمک سوءاستفاده می کند(1). از این کشورهاست که ایران برای «مشتریان مختلف» (یعنی؛ سازمان های تروریستی، عوامل نفوذی و کشورهای همپیمان با خود) جنگ افزار می فرستد، و اغلب نیز این سلاح ها تنها بخشی از «بسته» بزرگ تر ایران است؛ بسته هایی که انتقال پول، آموزش و دادن تعلیمات، کمک لجیستیک و رهنمودهای ایدئولوژیک را نیز شامل می شود. در حوزه روابط با برخی از کشورها، این اقدامات از طریق پیمان های همکاری نظامی یا همکاری های تکنولوژیک، کشاورزی، کمک مالی و سیاسی و اقتصادی صورت می گیرد.

7.       ایران در حالی به انتقال انواع جنگ افزار دست می زند که قطعنامه 1747 شورای امنیت، ایران را از صادرات هرگونه سلاح اکیدا منع کرده است. استفاده ایران از شرکت های کشتیرانی بین المللی و بنادر جهان، از جمله بنادر کشورهای اروپایی، برای نقل و انتقال این جنگ افزار، نقض سیستماتیک و آشکار قوانین بین المللی کشتیرانی است و کشتی ها و بنادر و افرادی را که خواسته یا ناخواسته در این نقل و انتقالات دخیل هستند، به مخاطره جدی می اندازد.

8.       در ادامه این گزارش به برخی از جزییات اقدامات ایران در نقل و انتقال جنگ افزار ممنوعه اشاره خواهیم کرد. از جمله دو ماجرای ماههای اخیر در کشف محموله های جنگ افزار ارسالی از سوی ایران را که در نقاط مختلف در نیمه دوم سال 2010 کشف شد، مورد اشاره قرار خواهیم داد. اوت 2010 کانتینرهای جنگ افزار ممنوعه ارسالی ایران برای حزب الله لبنان که از راه ایتالیا ارسال شده بود، کشف شد. در ژوئیه 2010 نیز کانتینرهای حامل جنگ افزار ممنوعه ایران که برای گامبیا ارسال شده بود، در بندر لاگوس در نیجریه کشف شد. در بخش پایانی ضمیمه این گزارش نیز، بطور گذرا، نگاهی کوتاه به پیشینه مواردی از تلاش های تروریستی ایران در ارسال جنگ افزار ممنوعه در یک دهه اخیر، از راه هوا، دریا و زمین، خواهد شد. بنا به ارزیابی نهاد مطالعاتی ما، رژیم ایران و هم پیمانان آن در محور افراطیون شرور منطقه، همچنان در آینده نیز به تلاش وسیع خود برای نقل و انتقال انواع جنگ افزار ممنوعه دست خواهند زد و این تلاش ها را از راههای هوایی، زمینی و دریایی دنبال می کنند.

شیوه های ایران در انتقال جنگ افزار ممنوعه

9 - ایران برای انتقال جنگ افزار ممنوعه برای نقاط جغرافیایی دور دست، که رساندن سلاح به این نقاط با سختی های لجیستیک و موانع سیاسی زیادی همراه است، شاخه قدس سپاه پاسداران را بنا کرد که اکنون به یک نهاد بسیار مجرب و کاملا کاروزیده تبدیل شده است(2). شاخه قدس سپاه پاسداران برای تامین هدف های خود، از راههای مواصلاتی بازرگانی، چه دریایی، چه هوایی و چه زمینی استفاده می کند.  

10 - بیش از هر چیز دیگر ، رژیم ایران از طریق دریا جنگ افزارهای غیرممنوعه را می فرستد. از آنجا که به تازگی تحریم های بین المللی شامل حال شرکت های بزرگ کشتیرانی ایران (شرکت ملی کشتی رانی ایران IRISL و نیز شرکت  HDS شده است، ایران بیشتر از گذشته به استفاده از شرکت های کشتیرانی بین المللی، از جمله اروپایی اقدام می کند در حالی که این شرکت ها روحشان از محموله های کانتینرها آگاهی ندارد. ایران برای این منظور از «شرکت های پوششی» بسیاری که متنوع نیز هستند، استفاده می کند؛ اسناد و اوراق جعلی صادر می کند، و دربار نامه های جعلی مدعی می شود که کانتینرها حامل مصالح و موادی با مصرف غیرنظامی و عادی هستند (و از جمله در مواردی به روی محموله ها مدعی شده است که حامل شیر خشک نوزاد، مصالح ساختمانی و حتی عروسک و اسباب بازی برای کودکان و یا مواد خوراکی است).  

11 -  کاربرد ایران در بارنامه های کاملا جعلی برای محموله های جنگ افزار، بسیار وسیع و گستاخانه است. برای مثال، در کشتی «فرانکوپ» Francop  که جنگ افزار چشم گیری را برای حزب الله لبنان حمل می کرده و از ایران بارگیری شده بود، در بارنامه کشتی به دروغ قید شده بود که کانتینرهای قرار گرفته بروی کشتی حامل مصالح ساختمانی (مشخصا ماده «پلی اتیلن») هستند. آن کشتی در نوامبر 2009 کشف شد. جنگ افزارهای زیادی درون جعبه ها قرار گرفته بود و اطراف این جعبه ها با کیسه های مصالح ساختمانی در کانتینرها پوشانده شده بود.  جعبه های جنگ افزار در دل کیسه های مصالح ساختمانی درون کانتینرها قرار گرفته بود. تنها با عکسبرداری با رنتگن از محموله ها، گاهی می توان به محتویات آن پی برد.

12- ایران برای پنهان کردن جنگ افزارها به راهکار «مظلوم نمایی» متوسل می شود و برای این کار، هر راهی؛ زمینی، دریایی و هوایی را مشروع می داند و به همه نقاط؛ چه خاورمیانه چه سایر نقاط جهان جنگ افزار می فرستد. هواپیماهای باری، قطارها، کامیون ها و کشتی های تجاری، همگی وسیله های مشروع برای ایران هستند.
برگرفته از میراث اطلاعاتی واز اسرار پشت پرده ها
ادامه دارد

 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر