کل نماهای صفحه

۲۲ فروردین ۱۳۹۶

ارتش قوی جهان را بشناسید - ایران حتی بعد بیستمی ارتش قوی جای ندارد واساسا بحساب نسامده است

ارتش قوی جهان را بشناسید

دبی-العربیه.نت فارسی
بر اساس گزارش «کردیت سویس»، ارتش آمریکا، با وجود کاهش بودجه و نیروهای نظامی‌اش، هنوز قوی‌ترین ارتش جهان است.
در حالیکه ارتش آمریکا با فاصله‌ای زیاد در صدر ارتش‌های قوی جهان قرار دارد، روسیه و چین نزدیک‌ترین رقیبان این کشور می‌باشند. در همین حال کانادا ضعیف‌ترین ارتش را در میان ۲۰ کشور اول جهان دارد.
کردیت سویس به دشوار بودن ارزیابی قدرت ارتش‌های جهان در این گزارش اعتراف می‌کند. برای این منظور، در این گزارش ۶ عامل برای رتبه‌بندی نهایی انتخاب شده است.
عوامل در نظر گرفته شده در این گزارش و ارزش وزنی هریک به این ترتیب است: شمار پرسنل در حال خدمت (۵ درصد امتیاز نهایی)، تانک (۱۰ درصد)، هلکوپترهای جنگی (۱۵ درصد)، هواپیما (۲۰ درصد)، ناوهواپیمابر (۲۵ درصد) و زیردریایی (۲۵ درصد).
این رده‌بندی فقط از نظر کمی است و کیفیت اسلحه و آموزش نیروهای نظامی در آن آورده نشده است. به همین دلیل حضور بعضی از کشورها در این لیست عجیب به نظر می‌رسد.
بیست ارتش قوی جهان به شرح زیر می‌باشند.

20-کانادا

بودجه: ۱۵.۷ میلیارد دلار، پرسنل ۹۲ هزار نفر، تانک ۱۸۱، هواپیما ۴۲۰، زیردریایی ۴
کانادا بخاطر شمار کم پرسنل نظامی در ته این رده‌بندی قرار دارد. این کشور ناوهواپیمابر و هلی‌کوپترهای جنگی ندارد و شمار تانک و زیردریایی آن کم است. با این وجود کانادا هنوز در عملیات آمریکا در افغانستان و عراق شرکت می‌کند و عضو پیمان نظامی ناتو است.
کانادا همچنین در برنامه جنگنده‌های F-35 آمریکا سهیم است، در حالیکه ممکن از براساس نتایج انتخابات ماه اکتبر این کشور، از خرید این جنگنده‌ها صرفنظر کند

19-اندونزی

بودجه ۶.۹ میلیارد دلار، پرسنل ۴۷۶ هزار نفر، تانک ۴۶۸، هواپیما ۴۰۵، زیردریایی ۲
این کشور بخاطر شمار پرسنل و تعداد تانک‌های خود از کانادا جلوتر است. اما این ارتش از نبود ناوهواپیمابر و کمبود هواپیما و زیردریایی رنج می برد.

18-آلمان

بودجه ۴۰.۲ میلیارد دلار، پرسنل ۱۷۹۰۴۶، تانک ۴۰۸، هواپیما ۶۶۳، زیردریایی ۴
ارتش آلمان به دلیل نداشتن قدرت تهاجمی در رده پایین این جدول قرار دارد. آلمان ناوهواپیمابر ندارد، و شمار زیردریایی‌های آن اندک است.
اما آلمان تعداد قابل توجهی هلی‌کوپترهای جنگی دارد. به تازگی این کشور مشغول پشتیبانی نظامی از کشورهای اروپای شرقی عضو ناتو است.

17-لهستان


بودجه ۹.۴ میلیارد دلار، پرسنل ۱۲۰ هزار، تانک ۱۰۰۹، هواپیما ۴۶۷، زیردریایی ۵
این کشور بخاطر شمار بیشتر تانک و زیردریایی از آلمان پیشی گرفته است. این کشور همچنین پس از تصرف کریمه توسط روسیه و حمله این کشور به اوکراین، بودجه نظامی خود را بشدت افزایش داده است.

16- تایلند

بودجه ۵.۳۹ میلیارد دلار، پرسنل ۳۰۶ هزار، تانک ۷۲۲، هواپیما ۵۷۳، زیردریایی صفر
در پی کودتای سال ۲۰۱۴، ارتش تایلند کنترل این کشور را بدست گرفت. ارتش تایلند نقش اساسی در اتحاد تایلند دارد، و بخاطر شمار پرسنل، تعداد تانک و داشتن یک ناو هواپیمابر رتبه خوبی دارد. با وجود داشتن ناوهواپیمابر، این کشور هواپیمای لازم برای تکمیل این ناو را در اختیار ندارد. 

15-استرالیا

بودجه ۲۶.۱ میلیارد دلار، پرسنل ۵۸ هزار، تانک ۵۹، هواپیما ۴۰۸، زیردریایی ۶
ارتش استرالیا به نسبت کوچک است و به دلیل شمار اندک پرسنل و تانک و هواپیما در رده پایین قرار گرفته است.
اما کردیت سویس بخاطر تعداد هلی‌کوپتر جنگی و زیردریایی امتیاز بالا به استرالیا داده است. 

14-اسراییل

بودجه ۱۷ میلیارد دلار، پرسنل ۱۶۰ هزار، تانک ۴۱۷۰، هواپیما ۶۸۴، زیردریایی ۵
در کل ارتش اسراییل کوچک است. اما به دلیل خدمت نظام وظیفه اجباری، جمعیت بالایی در اسراییل آمادگی نظامی دارند. بخاطر سابقه نظامی با همسایگان، این کشور تعداد زیادی تانک، هواپیما و هلی‌کوپتر جنگی دارد.
اسراییل همچنین از برتری کیفیتی هم برخوردار است. این کشور توانایی فضایی، جنگنده‌های پیشرفته، پهپادهای مسلح و سلاح اتمی دارد.

13-تایوان

بودجه ۱۰.۳ میلیارد دلار، پرسنل ۲۹۰ هزار، تانک ۲۰۰۵، هواپیما ۸۰۴، زیردریایی ۴
این کشور از سوی چین تهدید می‌شود و ارتش آن بر طرح‌های دفاعی تاکید دارد. این کشور در رده ۵ تعداد هلی‌کوپتر جنگی جهان قرار دارد و تعداد تانک و هواپیمای آن زیاد است.

12-مصر

بودجه ۴.۴ میلیارد دلار، پرسنل ۴۶۸ هزار، تانک ۴۶۲۴، هواپیما ۱۱۰۷، زیردریایی ۴
ارتش مصر قدیمی‌ترین و بزرگترین ارتش در خاورمیانه است. کمک‌های نظامی زیادی از آمریکا دریافت می‌کند و از نظر تعداد تانک مقام ۵ جهان را دارد. این کشور ۱۰۰۰ دستگاه تانک آبرام دارد که در انبار خوابیده و هرگز از آنها استفاده نشده است. این کشور نیروی هوایی بزرگی نیز دارد. 

11-پاکستان

بودجه ۷ میلیارد دلار، پرسنل ۶۱۷ هزار، تانک ۲۹۲۴، هواپیما ۹۱۴، زیردریایی ۸
ارتش پاکستان از نظر پرسنل یکی از بزرگترین در جهان است. کردیت سویس به این کشور بخاطر تعداد بالای هواپیما، تانک و هلی‌کوپتر جنگی امیتاز بالایی داده است.
بعلاوه پاکستان سلاح اتمی ساخته است و سومین زرادخانه اتمی جهان را در اختیار دارد.

10-ترکیه

بودجه ۱۸.۲ میلیارد دلار، پرسنل ۴۱۰ هزار، تانک ۳۷۷۸، هواپیما ۱۰۲۰، زیردریایی ۱۳نیروهای نظامی ترکیه بزرگترین در شرق مدیترانه است. با وجود نداشتن ناو هواپیمابر، از نظر تعداد زیردریایی، ترکیه مقام پنجم جهان را دارد.  بعلاوه ترکیه تعداد زیادی تانک دارد و شمار هواپیماها و هلی‌کوپترهای آن هم بالاست. ترکیه همچنین یکی از اعضای برنامه جنگنده‌های F-35 است.

9-بریتانیا

بودجه ۶۰.۵ میلیارد دلار، پرسنل ۱۴۶۹۸۰، تانک ۴۰۷، هواپیما ۹۳۶، زیردریایی ۱۰
باوجود آنکه بریتانیا قصد دارد نیروی نظامی خود را بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۸ به میزان ۲۰ درصد کاهش دهد، اما این کشور قدرت تهاجمی در اطراف جهان دارد.
نیروی دریایی بریتانیا قرار است ناو هواپیمابر ملکه الیزابت را در سال ۲۰۲۰ وارد خدمت کند که می‌تواند ۴۰ فروند جنگنده F-35 را در سطح جهان به حرکت در‌آورد.

8-ایتالیا

بودجه ۳۴ میلیارد دلار، پرسنل ۳۲۰ هزار، تانک ۵۸۶، هواپیما ۷۶۰، زیردریایی ۶
مقام ایتالیا در رده بندی کریت سویس بخاطر ۲ فروند ناو هواپیمابر بالاست. این ناو به همراه تعداد بالای زیردریایی و هلی‌کوپترهای جنگنده مقام این کشور را بالا برده است.

7-کره جنوبی

بودجه ۶۲.۳ میلیارد دلار، پرسنل ۶۲۴ هزار، تانک ۲۳۸۱، هواپیما ۱۴۱۲، زیردریایی ۱۳
کره جنوبی بخاطر تهدید بالقوه کره شمالی راه دیگری بجز یک ارتش بزرگ ندارد. این ارتش از نظر تعداد زیردریایی، هلی‌کوپتر جنگی و پرسنل بالاست .
این کشور تعداد زیادی تانک و ۶مین نیروی هوایی جهان را دارد.

6-فرانسه

بودجه ۶۲.۳ میلیارد دلار، پرسنل ۲۰۲۷۶۱، تانک ۴۲۳، هواپیما ۱۲۶۴، زیردریایی ۱۰
ارتش فرانسه به نسبت کوچک است، اما آموزش دیده و با توان تهاجمی بالاست.
ناوهواپیمابر جدید شارل دوگل را دارد، و این کشور مرتب در عملیات تثبیت دولت‌ها در آفریقا و جنگ علیه تروریسم شرکت می‌کند.

5-هند

بودجه ۵۰ میلیارد دلار، پرسنل ۱۳۲۵ هزار، تانک ۶۴۶۴، هواپیما ۱۹۰۵، زیردریایی ۱۵
هند یکی از بزرگترین ارتش‌های جهان را دارد. این کشور از نظر پرسنل سوم بعد از آمریکا و چین است، و از نظر هواپیما و تانک بعد از آمریکا، چین و روسیه قرار دارد.
این کشور سلاح‌های اتمی هم دارد و تا سال ۲۰۲۰ چهارمین بودجه نظامی جهان را خواهد داشت.

4-ژاپن

بودجه ۴۱.۶ میلیارد دلار، پرسنل ۲۴۷۱۷۳، تانک ۶۷۸، هواپیما ۱۶۱۳، زیردریایی ۱۶
در کل ارتش ژاپن کوچک، اما بخوبی مجهز است.
چهارمین مقام از نظر زیردریایی را دارد و صاحب ۴ ناوهواپیمابر است که مجهز به هلی‌کوپتر می‌باشد.
ژاپن بعد از آمریکا، روسیه و چین چهارمین مقام در ناوگان هلی کوپتر را داراست.

3-چین

بودجه ۲۱۶ میلیارد دلار، پرسنل ۲۳۳۳ هزار، تانک ۹۱۵۰، هواپیما ۲۸۶۰، زیردریایی ۶۷
ارتش چین بسرعت رشد کرده چه از نظر تعداد پرسنل و چه از نظر توانایی های نظامی. دومین ناوگان تانک را بعد از روسیه و دومین ناوگان زیردریایی را بعد از آمریکا دارد.
چین همچنین برنامه نوسازی ارتش را دارد و هم اکنون مشغول توسعه موشک‌های بالستیک و هواپیماهای نسل پنجم خود است.

2-روسیه

بودجه ۸۴.۵ میلیارد دلار، پرسنل ۷۶۶ هزار، تانک ۱۵۳۹۸، هواپیما ۳۴۲۹، زیردریایی ۵۵
روسیه بدون شک دومین ارتش قدرتمند جهان است. بزرگترین ناوگان تانک را دارد، از نظر هواپیما در مقام دوم بعد از آمریکا و از نظر زیردریایی مقام سوم بعد از آمریکا و چین را دارد.
بودجه نظامی روسیه از سال ۲۰۰۸ تا کنون ۳۳ درصد افزایش یافته و قرار است در سه سال آینده هم ۴۴ درصد افزایش یابد. روسیه همچنین توان تهاجمی خود را در خارج از کشور با اعزام نیرو به سوریه به نمایش گذاشته است.

1-آمریکا

بودجه ۶۰۱ میلیارد دلار، پرسنل ۱۴۰۰ هزار، تانک ۸۸۴۸، هواپیما ۱۳۸۹۲، زیردریایی ۷۲
با همه کاهش‌های انجام شده، هنوز آمریکا بیش از ۹ کشور قبلی خود در مجموع بودجه نظامی دارد.
بزرگترین امتیاز آمریکا در زمینه سلاح‌های متعارف ۱۰ ناو هواپیمابر این کشور است. مقام بعدی متعلق به هند است که در کار ساخت سومین ناو هواپیمابر خود است.
آمریکا از نظر هواپیما و همچنین از نظر فن آوری مانند توپ‌های ریلی نیروی دریایی، و پرسنل آموزش دیده خیلی جلوتر از دیگر کشورهاست- و تازه زرادخانه اتمی این کشور را بحساب نمی‌اوریم که بزرگترین در جهان است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر