مولود چاووش اغلو، وزیر خارجه ترکیه، روز جمعه 7 آوریل 2017 ضمن حمایت از عملیات نظامی آمریکا در سوریه، خواستار سرنگونی فوری رژیم اسد و ایجاد مناطق پرواز ممنوعه در داخل سوریه شد.
وزیر خارجه ترکیه تاکید کرد که ایجاد مناطق امن در سوریه و گسترش آنها پیش از هر زمان دیگری حائز اهمیت است.
مولود چاووش اوغلو، با حمایت از حمله موشکی آمریکا به سوریه گفت:«این اقدام آمریکا را به جا می‌دانیم و از آن حمایت می‌کنیم».
چاووش اغلو که در شهر آلانیا برای خبرنگاران سخن می‌گفت، اظهار داشت:« سرنگونی رژیم اسد یک ضرورت است .نباید گذاشت چنین رژیمی کشور سوریه را اداره کند».
وی تاکید کرد:«اگر رژیم اسد با حکومت انتقال مسالمت آمیز موافق نباشد و نخواهد قدرت را ترک کند و همچنان به جنایت ضد بشری ادامه دهد باید آن را سرنگون کرد».
وزیر خارجه ترکیه گفت:«ائتلاف بین المللی ضد تروریسم از حمله موشکی آمریکا باخبر بود اما نمی‌دانست که این حمله کی صورت می‌گیرد».
چاووش اغلو گفت که با همتایان فرانسوی و آلمانی خودش در رابطه با حملع موشکی آمریکا به سوریه صحبت کرده است.
وزیر خارجه ترکیه همچنین گفت:«پس از حمله موشکی با سرگئی لافوروف وزیر خارجه روسیه و ریکس تیلرسون».
بامداد روز جمعه وزارت دفاع آمریکا «پنتاگون» اعلام کرد: در واکنش به حمله شیمیایی رژیم اسد در ادلب، 59 موشک از نوع تام هاوک از سوی دو ناوشکن وابسته به نیروی دریایی آمریکا به فرودگاه نظامی الشعیرات در جنوب شرق شهر حمص در مرکز سوریه شلیک شده است. این عملیات در ساعت 4:45 دقیقه به وقت محلی صورت گرفت، از جمله اهدافی که توسط موشک‌ها هدف قرار گرفته شد، هواپیماها و سامانه‌های پدافند هوایی بودند.

ایجاد منطقه پرواز ممنوعه و مناطق امن

در همین حال ابراهیم کالین، سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه گفت که ایجاد منطقه پرواز ممنوعه و مناطقی امن در داخل سوریه بسیار ضروری و به سرعت باید صورت گیرد.
سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه، گفت:«حمله موشکی آمریکا به پایگاه هوایی رژیم اسد واکنشی مثبت از سوی آمریکا در برابر "جنایات جنگی" رژیم اسد است.
وی افزود:«نابود کردن پایگاه شعیرات گامی مثبت در جهت مجازات عاملان حملات شیمیایی به غیر نظامیان است که باید تاوان عملکرد خود را بپردازند».