دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا و ترزا می نخست وزیر بریتانیا در گفتگوی تلفنی خود که روز دوشنبه 10 آوریل صورت گرفت، به این نتیجه رسیدند کهد که «فرصتی» برای قانع کردن روسیه وجود دارد تا این کشور ارتباطش را با بشار اسد، رییس رژیم سوریه قطع کند.
به گزارش خبرگزاری رویترز، سخنگوی نخست وزیر بریتانیا گفت ترامپ از می به خاطر پشتیبانی بریتانیا از حمله هفته گذشته موشکی آمریکا به سوریه قدردانی کرد.
اشاره سخنگوی نخست‌وزیر بریتانیا به حمله موشکی بامداد جمعه به وقت سوریه (پنجشنبه به وقت آمریکا) ایالا متحده به پایگاه هوایی الشعیرات است که در آن از دو ناوچه آمریکایی در دریای مدیترانه، 59 موشک به سمت این پایگاه شلیک شد.
این اقدام دو روز پس از حمله شیمیایی به شهرک خان شیخون در استان ادلب صورت گرفته که حدود 100 کشته از میان غیرنظامیان برجای گذاشت و مسئولان آمریکایی تاکید می‌کنند که نظام اسد عامل آن بود.
کاخ سفید آمریکا هم عصر دوشنبه اعلام کرد که ترامپ در گفتگوی تلفنی از می و آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان به خاطر پشتیبانی این کشورها از آمریکا قدردانی کرده است.
در این بیانیه آمده است که می و مرکل از آمریکا حمایت کرده‌اند و با ترامپ موافق بودند که اسد باید پاسخگو باشد.
رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا قرار است روز چهارشنبه به مسکو سفر کند. ترامپ و می در گفتگوی خود تاکید کردند این سفر می‌تواند فرصتی برای پیشرفت به سمت یک راه حل برای بحران سوریه باشد.
سخنگوی نخست وزیر بریتانیا گفت: «ترامپ و می به این توافق رسیدند که اکنون فرصتی بوجود آمده تا روسیه قانع شود که اسد دیگر منافع استراتژیک این کشور را تامین نمی‌کند».
سخنگوی نخست‌وزیر بریتانیا افزود: «آن‌ها به این توافق رسیدند که سفر تیلرسون به مسکو فرصتی برای رسیدن به یک راه حل دراز مدت سیاسی است».