باراک اوباما رئیس جمهوری سوریه در سخنانی که سه‌شنبه ۱ دسامبر در پاریس پایتخت فرانسه در جریان نشست تحولات آب و هوایی ایراد کرد، گفت که «محال است اسد کشور خود را متحد کرده و راه حل سیاسی را رهبری کند.»
او افزود: «ما خواستار نقشی برای گروه‌های اپوزیسیون میانه‌رو در راه حل بحران سوریه هستیم»
اوباما ابراز عقیده کرد که می‌توان بدون اسد «سازمان‌های کشور سوریه را سرپا نگاه داشت.» او گفت: «می‌توان به موازات جنگ علیه داعش، در تلاش برای یافتن راه‌حلی سیاسی برای بحران سوریه پیش رفت.»
رئیس جمهوری آمریکا اقرار کرد: «انتظار نداریم که روند سیاسی در سوریه آسان و روان باشد.»
درباره نقش روسیه در سوریه، اوباما گفت:‌«نقش روسیه در حال حاضر بر حمایت از اسد متمرکز است.. روسیه باید به ائتلافی که علیه داعش در سوریه می‌جنگد، بپیوندد.»
او افزود: «درباره آینده اسد در هرگونه راه‌حل سیاسی برای بحران سوریه، با روسیه اختلاف نظر داریم.. پوتین می‌داند بحران سوریه راه‌حل نظامی ندارد.»
حدود سه هفته پیش مذاکراتی بین‌المللی درباره بحران سوریه در وین برگزار شد. سعودی، ایران، ترکیه و پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد که آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین هستند، در این کنفرانس حاضر بودند. این کشورها طرحی به منظور اجرای مذاکرات مستقیم میان دولت و اپوزیسیون سوریه تا اول ژانویه آینده وضع کردند.