کل نماهای صفحه

۲۸ آذر ۱۳۹۴

از عراق آغاز کن، سوریه خاموش خواهد شد، و کارت اسد و داعش سرنگون خواهد شد طارق الحُمیّد شرق الوسط

عراق بحران منطقه است

تصویری که مبارزان مجموعه «شیرها» وابسته به سازمان داعش را در حال آموزش در تلعفر در شمال عراق نشان می دهد – عکس از آسوشیتد پرس
تصویری که مبارزان مجموعه «شیرها» وابسته به سازمان داعش را در حال آموزش در تلعفر در شمال عراق نشان می دهد – عکس از آسوشیتد پرس
بحران این منطقه با انفجار تروریسم عراق است، نه «القاعده» دیروز، و نه سازمان «داعش» امروز؛ آن هم از زمان سرنگونی رژیم صدام حسین. چرا این را می گوییم؟
با اعلام عربستان سعودی مبنی بر تشکیل ائتلافی بین المللی به رهبری عربستان، و با مشارکت سی و چهار کشور اسلامی برای مبارزه با تروریسم، وزیر دفاع آمریکا از عرب ها، به طور خاص عربستان سعودی و کشورهای خلیج، نیاز به ارائه کمک های نظامی بیشتری بر ضد «داعش» را خواستار شد، و گفت: « این سازمان تروریستی رشد کرده است و به بخش های دیگری از جهان، از جمله سرزمین های ما رسیده است.. اما از بین بردن آن در اینجا، یعنی در سوریه و عراق ضروری است، و ما نیازمند تسریع این امر هستیم».
واقعیت این است  که رشد و گسترش «داعش» زیر نظر جامعه بین المللی، و به طور مشخص آمریکا صورت گرفت، و آغاز این سازمان از عراق، و در نتیجه اشتباهات پی در پی آمریکا در آن جا از زمان سرنگونی رژیم صدام و منحل کردن ارتش و سازمان بعث به صورت سطحی بود، که علی رغم تمامی نصحیت ها بخصوص از عربستانی ها این کار انجام شد. علاوه بر این خروج شتاب زده آمریکا از عراق، و اجازه دادن به ایران برای بسط نفوذ خود در این کشور باعث این امر شد. بدترین مرحله زمانی بود که واشنگتن با تهران توافق کردند به نوری المالکی اجازه داده شود به عنوان نخست وزیر باقی بماند.
امروز جامعه بین الملل فهمید که قدرت مالی «داعش» از نفت عراق است و اکثر نیروی مبارز آن از ارتش سابق صدام و برخی سنی های عراق است که پس از آن که آمریکایی ها، و پیش از آن ها دولت مالکی، جنگ آن ها با «القاعده» در انبار از طریق شوراهای بیداری را انکار کردند، به این سازمان پیوستند. امروز جهان فهمید که افراط گرایی دولت مرکزی بغداد بر ضد سنی ها، و طایفه ارتش عراق، باعث پدید آمدن «داعش» شد که یک سوم عراق، و نیمی از سوریه را اشغال کرده است. سوریه ای که بیش از آن که مرکزی اصلی باشد، نقطه گسترش و نفوذ برای «داعش» محسوب می شود. عراق مهم تر است، زیرا به دلیل نفت و جذب و بسیج نیرو منبع در آمد سازمان است.  بنابراین، در حال حاضر گام اساسی برای خاموش کردن ریشه های افراط گرایی و تروریسم در منطقه، اصلاح نظام سیاسی در عراق است، که آن هم از طریق مهار تمامی اجزای تشکیل دهنده آن انجام می شود، حتی اگر با مسلح کردن قبایل سنی باشد تا زمانی که بغداد برای مثال، شکل گیری گارد ملی عراق را به تعویق می اندازد!
اصلاحات سیاسی در عراق، بدان معنی است که فرصت های موفقیت در مبارزه با تروریسم در منطقه بیشتر و سریع تر خواهد شد، و نقطه عطفی خواهد بود چرا که بحران سوریه از نظر جغرافیایی محاصره خواهد شد، و این امر به ارتش آزاد سوریه امکان می دهد مناطق تحت اشغال «داعش» را به دست گیرد، در نتیجه سطح فرقه گرایی ترسناک در منطقه کاهش خواهد یافت، و امکان راه حلی سیاسی در سوریه را فراهم خواهد کرد. بستن مرزهای عراق با سوریه، و مشغول شدن جدی عراق به حل مشکلات خود، از جذب نیرو و افراط گرایی سنی و شیعه در سوریه جلوگیری خواهد کرد.  همینطور راه حل سیاسی در عراق باعث کاهش نفوذ ایران در این کشور خواهد شد. بنابراین اگر آمریکایی ها بفهمند که عراق خود بحران است، در این صورت به خود و به منطقه و جامعه بین المللی کمک کرده اند،  و به طور قطع در تسریع حل و فصل بحران سوریه کمک خواهند کرد، و پیش از همه این ها به صورت جدی در محاصره آتش افراط گرایی و تروریسم کمک خواهند کرد.
  و برنده عراقی بهتر برای همگان خواهیم شد.

طارق الحُمیّد

طارق الحمید سردبیر سابق الشرق الاوسط است. الحمید تحلیلگر و مفسر مهمان در برنامه های متعدد خبری بوده است و در دوران کاری برجسته خود در سمت های مختلفی در الشرق الاوسط و روزنامه های دیگر ظاهر شده است. وی اولین خبرنگاری بود که موفق شد با مادر اسامه بن لادن مصاحبه کند. الحمید لیسانس مطالعات رسانه ای خود را از دانشگاه ملک عبدالعزیز در جده دریافت کرده و درحال حاضر ساکن لندن است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر