کل نماهای صفحه

۱۸ مرداد ۱۳۹۵

نه حلقه گل نه حلقه طناب دار چه میشود کرد حکومت ولایت فقیه است

نه حلقه گل ونه حلقه طناب دار چه میشود کرد حکومت ولایت فقیه ؟

شهرام امیری؛ قهرمان ملی یا جاسوس امنیتی


سرانجام سرنوشت شهرام امیری روشن شد. ده سال حبس و پنج سال تبعید به خاش با حکم شعبه هفت دادگاه نظامی برای کسی که پژوهشگر و متخصص ایزوتوپ های پزشکی در دانشگاه صنعتی مالک اشتر(یکی از دانشگاه‌های وابسته به وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران) معرفی شده است.
کسی که سفر چند روزه اش برای انجام مراسم حج در مدینه ۱۴ ماه طول کشید و سر از آمریکا درآورد. کسی که با پای خود وارد ایران شد، در میان اشک های شوق خانواده، با استقبال مقام های رسمی دولتی و امنیتی چون حسن قشقاوی معاون وزارت خارجه ، و آویختن حلقه های گل به گردنش به گونه قهرمانی ملی روبرو شد، و سپس در چند برنامه تلویزیونی جمهوری اسلامی به سوال های پرسشگری که بیشتر به بازجوی امنیتی می ماند پاسخ داد، مدعی شد که آمریکا اورا ربوده و زندانی کرده و او از چنگ سازمان اطلاعاتی امریکا گریخته و به دفتر حافظ منافع ایران در واشنگتن پناه برده و به ایران بازگشته است.
هرچند دربرابر پرسش هایی مانند این که چگونه توانسته بگریزد به بهانه امنیتی بودن طفره رفت و در مدت مصاحبه یا اعترافاتش گه گاه اضطراب از چهره و حرکاتش هویدا بود.

محافظت یا بازداشت؟

به نظر می رسید به شیوه معمول در جمهوری اسلامی قهرمان به منصبی بالاتر می رسد و زندگی خوشی را در کنار زن و فرزند در پیش می گیرد. تا آن که بنا به خبری که سایت ایران بریفینگ برای اولین بار در ماه دی ۱۳۸۹ منتشر کرد، معلوم شد امیری که در پانزدهم مهرماه به شعبه هفتم دادسرای نظامی تهران احضار شده بود، پس از مراجعه به آنجا بازداشت شده و ازآن زمان در بازداشت و تحت بازجویی است.

سایت ایران بریفینگ به نقل از بستگان امیری نوشته بود، چهار ماه پس از ورود شهرام امیری او را به خانه امنی در شرق تهران منتقل می کنند به این بهانه که بنا به اطلاعاتی که به نیروهای امنیتی رسیده جان او در خطر است و باید از او محافظت کنند.

خانواده در ماه اول توانسته بودند دوبار با او در یک مجتمع تفریحی - فرهنگی به نام طلائیه ملاقات کنند. اما از پایان مهرماه ملاقات ها قطع می شود. خانواده پس از مراجعه بسیار در می یابند که او در زندان حشمتیه تهران و در سلول انفرادی تحت بازجویی است.

خبر در آغاز تکذیب شد و بعد سخنگوی قوه قضاییه گفت که نه آن را تایید و نه تکذیب می کند تا سرانجام سعید جلیلی ، دبیر شورای عالی امنیت ملی در مصاحبه با اشپیگل آن را تایید کرد و گفت « او در یک سفر خارجی ربوده شد و یک سال در خارج از مرزهای ایران گذرانده و حالا ما داریم از او تحقیق می کنیم ببینیم چه اتفاقی برایش افتاده است. »

منوچهر متکی وزیر خارجه وقت نیز نظیر همین مفهوم را با جملاتی مشابه تکرار کرد. ظاهرا نیروهای امنیتی و قضایی می خواستند بدانند او به چه میزان اطلاعات دسترسی داشته و تا چه میزان آنها را در اختیار مقام های امنیتی آمریکا قرار داده است.

مقام های آمریکایی درباره او گفته بودند که امیری اطلاعات مهمی درباره برنامه اتمی ایران در اختیار آنان قرار داده است. از سوی دیگر سپاه پاسداران هم ادعا کرد که امیری اطلاعات با ارزشی از سازمان اطلاعات آمریکا در اختیار آنها قرار داده است. امیری در مصاحبه تلویزیونی در ایران شماره پلاک دواتومبیل مربوط به ماموران امنیتی آمریکا را اعلام کرد.

محاکمه در دادگاه نظامی

سایت ایران بریفینگ در اسفندماه از برگزاری نخستین جلسه دادرسی او در روز چهارشنبه یازدهم اسفند خبر داد. به نوشته این سایت، دادرسی در خارج از وقت اداری و به صورت سری در شعبه هفتم دادگاه نظامی تهران برگزار شده بود. ایران بریفینگ اتهام اورا« تماس و برقراری ارتباط محرمانه با کشورهای متخاصم و اقدام علیه امنیت ملی و در اختیار گذاشتن اطلاعات طبقه بندی شده به دشمن» ذکر کرده بود.

بر اساس همین گزارش شهرام امیری به مدت پنج ماه در بازداشت و تحت شکنجه های روحی و جسمی بوده و یک بار نیز کارش به بیمارستان کشیده و به مدت یک هفته در بیمارستان ۴۰۵ ارتش بستری بوده است.

در این مدت جز چند تماس تلفنی که به مناسبت های مذهبی با خانواده داشت، کسی از او خبری نداشته است. در این مدت دوبار نیز خانه او را تفتیش می کنند . خانواده شهرام امیری در این مدت بکلی از وضع او بی اطلاع بوده اند و سرانجام به صورت تصادفی از برگزاری دادگاه او مطلع می شوند. در روز دادگاه، پس از جلب موافقت قاضی پرونده موفق می شوند برای چند دقیقه او را در سالن دادگاه ببینند. آنان وضعیت جسمی و ظاهری شهرام امیری را نگران کننده توصیف کرده و گفته اند او بشدت لاغر و رنگ پریده بود. از برگزاری احتمالی جلسات دیگر دادگاه او اطلاعی در دست نیست.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر