کل نماهای صفحه

۱۸ مرداد ۱۳۹۵

از استقبال از شهرام امیری تا حکم اعدام او

از استقبال از شهرام امیری تا حکم اعدام او 


اما همچنان مشخص نیست که علت مراسم باشکوه استقبال از

این دانشمند هسته ای! برای چه بود؟ واین طناب دار دیگر چه

قصه ایست.

آیا کل داستان فریب بود ؟

آیا خامنه ای بعد از جام زهر هسته میخواهد از بقیه زهر چشم

بگیرد که فرار نکنند؟

وراستی چرا خامنه ای خود زنی میکند ؟

بعد از ادعای ربوده شدن امیری در عربستان و تحویل به امریکا، همان زمان مسئولان آمریکا اعلام کردند، امیری نه‌ تنها ربوده نشده، بلکه به اختیار خود به آمریکا آمده و تقاضای پناهندگی کرده است. چندی پس از انتشار اخباری مبنی بر ربایش امیری، سعید جلیلی، دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی، به مجله آلمانی «اشپیگل» گفت: «او در جریان یک سفر خارجی ربوده شده و یک سال را خارج از مرزهای ایران گذرانده، بعد او برگشت و حالا ما داریم از او تحقیق می‌کنیم که چه اتفاقی برایش افتاده است». 

در خرداد ۱۳۸۹ چند پیام ويدئويي متناقض از امیری منتشر شد؛ در اولین پیام ويدئويي که صداوسیما هم آن را پخش کرد، امیری مدعی شد از سوي دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا ربوده شده است؛ اما پس ‌از آن پیام دیگری از او منتشر شد که از اقامت و تحصیل آزادانه او در آمریکا حکایت مي‌كرد. 

پیام ویدئویی سوم امیری با ادعای او مبنی بر فرار از چنگ ربایندگان ادامه یافت. ماجرا با پیام‌های ویدئویی بعدی دنبال می‌شد تا اینکه ایران در ۲۲ تیر اعلام کرد او با مراجعه به دفتر حافظ منافع جمهوری اسلامی ایران در واشنگتن، خواستار بازگشت به ایران شده است. 

همان زمان رحمانی، مسئول دفتر حافظ منافع ایران در واشنگتن نیز به شبکه خبر گفت: «شهرام امیری، کارشناس ایرانی ربوده شده از سوي آمریکایی‌ها، اکنون در دفتر حافظ منافع ایران در واشنگتن حضور دارد و به ‌زودی با هماهنگی وزارت امور خارجه ایران به کشورمان بازگردانده می‌شود. آزادی شهرام امیری در پی افشاگری‌های ایران علیه اقدام تروریستی دولت آمریکا و ارائه اسناد معتبر و موثق از ربایش شهرام امیری به سازمان ملل متحد و فشار افکار عمومی جهان، محقق و دولت آمریکا مجبور به عقب‌نشینی شد و نامبرده را تحویل دفتر حافظ منافع ایران در آمریکا داد». هیلاری کلینتون، وزیر خارجه وقت آمریکا، در همان روز اعلام کرد: «شهرام امیری آزادانه به آمریکا آمد و آزادانه می‌تواند از آمریکا برود». 

امیری ۲۳ تیر ۱۳۸۹، از آمریکا خارج شد و مقامات ایراني اعلام کردند او پنجشنبه ۲۴ تیر از طریق قطر وارد ایران خواهد شد. همان روز، واشنگتن‌پست از پرداخت پنج میلیون دلار از طرف سازمان سیا به شهرام امیری خبر داد. در بازگشت به ایران مقامات رسمی دولت احمدی‌نژاد از او استقبال كردند و حلقه گل به او اهدا شد. امیری در نشست خبری خود پس از بازگشت به ایران، روایاتی از نحوه ربایش خود ارائه داد و حتی به ايرنا گفت: «پیشنهادات مالی مقامات آمریکایی را نپذیرفته و با وجود فشار، با آنان همکاری نکردم». 

او همچنین چند روز پس از آزادی، در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما حاضر شد و به تشریح وضعیتش در آمریکا پرداخت؛ اما ماجرا به همین‌جا ختم نشد. همان زمان برخی رسانه‌ها مدعی شدند امیری مدتی پس از ورود به ایران بازداشت و پس از ۲۰ ماه، در خرداد ۱۳۹۱ به ده سال زندان و پنج سال تبعید به شهرستان خاش محکوم شد. 

حال آقای اژه ای اعلام کرده است که برخی از دروغ پردازان عنوان کردند که وی به ده سال زندان و تبعید محکوم شده است در حالی که این موضوع به هیچ وجه صحت ندارد و حکم وی در دادگاه بدوی نیز اعدام بود. البته در حالی که آقای اژه ای سخن از رودست اطلاعاتی به امریکایی ها سخن گفته است،
اما همچنان مشخص نیست که علت مراسم باشکوه استقبال از

این دانشمند هسته ای! برای چه بود؟

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر