کل نماهای صفحه

۱۸ شهریور ۱۳۹۷

سپاه مسئولیت حمله به مقر دو حزب کرد ایرانی در عراق را پذیرفت

سپاه مسئولیت حمله به مقر دو حزب کرد ایرانی در عراق را پذیرفت

شمار کشته‌شدگان حمله به پایگاه کردهای مخالف جمهوری اسلامی در اقلیم کردستان به ۱۵ تن و شمار زخمی‌ها به بیش از ۴۰ تن رسید. سپاه مسئولیت حملات را پذیرفته است. اقلیم کردستان و رئیس جمهوری عراق حمله را محکوم کرده‌اند.
    
Irak Kurdistan Sanjagh Raketenangriff auf Demokratische Partei Irans (Getty Images/AFP/S. Hamed)
سپاه پاسداران ایران با صدور اطلاعیه‌ای در روز یکشنبه ۱۸ شهریور (نهم سپتامبر) مسئولیت حمله به مقر دو شاخه از حزب دمکرات کردستان ایران در اقلیم کردستان عراق را برعهده گرفت. در این اطلاعیه آمده است که پس از به گفته سپاه "اعزام تیم‌های تروریستی" در ماه‌های اخیر از اقلیم کردستان عراق به مناطق کردنشین ایران، "تنبیه و برخورد با متجاوزین در دستور کار" سپاه پاسداران قرار گرفته است.
سپاه پاسداران در اطلاعیه خود نوشته است که یگان موشکی نیروی هوافضای سپاه با مشارکت یگان پهپادی نیروی زمینی سپاه، روز شنبه "در یک عملیات موفق"، محل استقرار یکی از گروه‌های کرد را "با ۷ فروند موشک زمین به زمین کوتاه‌برد" هدف قرار داده است.
سپاه پاسداران ایران همچنین ضمن "انتظار" از اقلیم کردستان عراق برای "مراقبت و کنترل جدی‌تر مرزهای مشترک"، به گروه‌های به گفته خود "تروریست و ضدانقلاب" هشدار داده است که "تکرار شرارت و شیطنت از سوی آنها را با پاسخ‌های سخت‌تر و کوبنده‌تر مواجه خواهند ساخت".
حمله‌ای با دست‌کم ۱۵ کشته
برخی رسانه‌های نزدیک به حکومت ایران پیش از این نیز خبر را بازتاب داده و تصاویر و ویدیوهایی از این حمله موشکی را منتشر کرده بودند.
سایت "تابناک" نزدیک به محسن رضایی، از فرماندهان پیشین سپاه پاسداران، نوشته بود که حملات توسط سپاه و از پایگاهی نزدیک ارومیه انجام گرفته و طی آن شش موشک به مقر احزاب کردی مستقر در اقلیم کردستان عراق شلیک شده است. همچنین سایت "الف" نزدیک به احمد توکلی از اصولگرایان سرشناس و سایت "انتخاب" سپاه پاسداران ایران را عامل حملات موشکی اخیر معرفی کرده بودند.
شمار قربانیان حملات موشکی ایران به مقر "حزب دمکرات کردستان" (حدک) و "حزب دمکرات کردستان ایران" (حدکا) در شهر کویه (کوی‌سنجق) به ۱۵ تن و تعداد مجروحان به بیش از ۴۰ تن رسیده است. کوی سنجق در شرق اربیل، مرکز اقلیم کردستان عراق، واقع شده است.
کمیسیون سیاسی نظامی حزب دمکرات کردستان (حدک) روز شنبه طی اطلاعیه‌ای که در وبسایت این حزب منتشر شد، اعلام کرد که در جریان حملات موشکی سپاه پاسداران ایران به قرارگاه دفتر سیاسی حدک ۱۳ تن از اعضای رهبری، کادرها و پیشمرگه‌های این جریان اپوزیسیون جمهوری اسلامی کشته و نزدیک به ۴۰ تن زخمی شده‌اند.
"زنان و کودکان" در میان مجروحان
در اطلاعیه دفتر سیاسی حدک آمده است: «از آنجا کە پایگاه دفتر سیاسی حزب در واقع محل دفاتر مراکز و جمعیت‌های مدنی است، شماری از زنان و کودکان و افراد سالخوردە در این حملە زخمی شدەاند و بە دفاتر آنان نیز خسارت مالی زیادی وارد شدە است.»
وبسایت "کوردستان میدیا"، سایت "حزب دمکرات کردستان ایران" نیز با انتشار اطلاعیه‌ای از سوی "فرماندهی نیروی پیشمرگه کردستان" اعلام کرد که در جریان حمله موشکی روز شنبه دو تن از پیشمرگه‌های این حزب کشته و سه تن از آنان مجروح شده‌اند.
Irak Kurdistan Sanjagh Raketenangriff auf Demokratische Partei Irans
 حزب دمکرات کردستان (حدک) نیرویی منشعب‌شده از حزب دمکرات کردستان ایران است که مصطفی مولودی رهبری آن را برعهده دارد. دبیرکلی حزب دمکرات کردستان ایران نیز بر عهده مصطفی هجری است. قرارگاه‌های این هر دو حزب اپوزیسیون جمهوری اسلامی در اقلیم کردستان عراق واقع شده است. حزب دمکرات کردستان ایران از سه سال پیش مجددا فعالیت‌های مسلحانه خود علیه جمهوری اسلامی را از سر گرفت.
آسو حسن‌زاده، سخنگوی دفتر سیاسی و معاون دبیرکل حدک، روز گذشته به دویچه‌وله گفته بود که مصطفی مولودی و خالد عزیزی، دبیرکل و دبیرکل سابق حزب و سایر اعضای هیات سیاسی حدک در میان زخمی‌شدگان هستند.
طبق اطلاعیه حزب دمکرات کردستان (حدک)، کریم مهدوی، ابراهیم ابراهیمی، نسرین حداد و رحمان پیروتی، اعضای کمیته مرکزی، سهیلا قادری و هاشم عزیزی، اعضای علی‌البدل کمیته مرکزی، چهار تن از اعضا و کادرهای باسابقه و نیز سه تن از پیشمرگه‌های این حزب در حملات موشکی اخیر کشته شده‌اند.
بامداد روز گذشته مقر حزب دمکرات کردستان (حدک) و نیز "مرکز آموزش" حزب دمکرات کردستان ایران" در کوی‌سنجق واقع در اقلیم کردستان عراق مورد حمله موشکی قرار گرفت. حملاتی که هم‌زمان با برگزاری پلنوم کمیته مرکزی حدک انجام گرفت، بزرگترین عملیات چند دهه اخیر جمهوری اسلامی علیه احزاب اپوزیسیون کرد ایرانی محسوب می‌شود.
دفتر سیاسی حدک در اطلاعیه خود اعلام کرده بود که هم‌زمان با حمله موشکی اخیر "هواپیماهای بدون سرنشین سپاه پاسداران" نیز در منطقه "در حال گشت‌زنی" بوده‌اند. طبق این اطلاعیه، روز ۳۰ آذرماه ۹۵ نیز حمله‌ای از طرف ایران به "قلعه دمکرات" پایگاه دفتر سیاسی این حزب، انجام گرفته بوده که طی آن هفت نفر جان خود را از دست دادند.
اعتراض اقلیم کردستان
اندک‌زمانی پس از حملات موشکی سپاه پاسداران به مقر احزاب کرد در کوی‌سنجق، دولت اقلیم کردستان با صدور بیانیه‌ای آن را محکوم کرد. در بیانیه اقلیم کردستان عراق هم‌زمان استفاده از خاک این منطقه خودمختار برای انجام عملیات علیه جمهوری اسلامی محکوم شده است.
به گزارش سایت "کردستان۲۴"، مسعود بارزانی رهبر حزب دمکرات کردستان (عراق)، ریاست پارلمان اقلیم کردستان و کسرت رسول علی، معاون اول اتحادیه میهنی نیز در پیام‌های جداگانە‌ای این حملات را محکوم کرده‌اند.
طبق همین گزارش، مسعود بارزانی از جمهوری اسلامی و احزاب کرد ایرانی خواسته است تا اقلیم کردستان را "به میدان تسویه حساب خود تبدیل نکنند". او ضمن رد کاربرد "خشونت، کشتن و بمباران" برای حل "مسأله کرد"،  خواستار اتخاذ راه‌های صلح‌‌آمیز برای حل این موضوع شده است.
ناظم دباغ، نماینده اقلیم کردستان عراق در ایران، روز شنبه به خبرگزاری دولتی ایرنا گفته بود که حمله به مقر احزاب کرد ایرانی در این اقلیم، واکنشی به درگیری‌های اخیر در مریوان و اشنویه بوده است. نیروهای مسلح کرد در تیر و مردادماه گذشته درگیری‌هایی با سپاه پاسداران داشتند که در جریان آن، به گفته آنان، ده‌ها تن از نیروهای نظامی ایران کشته شدند.
واکنش عراق
به گزارش "کردستان۲۴"، فواد معصوم، رئیس جمهوری عراق نیز ضمن ابراز "نگرانی و تأسف" از حادثه اخیر، حمله موشکی ایران به قرارگاه‌های دو حزب دمکرات کردستان ایران را "نقض گسترده امنیت" عراق دانسته است.
بر اساس این گزارش، هیرو ابراهیم احمد، همسر جلال طالبانی رئیس جمهوری فقید عراق نیز روز شنبه به ملاقات مجروحان حادثه در بیمارستانی در سلیمانیه رفته و از جمله با مصطفی مولودی، دبیرکل زخمی‌شده حزب دمکرات کردستان (حدک)، ملاقات کرده است.
هم‌زمان ۱۰ جریان سیاسی ایرانی در بیانیه‌ای مشترک حمله موشکی به قرارگاه دو حزب کردی در اقلیم کردستان و نیز اعدام سه جوان کرد در ایران را محکوم کرده‌اند. این سه جوان رامین حسین‌پناهی، زانیار مرادی و لقمان مرادی بودند که روز شنبه در ایران اعدام شدند.
درگیری‌ها میان گروه‌های مسلح کرد و نیروهای سپاه پاسداران پس از سال ۱۳۹۵ افزایش یافت. در این سال برخی از این گروه‌ها اعلام کردند که دوباره می‌خواهند از عملیات نظامی در کردستان ایران "در سطحی وسیع‌تر" استفاده کنند. در حالی که گروه‌های اپوزیسیون کرد ایرانی از مبارزه خود برای "احقاق حقوق کردها" سخن می‌گویند، جمهوری اسلامی از آنها به عنوان "ضدانقلاب" یا "گروه‌های تروریستی" نام می‌برد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر