کل نماهای صفحه

۲۴ مرداد ۱۳۹۷

 اقتصاد در هم شکسته و گرداب تحریم‌ها

 اقتصاد در هم شکسته و گرداب تحریم‌ها


    ایران
    1397/05/24
کمپانی های بزرگ جهان با شروع اجرای تحریم‌هاآمریکا ازایران خارج شدند
کمپانی های بزرگ جهان با شروع اجرای تحریم‌هاآمریکا ازایران خارج شدند
علی خامنه‌ای که در چنبر بحرانها و تنشهای حاکم بر نظام در حال سقوطش سکوتی معنادار پیشه کرده بود، برای نخستین بار در روز دوشنبه ۲۲مرداد ۹۷به صحنه آمد تا بگوید نه جنگ خواهد شد و نه مذاکره خواهد کرد. او نشان داد که رژیمش ناتوان‌تر از آن است که موضع تهاجمی اتخاذ کند بلکه در این وانفسا بر آن است که عمامه خود را سفت بچسبد که باد نبرد. او برای لاپوشانی این وضعیت طبق معمول کلمه ساییده شده و لو رفته «دشمن!» را برجسته کرد.
«دشمن می‌خواهد القا کنه که کشور دچار بن‌بست است... خبیثانه تبلیغ می‌کنند که کشور به بن‌بست رسیده و هیچ راهی جز پناه بردن به فلان شیطان یا شیطان اکبر وجود ندارد. هر کسی که اعلام کند، ما به بن‌بست رسیده‌ایم، یا جاهل است یا حرف او خائنانه است».
این به نوعی اعتراف به بن‌بست در کل نظام بود. این بن‌بست را با شروع اجرای تحریم‌ها هنگامی می‌توانیم بیشتر دریابیم که بدانیم به‌دنبال خروج ۵۵شرکت، پالایشگاه، بانک و گروه صنعتی و غول‌هایی مانند توتال، با قراردادی به ارزش ۴.۸میلیارد دلار، شرکت کشتیرانی مرسک نروژ MERSK بزرگترین شرکت کشتیرانی دنیا، شرکت خودرو‌سازی پژو فرانسه با قراردادی به ارزش ۴۰۰میلیون یورو، شرکت جنرال الکتریک آمریکا و...از ایران، این خروج دومینووار از تاریخ از تاریخ ۱۸اردیبهشت۹۷تا کنون ادامه داشته و پایانی برای آن متصور نیست.
در ادامهٔ بررسی آثار تحریم، در این مقاله نگاهی خواهیم داشت به شرکتها و بانکهایی که فقط با اعلام اجرایی شدن دور اول تحریم‌های آمریکا علیه دیکتاتوری آخوندی از تاریخ ۱۳مرداد۹۷تا کنون (یعنی در فاصله ۱۰روز) از ایران خارج شده‌اند.

شرکتهای تازه خارج شده از ایران بعد از اجرایی شدن تحریم‌های دور اول آمریکا

کمپانیهای آلمانی تجارت با آمریکا را بر تجارت با رژیم ایران ترجیح دادند
اگر چه وزارت اقتصاد آلمان هم‌چنان می‌کوشد به شرکتهای آلمانی برای ادامه کار در ایران قوت قلب بدهد اما تهدید دونالد ترامپ مبنی بر این‌که معامله با ایران یعنی قطع معامله با آمریکا، راهی برای کمپانیها باقی نمی‌گذارد.
تحریم‌های جدید آمریکا علیه رژیم ایران از سه‌شنبه ۱۳مرداد۹۷گذشته به جریان افتاده‌اند. وزیر اقتصاد آلمان، پتر آلتمایر می‌کوشد با انتقاد از تصمیم‌گیری‌ رئیس‌جمهور آمریکا، شرکتهای آلمانی طرف معامله با رژیم ایران را دلگرم نگاه دارد. این وزیر آلمانی گفت، ما نمی‌گذاریم که واشنگتن مناسبات تجاری با کشورهای دیگر را به ما دیکته کند. ما به برجام پایبندیم تا مانع تولید سلاح هسته‌یی توسط رژیم ایران گردیم.
اما بر روی زمین، شرکتهای بزرگ آلمانی در حال سبک سنگین کردن اولویت‌های خود هستند؛ که آیا معامله با رژیم ایران برایشان پر سود تر است یا معامله با آمریکا؟
مطالب بیشتر

خروج شرکتهای آلمانی از ایران
اتاق بازرگانی آلمان در تاریخ۱۶مرداد۹۷ از خروج شرکتهای آلمانی از ایران خبر داد.
مارتین وانس‌لبن، رئیس اتاق بازرگانی آلمان تحریم‌های آمریکا علیه رژیم ایران را علت خروج بسیاری از شرکتهای آلمانی از این کشور دانست.
وی به رویترز گفت مشکل اصلی فعالیتهای این شرکتها در ایران نقل و انتقالات مالی هستند: «هر چند طبق قوانین اتحادیه اروپا معاملات تجاری با ایران هم‌چنان مجاز به‌شمار می‌روند، اما حل و فصل معاملات جدید و همچنین معاملات موجود، دیگر از طریق بانکها امکان‌پذیر نیست.».
میزان صادرات آلمان به ایران در سال گذشته ۱۶ درصد افزایش داشت، اما به‌گفته رئیس اتاق بازرگانی آلمان آمار کنونی حاکی از «کاهش قابل‌توجه» این میزان هستند.
همچنین در پنج ماهه نخست سال ۲۰۱۸ حجم صادرات آلمان به ایران چهار درصد کاهش داشته است.
مطالب بیشتر

شرکت خودرو سازی دایملر طرح گسترش در ایران را متوقف کرد
شرکت خودرو و کامیون سازی دایملر Daimler در آلمان روز سه‌شنبه ۱۶مرداد۹۷ گفت طرحهای خود را برای گسترش تجارتش در ایران در واکنش به تحریم‌هایی که از جانب آمریکا دوباره علیه رژیم ایران اعمال شده‌اند، متوقف می‌کند.
 این کمپانی در بیانیه‌یی به خبرگزاری رویتر گفت: «ما فعالیتهایمان در ایران که از قبل محدود شده بودند را در تبعیت از تحریم‌های اعمال شده متوقف ساخته‌ایم».
دایملر در بیانیه خود گفت: «در حال حاضر هیچ‌کدام از فعالیتهای این کمپانی در زمینه خودرو یا کامیون در ایران ادامه نخواهد داشت».
 شرکت خودروسازی دایملر در اوایل سال ۲۰۱۶ در یک سرمایه‌گذاری مشترک با ایران خودرو، شروع به ساخت و فروش کامیونهای مرسدس بنز در ایران کرد و همچنین طرحی برای گشایش یک دفتر نمایندگی در تهران داشت.
مطالب بیشتر

کمپانی تأمین کننده خودرو آلمانی دی‌یوئر Duerr معاملات خود با ایران را متوقف می‌کند 
بنا به گزارش رویتر کمپانی آلمانی دی‌یوئر تأمین کننده خودرو فعالیتهای تجاری خود در ایران را متوقف کرده است، این اقدام به‌علت شروع دوباره تحریم‌های ایالات متحده علیه رژیم ایران در این هفته است. شروع تحریمها با تهدید واشنگتن به لیست‌گذاری هر کمپانی که با رژیم معامله نماید همراه بوده است.
مدیر ارشد مالی این کمپانی گفت «معاملات تجاری در ایران طی سال گذشته افزایش یافته بود. در حال حاضر ما فعالیتهایمان را متوقف کرده‌ایم».
مطالب بیشتر

توقف معامله شرکت تونل سازی هرنکنشت آلمان با رژیم ایران 
شرکت تونل‌سازی هرنکنشت آلمان اجرای پروژه‌یی چند میلیون یورویی در ایران را متوقف کرد. این اقدام به‌دنبال اجرایی شدن مرحله اول تحریمهای آمریکا علیه رژیم ایران صورت گرفت.
این شرکت آلمانی، سازنده تونل‌های ترافیکی و ترابری و ارائه کننده ماشین‌آلات حفاری برای هر نوع زمین و خاک است.
رئیس شرکت تونل‌سازی هرنکنشت به مجله هفتگی اقتصاد در آلمان گفت:‌ به‌دلیل بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران از پروژه‌یی به ارزش ۲۰میلیون یورو در ایران چشم‌پوشی خواهیم کرد.
هرنکنشت قرار بود ماشین‌آلات حفاری برای ساخت یک تونل عظیم ترافیکی به ایران بفروشد. قرارداد این معامله به‌گفته مارتین هرنکنشت، رئیس شرکت هرنکنشت، آماده امضا بوده است.
مطالب بیشتر

توقف قرارداد یک میلیارد یورویی شرکت سوئیسی با رژیم ایران 
شرکت واگن‌سازی سوئیسی اشتادلر اعلام کرد به‌دلیل تحریم‌های آمریکا، مذاکرات با ایران برای ساخت ۹۶۰دستگاه واگن مترو را متوقف کرده است.
خبرگزاری رویترز روز سه‌شنبه ۱۶مرداد ۱۳۹۷ از زوریخ گزارش داد ارزش این معامله حدود یک میلیارد یورو بوده است.
مطالب بیشتر

مراکش مبادلات بانکی با رژیم ایران را به‌حالت تعلیق درآورد 
روز شنبه ۲۰مرداد۹۷ و چند روز پس از اجرایی شدن دور اول تحریمهای آمریکا دولت مراکش مبادلات بانکی با ر‌ژیم ایران را به‌حالت تعلیق درآورد.
مراکش اعلام کرد که با تحریم‌های آمریکا علیه رژیم ایران همراهی می‌کند و مبادلات بانکی با رژیم ایران را به‌حال تعلیق درمی‌آورد.
به نوشته روزنامه «لاکوم» و به‌نقل از منابع نزدیک به وزارت‌خارجه مراکش، در پی صدور فرمان اجرای تحریم‌های آمریکا علیه ایران، کمپانی‌ها و بانکهای مراکشی در مورد ادامه مراودات تجاری با تهران از این وزارتخانه هشدارهایی دریافت کرده‌اند.
بر اساس سندی از وزارت‌خارجه مراکش که در این نشریه منتشر شده، این وزارتخانه به «انجمن بانک‌داری مراکش» در مورد مراودات و ارتباط با دارایی‌ها و سرمایه‌های ایرانی هشدار داده است.
مطالب بیشتر

شرکت‌های هواپیمایی ایران در آستانهٔ تعطیلی   
با توجه به گزارش‌ها درباره افزایش دو یا سه برابری قیمت بلیط پروازها در ایران، معاون وزیر راه رژیم اعلام کرد شرکتهای هواپیمایی به‌دلیل پرداخت نشدن ارز دولتی از سوی بانک مرکزی در حال تعطیل شدن هستند.
مهرداد تقی‌زاده روز یکشنبه ۲۱مرداد۹۷ این خبر را داد که بانک مرکزی اعلام کرده که دیگر نمی‌تواند به شرکتهای هواپیمایی ایران ارز دولتی پرداخت کند.
وی اعتراف کرد که شرکتهای هواپیمایی باید با ارز آزاد مخارج خود را تأمین و یا این‌که فعالیت‌شان را تعطیل کنند.
گفته می‌شود که بانک مرکزی در پی بحرانهای اقتصادی، پرداخت ارز دولتی به شرکتهای هواپیمایی را از حدود یک ماه پیش متوقف کرده است.
مطالب بیشتر

دور جدید تحریم آمریکا و بیرون کشیدن شرکتهای اروپایی از ایران
با اجرایی شدن مرحله اول تحریمهای اقتصادی علیه رژیم ایران شمار دیگری از شرکتهای اروپایی که پس از برجام نیز با رژیم ایران همکاری داشتند اعلام کردند فعالیت‌هایشان در ایران را به‌حالت تعلیق در می‌آورند. همکاری این شرکتها با رژیم ایران در زمینه‌های خودروسازی، هوانوردی، نفت و گاز و داروسازی بوده است. اتحادیه اروپا تلاش می‌کند توافق هسته‌یی با رژیم ایران را نجات دهد. حال آن که در برابر تحریم‌های آمریکا، دامنة عملکردش بسیار محدود است.
این شرکتها به‌خاطر نگرانی از تحریمهای اقتصادی آمریکا علیه رژیم ایران و تهدیدهای دولت ترامپ که می‌خواهد فشارهای بی‌سابقه‌یی را به رژیم ایران وارد کند به چنین موضعی کشانده شده‌اند.
 مطالب بیشتر

هزینه حمل نفت ایران به اروپا دوبرابر می‌شود 
به گزارش خبرگزاری فرانسه، شرکتهای نفت‌کش به‌دلیل مخاطرات و تحریمهای آمریکا‌ برای انتقال نفت ایران به اروپا درخواست افزایش هزینه دوبرابری برای انتقال نفت کرده‌اند.
همچنین گزارشهایی وجود دارد که شرکتهای نفتکش کرایه پیشنهادی را از ۷دلار در هر تن به ۱۵دلار افزایش داده‌اند.
در صورت پذیرش این پیشنهاد که به‌نظر می‌رسد در زمان کنونی، چاره‌ای برای فروش نفت ایران البته با هزینه‌‌یی گزاف به‌شمار می‌رود، می‌تواند سود کلانی را نصیب مالکان نفت‌کش‌ها کند.
مطالب بیشتر

عراق: تحریم‌های دلاری علیه رژیم ایران را اجرا می کنیم
 عراق که روزی حیاط خلوت دیکتاتوری آخوندی محسوب می‌شد از زبان حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق دوشنبه ۲۲مرداد ۹۷برابر با ۱۳اوت ۲۰۱۸گفت دولتش به تحریم‌های دلاری علیه ایران پایبند است.
وی در یک کنفرانس خبری افزود: «پایبندی ما به معامله نکردن با دلار است و نه پایبندی به تحریم‌های آمریکا».
پیش از این العبادی گفته بود عراق در راستای حفظ منافع مردم این کشور به تحریمهای آمریکا التزام خواهد داشت.
سعد الحدیثی، سخنگوی دفتر حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق نیز گفته بود: مواضع عراق در برابر تحریمهای آمریکا علیه ایران، برخاسته از منافع عمومی این کشور است.
مطالب بیشتر

یک بانک سرشناس تایوانی همکاری با ایران را متوقف کرد
خبرگزاری رویترز به نقل از مقامات بانک «مگا اینترنشنال کامرشیال» از آغاز توقف همکاری‌های این بانک با ایران به دلیل تحریم‌های آمریکا خبر داد. یک مقام رسمی این بانک به رویترز گفت: «تجارت ما با ایران مسئله بسیار حساسی است و ما نمی‌بایست دیگر آن را ادامه دهیم».
او اضافه کرده به مشتریان این بانک در ایران اطلاع داده شده که ساز و کار تسویه پرداخت‌ها احتمالا پس از ماه نوامبر پایان می‌یابد.

 اروپا قرار نیست جلوی گلوله‌‌های آمریکا را بگیرد
آری، علیرغم اینکه خامنه‌ای با گرفتن ژست مذاکره نکردن، صورت خود را با سیلی سرخ نگهمیدارد اما رژیم او مسافت یک بحران تا بحران دیگر را با زانوان خون‌آلود و به‌صورت سینه‌خیز طی می‌کند. او با اقتصادی در هم شکسته و گرفتار در گرداب بلعندهٔ تحریم‌ها نه قدرت ماجراجویی جنگی دارد و نه در مختصاتی قرار دارد که قابل مذاکره باشد؛ و این یعنی بن‌بست در بن‌بست. برجام اروپایی که روزی عصای زیربغل رژیم متصور می‌شد، اکنون فقط یک دلخوشکنک فریبنده است. ببنید یکی از رسانه‌های حکومتی در این باره چه نوشته است:
«اکنون در ایران به‌طور فزاینده‌یی این دیدگاه در حال شکل‌‌‌گیری است که هدف اروپا نه مقاومت مؤثرو واقعی در مقابل تحریم‌‌های آمریکا، بلکه جلوگیری از ترک برجام یا ترک اتاق مذاکره از سوی ایران در طول چند ماهی است که آمریکا برای به حداکثر رساندن تحریم‌‌های خود به آن نیاز دارد. اروپا قرار نیست جلوی گلوله‌‌های آمریکا را بگیرد، بلکه قرار است ایران را در سیبل نگه دارد تا گلوله‌‌های محدود آمریکا هدر نرود.»
(وطن امروز ۱۹خرداد۹۷)
مطالب مرتبط:
دور جدید تحریم آمریکا و بیرون کشیدن شرکتهای اروپایی از ایران
تحریم‌های جدید و مسابقه خروج شرکتهای خارجی از ایران

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر