کل نماهای صفحه

۳۰ مرداد ۱۳۹۷

ایران عضو خبرگان: با شعارشان گفتند مرگ هاشمی کار خودمان است

ایرانعضو خبرگان: با شعارشان گفتند مرگ هاشمی کار خودمان است


یک عضو خبرگان گفت، در تجمع اخیر قم عملا گفته شد «اتفاقی که برای هاشمی افتاد، ما انجام دادیم». هم‌زمان جمعی از فرماندهان سپاه با مکارم شیرازی دیدار کرده و خبر حضور اعضای خود در تجمع قم را اقدامی برای "تخریب" سپاه دانستند.
    
به گفته عضو خبرگان، در تجمع قم عملا گفتند مرگ هاشمی کار ما بود
آیت‌الله هاشم بطحایی، عضو مجلس خبرگان رهبری ایران، روز سه‌شنبه (۳۰ خرداد/ ۲۱ اوت) در واکنش به شعار "ای آنکه مذاکره شعارت / استخر فرح در انتظارت" در تجمع پنجشنبه گذشته طلبه‌های حوزه علمیه قم گفت: «گردهمایی اخیر جای تأسف داشت که بیایند چنین شعاری بدهند. در حقیقت آن شعار این است که یک جریانی ناخواسته بپذیرد اگر رئیس جمهور یا کس دیگری هم کاری کند، به اتفاق استخر فرح مبتلا می‌شود».
به گزارش خبرآنلاین، این عضو مجلس خبرگان ادامه داد: «به عبارت دیگر مفهوم این شعار آن است که غیرمستقیم بگوییم اتفاقی که برای آقای هاشمی افتاد، ما انجام دادیم و اگر دیگران هم خلاف نظر ما حرکت کنند، به آن سرنوشت مبتلا می‌شوند. بنابراین همه مراجع و بزرگان حوزه علمیه همچون حضرت آیت‌الله مکارم این اقدام را محکوم می‌کنند».
هاشم بطحایی سپس در عین تأیید "برگزاری تجمعات در حمایت از مقام معظم رهبری، مسئولان مورد تأیید ایشان و سیاست‌های نظام"، بر رعایت "خط قرمزها" تأکید کرد و در مخالفت با "تجمعات تخریبی" گفت: «تجمعات تخریبی علیه مسئولان کشور، خلاف سیاست جمهوری اسلامی و اتفاقا مصداق آب به آسیاب دشمن ریختن است».
هم‌زمان و در همین راستا شماری از فرماندهان سپاه پاسداران نیز به دیدار آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی رفته و به شکل حضوری خبرهای مربوط به حضور برخی اعضای این ارگان نظامی در تجمع اخیر طلاب قم را تکذیب کرده‌اند. سپاه پاسداران روز گذشته طی بیانیه‌ای دخالت خود در تجمع قم را تکذیب و "برخی شعارها، دست‌نوشته‌ها و پلاکاردهای" این تجمع را محکوم کرده بود.
شرکت‌کنندگان تجمع اخیر در مدرسه فیضیه قم "علما، اساتید و طلاب" و موضوع آن "مطالبه عدالت اقتصادی" اعلام شده بود. شعارها و پلاکارهای این گردهمایی با حاشیه‌های زیادی همراه بود. بخشی از این شعارها به مخالفت با دولت روحانی و راهکارهای او در حل معضلات کشور از طریق مذاکره مربوط می‌شد. بر یکی از پلاکاردهای تجمع مزبور، با کنایه‌ای آشکار به نحوه درگذشت اکبر هاشمی رفسنجانی، نوشته شده بود که "استخر فرح" در انتظار حامیان مذاکره است.
این شعار و خبر حضور برخی از اعضای سپاه پاسداران در تجمع، با واکنش‌های بسیاری مواجه شد. از جمله آیت‌الله مکارم شیرازی، از مراجع تقلید شیعه، یکی از کسانی بود که این تجمع جنجالی را "فاجعه" خواند و خواستار توضیح مسئولان حوزه علمیه و سپاه پاسداران شد.
اقدامی برای "تخریب نهاد مقدس سپاه"
مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه استان قم، فرمانده تیپ امام صادق و جمعی از فرماندهان سپاه امام علی ابن ابیطالب، از جمله مقام‌هایی در سپاه بودند که امروز به دیدار مکارم شیرازی رفتند. به گزارش "مشرق"، حسن اکبری در این دیدار، در مورد عکس‌هایی که ظن شرکت اعضای سپاه در تجمع قم را به وجود آورده گفت، این تصاویر "مربوط به مراسم دیگری بوده" است. مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه استان قم انتشار این عکس‌ها در برخی رسانه‌ها را "اقدامی ناشیانه در راستای تخریب نهاد مقدس سپاه" ارزیابی کرد.
Iran Ayatollah Naser Makarem Shirazi (FARS)
ناصر مکارم شیرازی، از مراجع تقلید شیعه تجمع اخیر قم را "فاجعه" خوانده است
حسین طیبی‌فر، فرمانده تیپ امام صادق نیز در تشریح تجمع اخیر قم گفت: «با توجه به تاکید بنده، پلاکاردهای غیر سخنان مقام معظم رهبری جمع‌آوری و پیشگیری لازم در مورد بروز اتفاقات ناگوار انجام شد».
فرماندهان سپاه قم در پایان این دیدار نامه غلامرضا احمدی، فرمانده سپاه امام علی ابن ابیطالب را نیز تقدیم مکارم شیرازی کردند. احمدی نیز با اشاره به اینکه "تصاویری که در بعضی رسانه‌ها از حضور اعضای سپاه در این برنامه منتشر شده مربوط به مراسم دیگری بوده"، خطاب به این مرجع تقلید شیعه نوشته است: «با کمی بررسی مشخص می‌شود که مراسم فوق در حسینیه مدرسه فیضیه برگزار شده، ولی این تصاویر مربوط به تجمعی در حیاط مدرسه و در تاریخی دیگر می‌باشد».
درخواست تداوم "حمایت" مکارم از سپاه
این فرمانده سپاه نوشته است: «قطعا این اقدام، حرکتی از سوی عناصر کینه‌توز در راستای پروژه سپاه‌هراسی بوده و هدفی جز تخریب این سربازان فداکار نظام مقدس جمهوری اسلامی ندارد». غلامرضا احمدی در نهایت از مکارم شیرازی خواسته است تا در "شرایط خطیر" کنونی "مانند همیشه از فرزندان انقلابی خود در سپاه حمایت و عناصر نفوذی و بدخواهان را ناکام" کند.
مکارم شیرازی در نهایت پس از پایان سخنان مقام‌های سپاه، با انتقاد از "حاشیه‌سازی" برخی افراد از طریق "پلاکاردهایی با مضامین توهین و تهدید" گفت: «به زودی اعلام می‌کنیم که این موضوع ربطی به سپاه پاسداران نداشته است».
تجمع اخیر طلبه‌های حوزه علمیه قم و پلاکارد جنجالی آن، نحوه مرگ ناروشن اکبر هاشمی رفسنجانی را دوباره به موضوع روز رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی بدل کرد. فاطمه هاشمی، فرزند اکبر هاشمی رفسنجانی، در یادداشتی از جمله نوشت: «این مهم  شبهات و ابهامات اعلام شده توسط اعضای خاندان در مورد مرگ مشکوک پدرم را که تاکنون بی‌پاسخ مانده است قوت می‌بخشد». علی مطهری، نایب رئیس دوم مجلس ایران نیز با اشاره به اینکه شعار جنجالی طلبه‌ها در قم می‌تواند "سرنخی" برای نحوه مرگ هاشمی رفسنجانی باشد، خواستار پیگیری مسأله از سوی وزارت اطلاعات ایران شد.
اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس پیشین مجمع تشخیص مصلحت نظام، ۱۹ دی‌ماه ۱۳۹۵ در استخری در مجموعه سعدآباد غرق شد. ظاهرا تهیه‌کنندگان پلاکارد تجمع قم، به اشتباه استخر مجموعه سعدآباد را که پس از انقلاب ساخته شده "استخر فرح" دانسته‌اند.
روزنامه جمهوری اسلامی با اشاره به واکنش‌های گسترده به پلاکارد یادشده در فضای مجازی نوشته بود: «کاربران با دیدن این شعار گفتند این، علاوه بر آنکه تهدیدی علیه رئیس‌جمهور است، نوعی اعتراف به فعال‌بودن دست‌هایی در ماجرای جان باختن آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در استخر است».

در همین زمینه:


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر