کل نماهای صفحه

۹ شهریور ۱۳۹۷

رژیم ایران در پشت طرحهای عملیاتی شبه نظامیان عراق - اسناد طبقه بندی شده محرمانه آمریکا:‌

  رژیم ایران در پشت طرحهای عملیاتی شبه نظامیان عراق - اسناد طبقه بندی شده محرمانه آمریکا:‌



شبه نظامیان مسلح عراقی
شبه نظامیان مسلح عراقی
اسناد دولتی ایالات متحده که به‌تازگی از طبقه‌بندی محرمانه خارج شده‌اند نشان می‌دهند رژیم ایران به شبه‌‌نظامیان عراقی که در جریان حمله نظامی آمریکا به عراق علیه نیروهای آمریکایی می‌جنگیدند، سلاح و خدمات آموزشی ارائه می‌کرده است.
به گزارش روزنامه وال استریت ژورنال، این اسناد که بر مبنای بازجویی‌ها از شبه‌‌نظامیان شیعه عراقی تنظیم شده‌اند، عمق درگیری ایران در تلاش برای عقب راندن نظامیان آمریکا از عراق در سال‌های ۲۰۰۳تا ۲۰۱۱را نشان می‌دهد.
در این اسناد نشان داده شده که رژیم ولایت فقیه حاکم بر ایران شبه‌‌نظامیان عراقی را برای انجام حملات مرگبار متعددی علیه نیروهای نظامی آمریکا، با بمب و مواد انفجاری تجهیز کرده و حتی به آنها برای برنامه‌ریزی و طرح نقشه حملات کمک کرده است.
نیروهای عراقی همچنین در پایگاهی در نزدیکی تهران، توسط سپاه پاسداران آموزش دیده‌اند. در یکی از این گزارش‌ها گفته شده که مربیهای ایرانی و حزب‌الله لبنان در این پایگاه به عراقی‌ها آموزش می‌دادند.
در این سند گفته شده که ایرانی‌ها متخصص جنگ تمام عیار هستند و لبنانی‌ها در جنگهای شهری و پارتیزانی تخصص دارند.

گروه شبه‌نظامی عصائب

وال استریت ژورنال ۳۰اوت ۲۰۱۸ در مطلب دیگری به قلم: مایکل گوردن و بن کسلینگ می‌نویسد:
اخیراً گزارشات بازجویی توسط آمریکا که از طبقه‌بندی محرمانه خارج شده‌اند، دید جدیدی در مورد یکی از برجسته‌ترین شخصیت‌های سیاسی شیعه عراق و نقش ایران در آموزش و تسلیح شبه‌‌نظامیان عراقی که به سربازان آمریکایی طی جنگ عراق حمله کردند، ارائه می‌کند.
بازجویی‌های صورت گرفته از قیس الخزعلی، رهبر یک گروه عمده شبه‌نظامی شیعه که تلاش دارد در عراق نقشی سیاسی برای خود دست و پا کند یک دهه پیش بعد از دستگیری وی توسط ائتلاف به رهبری آمریکا صورت گرفت. ائتلاف، وی را متهم به سازمان دادن حمله سال ۲۰۰۷می‌کند که به کشته شدن ۵سرباز آمریکایی منجر شد...
در حالیکه قانونگذاران و مقامات دولت ترامپ در حال بحث اند که آیا خزعلی و گروه شبه‌نظامی او را به‌عنوان موجودیتی تروریستی نامگذاری کنند، این گزارشها در واشنگتن به جریان افتاده است...
در مرکز این داستان خزعلی، رهبر عصائب است؛ یک گروه شبه‌نظامی که در انتخابات پارلمانی عراق در ماه مه، ۱۵کرسی به‌دست آورد.
در ماههای اخیر خزعلی به‌طور علنی گفته است که به ایران متعهد نیست. اما گزارشات بازجویی نشان می‌دهد که خزعلی در مورد رابطه‌هایش با ایران و حمایتی که شبه‌‌نظامیان شیعه عراقی طی دوره‌ای که به سربازان آمریکایی و متحدانش حمله می‌کردند دریافت کرده، صحبت کرده است.
نسخه‌ای از اسناد سری آمریکا
نسخه‌ای از اسناد سری آمریکا

دخالتهای رژیم ایران در عراق

رژیم ایران و آمریکا برای نفوذ در عراق با هم به رقابت پرداخته‌اند. در تمامی طول مدت جنگ عراق، این رژیم تلاش کرد که روی دولت شیعه در عراق نفوذ داشته باشد که اغلب به قیمت و ضرر اقلیت سنی بود.
مقامات آمریکایی می‌گویند رژیم ایران همچنین تسلیحات و آموزش در اختیار شبه‌‌نظامیان شیعه قرار داده تا بتوانند به نیروهای آمریکایی حمله کرده و روی آنها فشار بگذارند تا کشور را ترک کنند...

آموزشهای تروریستی در تهران

بنا بر یک گزارش بازجویی در ۱۸ژوئن ۲۰۰۷، خزعلی گفت که این آموزش‌ها توسط سپاه پاسداران و در ۳پایگاه در نزدیکی تهران، از جمله پایگاه خمینی که خزعلی از آن دیدار کرده، داده می‌شدند.
این گزارش گفت که بر پایه بازجویی، “ایرانی‌ها و افراد حزب‌الله لبنان در این پایگاهها آموزش می‌دهند. ایرانی‌ها متخصص در جنگ تمام‌عیار هستند در حالیکه لبنانی‌ها در جنگ شهری و چریکی تخصص دارند.”
بر طبق این گزارش، افسران ایرانی دیکته نمی‌کردند که مشخصاً کدام اهداف باید در عراق مورد حمله قرار گیرد اما پیشنهاد می‌کردند که بخشی از حملاتِ شبه‌‌نظامیان شیعه روی سربازان انگلیسی متمرکز باشد “تا آنها را مجبور به عقب‌نشینی کند” و این‌که فشار را روی آمریکا نیز برای عقب‌نشینی افزایش دهند.
قاسم الدراجی، یک عضو دفتر سیاسی حزب گفت، “بنظر می‌رسد که آمریکا کارزاری را علیه عصائب و رهبر آن شیخ قیس الخزعلی هدایت می‌کند چرا که او قویاً مخالف دخالت خارجی در امور عراق است.”
مقامات ایران در هیأت این کشور در ملل‌متحد به‌درخواست اظهارنظر در این رابطه پاسخ ندادند. مدتهاست که ایران اظهارات ارتش آمریکا که باعث دامن زدن به بی‌ثباتی در عراق شده را تکذیب کرده است.

تأمین مواد منفجره توسط سپاه پاسداران

خزعلی همچنین به چگونگی تأمین مواد نفوذکننده انفجاری EFP توسط ایران برای شبه‌‌نظامیان پرداخت که نوع به‌طور خاص یک ماده انفجاری و کشنده است که صدها سرباز آمریکایی را کشته و مجروح کرده است.
یک گزارش می‌گوید، “زندانی [خزعلی] گفت هر کسی می‌تواند آموزش مواد انفجاری شکل داده شده را بگیرد و برای ایران مهم نیست که چه کسی آن را دریافت می‌کند. به این دلیل که این مواد انفجاری کم هزینه و آماده است. ”
مقامات آمریکایی می‌گویند که دهشتناک‌ترین نقش خزعلی که به دستگیری او نیز انجامید، شرکتش در طرحی برای دزدیدن سربازان آمریکایی در شهر کربلا در جنوب بغداد بود که به مرگ ۵سرباز آمریکایی انجامید. خزعلی گفت هدف از حمله کربلا که بگفته وی توسط ایران طراحی شده بود، گرفتن گروگان آمریکایی بود که بعد با هواداران صدر که در دست ائتلاف به رهبری آمریکا بودند، معاوضه شوند.

دیدارهای خزعلی با قاسم سلیمانی

خزعلی در اواخر سال ۲۰۰۹، بعد از آن که قول داد اعضای شبه‌نظامی او سلاحهایشان را زمین خواهند گذاشت، به مقامات عراق تحویل و بفاصله کوتاهی از آن آزاد شد...
طی سؤال و جواب‌های مکرر، خزعلی در مورد سفرهای مفصل خود به ایران با مقتدی صدر و بعد به تنهایی صحبت کرد که فرستاده‌ای برای به‌دست آوردن پول، حمایت سیاسی و تسلیحات بوده است.
در سفرهای اولیه، این دو با مقامات عالیرتبه ایران ملاقات کردند. بعداً، طی یک دیدار در سال ۲۰۰۵از ایران که خزعلی به تنهایی رفته بود، مقامات ایرانی به وی گفتند صدر باید در انتخابات عراق شرکت کند تا اطمینان حاصل کند که “مردم شیعه کنترل کامل کشور و دولت را به‌دست آورند.” وی همچنین با قاسم سلیمانی،فرمانده نیروی شبه‌نظامی قدس نیز ملاقات کرد...
”خزعلی همچنین از دور شدنش از صدر صحبت کرد و در یک بازجویی در ۶ژانویه ۲۰۰۸شکایت کرد که وی هیچ اصولی ندارد و تنها به‌خاطر منافع شخصی خودش کار می‌کند“. چند روز بعد از آن وی در سفری با قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی شبه‌نظامی قدس دیدار کرد.
بسیاری از بازجویی‌های او مملو از داستان معاملات صدر با ایرانی‌ها و علاقه وی به کنترل پولی است که ایران برای گروه‌های سیاسی در عراق می‌فرستد.
خزعلی همچنین به بازجویان گفت که تعدادی از دیگر شخصیت‌های سیاسی عراقی نیز به رژیم ایران سمپاتیک بوده و یا تحت نفوذ ایران بوده‌اند، از جمله جلال طآلبانی رئیس‌جمهور عراق که در سال ۲۰۱۷ مرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر