کل نماهای صفحه

۳۰ مرداد ۱۳۹۷

مثلثی ناهمگون اما خطرناک! تلگرام-بلا-آشوب!

  مثلثی ناهمگون اما خطرناک! تلگرام-بلا-آشوب!


ترس رژیم از پیام‌رسان‌های اجتماعی
ترس رژیم از پیام‌رسان‌های اجتماعی
اگر واژه «سانسور» را در ویکی‌پدیا دنبال کنید، در بخشی از آن با این جمله روبه‌رو می‌شوید: «در دوران جنگ سانسور به‌صورت آشکارا با هدف جلوگیری از افشای اطلاعات مهم و دسترسی دشمن به آن انجام می‌گیرد».
پس نکته مهم این است که سانسور زمانی اعمال می‌شود که «دشمنی» وجود داشته باشد که برای سانسور‌کننده خطرناک باشد.
حال این تعریف را داشته باشید و به این جمله که بخشی از پیام علی خامنه‌ای به شورای عالی فضای مجازی رژیم آخوندی هست، دقت کنید: «برنامه‌ریزی و هماهنگی مستمر به‌منظور صیانت از آسیب‌های ناشی از شبکه جهانی اینترنت» از اهداف شورای عالی فضای مجازی است! (۱۷اسفند ۱۳۹۰)
پس موضوع «صیانت» و دفاع در برابر «آسیب‌هایی» هست که از طریق «شبکه جهانی اینترنت» به نظام وارد می‌شود. اهمیت این «دفاع در برابر این آسیب‌ها» برای خامنه‌ای را می‌توان از ترکیب شورای عالی فضای مجازی دریافت: «رؤسای سه‌قوه، وزیر ارتباطات، وزیر اطلاعات و دفاع، فرمانده کل سپاه پاسداران، فرمانده ناجا، دادستان کل کشور، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و رئیس صدا و سیمای جمهوری اسلامی»!
پس تا اینجای کار روشن است که:
۱. نظام ولایت فقیه نیاز به «سانسور» دارد؛ پس دشمنی خطرناک دارد که نباید بگذارد پیامها و صدایش ترویج شود.
۲. فضای مجازی یکی از راه‌هایی‌ست که این دشمن به وسیله آن «آسیبش» را به نظام وارد می‌کند!
گذشت زمان درستی «نگرانی خامنه‌ای» از آسیب‌های فضای مجازی را روشن کرد. به‌ویژه در دیماه ۹۶ که شعله‌های قیام سراسر ایران را فراگرفت. قیامی که به‌گفته کارگزاران رژیم،‌ دشمن در آن به وسیله فضای مجازی و به‌ویژه تلگرام، فراخوان‌ها، هماهنگی‌ها و «فتنه‌انگیزی‌ها» را انجام می‌داد.
بنابراین آخوند حسن روحانی مجبور شد نقاب از چهره «اعتدال» برداشته و برخلاف وعده‌های قبلی که ‌«دست وزیر روی دکمه فیلترینگ نمی‌رود» (۲۸آذر ۹۶) در بحبوحه قیام دیماه ۹۶، فرمان فیلترینگ یا همان سانسور را صادر کرد.
بی‌درنگ اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاییه آخوندی هم فرمان روحانی را آببندی کرد و گفت: فعالیت در تلگرام پس از فیلترینگ می‌تواند «تبدیل به جرم شود»!
در کنار این اعمال سانسور، جهرمی، وزیر ارتباطات روحانی هم خبر از راه‌اندازی «پیام‌رسان‌های داخلی» داد. پیام‌رسان‌هایی که سالها وعده‌شان داده شده بود اما در جریان قیام دیماه رژیم با دستپاچگی آنها را راه‌اندازی کرد.
تمام این داستان فیلترینگ و بهای سیاسی که روحانی(به‌خاطر فاش شدن چهره سرکوبگر و سانسورچی‌اش) پرداخت، برای این بود که مردم از فضای مجازی و به‌ویژه تلگرام قطع شوند. اما چرا؟
پاسخ را سایت ‌«تهران پرس» علی خامنه‌ای داد که: «به‌جرأت می‌توان گفت در فضای مجازی مربوط به تلگرام، سازمان مجاهدین خلق حاکمیت دارد! فرهنگ براندازی که امروزه در شبکه‌های اجتماعی حاکم است متأثر از ادبیات و لحن براندازانه و بسیار ملموس سازمان «مجاهدین خلق» است!» (۲۴مرداد ۹۷)
پیش از آن هم پاسدار غلامرضا جلالی، سرکرده پدافند غیرعامل رژیم گفته بود: «نخستین مجموعه دعوت‌کننده از افراد به تجمعات اعتراضی، کانال تلگرامی بود که مجاهدین مدیریت آن را برعهده داشتند».(۲۸دی ۹۶)
پس روشن می‌شود آن «دشمن خطرناک» که ضرورت «سانسور» فضای مجازی و به‌ویژه تلگرام را برای علی خامنه‌ای و حسن روحانی جدی می‌کند، همان دشمنی‌ است که از ۳۷سال پیش، خط و راهبردش «براندازی» نظام است. پس پیامی هم که از طریق فضای مجازی و تلگرام منتشر می‌کند همان است که «تهران پرس» علی خامنه‌ای آن را «لحن براندازانه» عنوان می‌کند.
اما نتیجه این سانسور چه شد؟ نتیجه راه‌اندازی «شبکه‌های داخلی» که بیشتر ابزار جاسوسی هستند،‌ چه شد؟
معاون دادستان کل نظام آخوندی ۲۳تیر ۹۷ نخستین نمودها را نشان داد: «تعداد ۳۰میلیون و ۱۰۰هزار نفر از طریق فیلترشکن‌ها، فیلتر تلگرام را دور می‌زنند»!
یک‌ماه بعد(۲۴مرداد) خود دادستان رژیم،‌ جعفر منتظری دوان دوان به صحنه آمد و عمامه بر زمین کوبید که: شبکه مجازی «کنترلش در اختیار دشمن است» و از «بلایی» سخن گفت که تلگرام و اینستاگرام «برای مردم ایجاد کرده‌اند»!
برای کسی که دستش در کار نباشد، این مواضع جای تعجب دارد که چطور با وجود «فیلترینگ تلگرام و...» باز هم سران نظام تا این حد نگران هستند!
اما پاسخ نهایی را سایت حکومتی «خبرآنلاین» داد؛ آنجا که از پیام‌رسان‌های داخلی(حکومتی) با عنوان «پروژه‌یی شکست‌خورده»‌ نام برد که «برخی مسئولان تلاش ناشیانه‌ای برای وارونه جلوه‌کردن [این شکست] دارند». آنگاه این سایت رژیم عمق شکست پروژه فیلترینگ و سانسور نظام را با آمار این‌گونه مهر کرد: «در واقع پیام‌رسان‌های داخلی نزدیک به ۶میلیون کاربر و تلگرام نزدیک به ۴۴میلیون کاربر دارد»!
بنابراین، روشن می‌شود همان دشمن خطرناکی که «ادبیاتش لحن براندازانه» را ترویج داده و در جریان قیام «خط‌دهی» کرده و «بلایی» جدی بر سر نظام می‌آورد، نه تنها با فیلترینگ و سانسور مخاطبینش کم نشده‌اند، بلکه اکنون این مخاطبین تنها در تلگرام به ۴۵میلیون نفر(بیش از نیمی از جمعیت ایران) رسیده‌اند.
بی‌جهت نیست که پاسدار جلالی، سرکرده پدافند غیرعامل نظام ناله می‌کند: «مجاهدین در سایبر «ضدانقلاب فارسی» راه‌انداخته و بر التهاب موجود اجتماعی [علیه نظام] می‌افزایند. اگر نتوانیم مهار کنیم آشوب می‌شود»!(۲۱تیر ۹۷)

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر