کل نماهای صفحه

۵ دی ۱۳۹۵

سرکیجه وسرسام گرفتن وزارت بدنام اطلاعات خامنه ای از شبکه های اجتماعی - برخورد با ۳۰۰ کانال اینستاگرامی و تلگرامی

 سرکیجه وسرسام گرفتن وزارت بدنام اطلاعات خامنه ای از شبکه های اجتماعی - برخورد با ۳۰۰ کانال اینستاگرامی و تلگرامی


به فاصله کوتاهی پس از تشکیل جلسه کمیسیون امنیت ملی مجلس با حضور معاونان وزارت اطلاعات، سعید منتظر‌المهدی، سخنگوی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی (ناجا)، از "شناسایی و برخورد با ۳۰۰ کانال اینستاگرامی و تلگرامی" خبر داد که به گفته‌ی او "در حوزه‌های مدلینگ، همسریابی، دوستیابی، صیغه و ... اقدام به سرقت و اخاذی از شهروندان کرده بودند". سخنگوی ناجا افزود: «۲۴ درصد از جرائم مربوط به این حوزه است که بالای ۹۰ درصد آن کشف می‌شود».
"شبیخون دشمن به مقدسات"
اواسط ماه گذشته (آذر) نیز محمد جعفر منتظری، دادستان کل کشور، گفته بود: «دشمن از این فضا [فضای مجازی] برای ضربه زدن به دین و فرهنگ جامعه استفاده کرده و به نوعی شبیخون زده به مقدسات کشور و علیه ما یک جنگ نرم راه انداخته است که باید با آن مقابله کنیم». به گفته‌ی منتظری، پلیس فتا "به ناچار" هر هفته ۱۳ تا ۱۴ هزار شبکه رایانه‌ای را که "مرتکب جرم می‌شوند" فیلتر می‌کند.
منتظری یکی از علت‌های افزایش جرایم سایبری را "تهاجم فرهنگی که دشمن تدارک دیده" عنوان کرده بود. دادستان کل کشور همچنین گفته بود: «استفاده از فضای مجازی از ضروریات زندگی در سطح جهان است. فناوری خوبی است و می‌توان در بخش‌های مختلف از این تکنیک استفاده کرد اما متاسفانه این فضا از طریق جریاناتی در خارج کشور مورد هجمه قرار گرفته تا به نظام جمهوری اسلامی ایران ضربه بزند».
افزایش کنترل به قصد مقابله با "نفوذ"
حدود دو هفته پیش نیز رسانه‌ها از احضار و بازجویی مدیران چندین کانال شبکه اجتماعی تلگرام در ایران خبر دادند. هم‌زمان پلیس ایران اعلام کرد که کانال‌های تلگرامی با بیش از ۵ هزار دنبال‌کننده، موظف هستند برای فعالیت خود مجوز بگیرند.

در همین زمینه:

سرپرست دادسرای مشهد نیز حدود سه ماه پیش از "دستگیری ۶ نفر از گردانندگان یک شبکه مدلینگ" و احضار ۱۷ نفر به دادگاه در این رابطه خبر داد. به گفته این مقام مسئول، این افراد اقدام به انتشار "تصاویر مستهجن و مبتذل" در شبکه‌های اجتماعی می‌کردند و فعالیت‌هایشان "غیرقانونی و غیراخلاقی" بوده است. قاضی خدابخشی همچنین "ترویج سبک زندگی غربی" را از دیگر اتهامات این افراد دانسته و گفته بود: «این شبکه‌ها با انتشار تصاویر مستهجن و ترویج فساد و بی بندوباری اقدام به ترویج سبک زندگی غربی می‌کردند و در تلاش برای از بین بردن اصول و ارزشهای مذهبی جامعه بودند که پیگیری این مورد با دستور قضایی از سوی معاونت اطلاعات سپاه در دستور کار قرار گرفت».
حدود چهار ماه پیش نیز سایت اطلاع‌رسانی سپاه پاسداران استان فارس، از قول یک منبع آگاه امنیتی اعلام کرد که ۱۷۰ مدیر گروه یا کانال اجتماعی و نیز تعدادی از کاربران فضای مجازی احضار و برخی هم دستگیر شده‌اند.
بنا به این گزارش، شماری از کاربران پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی هم جزو افراد احضار یا دستگیر شده بوده‌اند. اتهام آنان فعالیت در "حوزه‌های ضد امنیت اخلاقی، چرخه مدلینگ مجرمانه و توهین به عقاید دینی مردم" عنوان شده بود. عرصه فعالیت افراد احضار یا دستگیر شده نیز تلگرام، واتس‌اپ و اینستاگرام ذکر شده بود.
اواخر خرداد ماه سال جاری نیز مقام‌های قضایی و امنیتی اعلام کردند که برای جلوگیری از فساد و مقابله با "نفوذ" دشمنان، کنترل بر فضای مجازی را افزایش داده‌اند. عباس جعفری دولت‌آبادی، ‌دادستان تهران، روز ۳۱ خرداد (۲۰ ژوئن) گفت، ۱۷ نفر از "سرشبکه‌های جریان سازمان‌یافته علیه اخلاق و عفت عمومی" در تهران بازداشت شده‌اند. او مدعی شد که متهمان از طریق فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی "فعالیت مجرمانه" داشته‌اند.
دویچه وله فارسی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر