کل نماهای صفحه

۱۵ دی ۱۳۹۴

خامنه ای - روحانی ، صفحات سیاه در تاریخ حقوق بشر ایران

صفحات سیاه در تاریخ حقوق بشر ایران

سال گذشته شاهد اعدام ۱۰۰۰ شهروند و بازداشت ۶۵ روزنامه نگار بود
یک پلیس ایرانی در حال انداختن طناب دار به گردن یک جوان در تهران – عکس از گیتی
یک پلیس ایرانی در حال انداختن طناب دار به گردن یک جوان در تهران – عکس از گیتی
از زمان آغاز انقلاب ایران در سال ۱۹۷۹، تاریخ این کشور شاهد صفحات سیاهی از نقض حقوق بشر است، که برجسته ترین آن ها اعدام زندانیان سیاسی و عقیدتی است، که باعث شد ایران در صدر کشورهایی قرار بگیرد که طی سالیان گذشته حکم اعدام را در حق شهروندان خود اجرا کرده است. در همین حال از زمان به قدرت رسیدن حسن روحانی رئیس جمهور این کشور در سال ۲۰۱۳، تعداد روزنامه نگاران زندانی به ۶۵ نفر رسید.
ناظران بر این باورند که تسلط جریان محافظه کار افراطی وابسته به علی خامنه ای رهبر ایران، بر دستگاه های امنیتی و قضایی باعث افزایش حالت های اعدام و بازداشت در داخل کشور شده است، در حالی که روحانی از اختیارات کافی برای کاهش احکام صادره برخوردار نیست، و این امر عدم اجرای وعده های او برای آزادی زندانیان سیاسی، و در رأس آن ها میر حسین موسوی رئیس جنبش سبز، و مهدی کروبی را تا این لحظه تفسیر می کند.
شاید برجسته ترین حالت های اعدام از زمان به قدرت رسیدن روحانی که با انتقادهای عربی و بین المللی روبه رو شد، اعدام ریحانه جباری، دختر ۲۶ ساله ایرانی بود که به اتهام قتل یکی از مقامات سابق اطلاعات ایران محکوم شد، هر چند او تأکید داشت که مقتول به او تجاوز کرده بود، و مادر او، در اشاره به نبود عدالت در دادگستری ایران، در تصریحاتی برای روزنامه ها گفت: «ما حقیقت را گفتیم، اما حکم، ما را سر برید».
این مسئله تنها به دفاع از انقلاب اسلامی و مردان آن محدود نمی شود، زیرا بنا به گفته منابعی از اهواز به «الشرق الأوسط»، در سال ۲۰۱۴ دادگاه ایران حکم اعدام ۲۷ سنی در اهواز (جنوب غرب ایران) را صادر کرد.
سازمان ملل متحد در گزارشی که در ماه نوامبر (آبان ماه) منتشر کرد گفت که اجرای حکم اعدام در ایران در اواخر سال ۲۰۱۵ به بیش از ۱۰۰۰ مورد رسید، که بیش از کل اعدام هایی است که مقامات ایرانی در طول سال ۲۰۱۴ اجرا کردند، و ایران رسماً اعتراف کرد که تنها ۲۴۶ مورد از آن ها را اجرا کرده است، در حالی که در سال ۲۰۱۴ ایران ۷۵۳ تن را به اتهام خیانت و مبارزه با نظام جمهوری اسلامی اعدام کرد.
سازمان «خبرنگاران بدون مرز» گزارشی درباره وضعیت روزنامه نگاران و وبلاگ نویسان زندانی در ایران، پس از گذشت یک سال از به قدرت رسیدن حسن روحانی به ریاست جمهوری منتشر کرد که در آن آمده است، بیش از ۶۵ روزنامه نگار و وبلاگ نویس هنوز در زندان ها بازداشت هستند که در میان آن ها ۱۰ روزنامه نگار زن و سه روزنامه نگار آمریکایی هستند، و به این ترتیب ایران رکورد بالاترین تعداد روزنامه نگاران زندانی در سال گذشه را ثبت کرد، به طوری کهپنجمین کشور در سطح جهان، در تعداد روزنامه نگاران بازداشتی به شمار می آید.
از زمان انتخابات ریاست جمهوری در سال ۲۰۰۹، بیش از ۳۰۰ روزنامه نگار بازداشت شدند، و بسیاری از آن ها مجبور به زندگی در تبعید شدند.
و در حالی که ایران شاهد افزایش قابل توجهی در میانگین قاچاق کودکان است، و با وجود انتقادهای غربی از این پدیده و گسترش آن در کشور، و حمله رسانه های ایرانی به دولت برای کاهش این پدیده، با این حال دولت روحانی در قبال آن دست بسته ایستاده است. هر چند دولت ایران به گسترش این پدیده در کشور به علت بد شدن اوضاع اقتصادی و گسترش فقر و فساد اجتماعی در ایران اعتراف می کند، در حالی که ناظران معتقدند که باندهای موجود در ایران این کودکان را در زمینه های مختلفی،  به ویژه قاچاق، گدایی و مواد مخدر مورد استفاده قرار می دهند. فاطمه دانشور رئیس کمیته اجتماعی و نماینده تهران در مجلس ایران، در تصریحاتی گفت : «متأسفانه گزارش ها نشان می دهد که دختران شب، و زنان روسپی، پس از زایمان در برخی بیمارستان های جنوب و مرکز شهر، نوزادان را به مبلغ ۲۰۰ هزار تومان (معادل ۶۵ دلار) می فروشند». با این حال وی افزود: «این کودکان مبتلا به ایدز دهستند، و مسؤلان بیمارستان در خرید و فروش آن ها مسؤلیتی ندارند».
روزنامه «شرق»، با فاش کردن این پدیده دولت را مورد انتقاد قرار دارد، اما دولت ایران سکوت کرد. این روزنامه در گزارشی که ماه گذشته منتشر کرده بود، روند خرید و فروش نوزادان را سریعترین معامله توصیف کرده بود، به طوری که فروش هر نوزاد بیش از ۵ دقیقه به طول نمی کشد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر