کل نماهای صفحه

۱۳ دی ۱۳۹۴

خامنه ای علیه باند رفسنجانی - امتحان «اجتهاد» پاتک شورای نگهبان برای حذف

امتحان «اجتهاد» پاتک شورای نگهبان برای حذف

جنگ انتخابات در ارتباط با خبرگان وارد یک کشمکش جدید به نام گرفتن امتحان از کاندیداها شده است. از باند خامنه‌ای و شورای نگهبان، اصرار برای گرفتن امتحان و از باند مقابل هم انکار و زیر بار نرفتن. سؤال این است که ماجرای این امتحان چیست و چرا به موضوع کشمکش میان دو باند تبدیل شده است؟ 

علم کردن امتحان اجتهاد، برای کاندیداهای خبرگان، در واقع ترفندی است برای رد کردن و حذف افرادی که از نظر ولی‌فقیه نامطلوبند، با کمترین هزینه برای ولی‌فقیه و متقابلاً بیشترین هزینه برای کاندیداها، چون آنها یک بار باید تن به خفت بدهند و حاضر شوند تا مثل طلاب و بچه مدرسه‌ایها بنشینند و امتحان پس بدهند که خود این، برای آخوندهایی که خود را مجتهد و عالم دهر و کذا و کذا می‌دانند، خیلی سنگین و ناگوار است. در وهله بعد و خیلی سنگین‌تر و ناگوارتر این است که در این امتحان رد بشوند و همه جا بگویند که فلانی سواد نداشت! این برای کسی که از این طریق امرار معاش و ارتزاق می‌کند، مثل باطل کردن جواز کسب و کار است. بنابراین برای کسی که خودش می‌داند از نظر ولی‌فقیه مطلوب نیست، صرفه و سود در این است که اصلاً به این امتحان که دو مرحله کتبی و شفاهی دارد، تن ندهد. چون در این صورت هم احترام و اعتبارش به‌لحاظ حرفه‌یی و آخوندی حفظ می‌شود و هم یک ژست و هیأت معترض و مخالف پیدا می‌کند.

البته داستان امتحان در دوره‌های قبلی خبرگان هم بوده، اما این بار به‌دلیل حساسیتی که خود خبرگان دارد، اهمیت و حساسیت بیشتری پیدا کرده است. کانون حساسیت هم حسن خمینی نوه دجال است که در حال حاضر بر سر دو راهی و تناقضی که اشاره شد، قرار گرفته است. از یک طرف باند خامنه‌ای می‌گویند امتحان استثنا ندارد و همه کاندیداهایی که عضو خبرگان نبودند، باید شرکت کنند که منظور هم اساساً حسن خمینی است و از طرف دیگر رفسنجانی و باند وی و خود حسن خمینی هم نمی‌خواهند زیر بار امتحان بروند.

شایع است که رفسنجانی قصد دارد همین روزها به قم برود و این موضوع امتحان را با مراجع قم در میان بگذارد، که در این صورت، با کشیده شدن پای مراجع به این دعوا، که لابد بعضی از آنها طرف رفسنجانی و حسن خمینی را می‌گیرند و بعضیها هم طرف خامنه‌ای را، جنگ انتخابات و جنگ هژمونی یک درجه دیگر گستردگی و شدت بیشتری پیدا می‌کند.

لازم است این نکته را هم اضافه کرد که گفته می‌شود، حسن خمینی کاندیدای رفسنجانی برای جانشینی خامنه‌ای است و حساسیت این دوره خبرگان هم به‌خاطر این است که به احتمال زیاد همین خبرگان باید تکلیف جانشین خامنه‌ای را در صورت مرگ او روشن کند. به این ترتیب دعوایی که الآن وجود دارد، در عمق دعوای جانشینی خامنه‌ای است

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر