منابع و رسانه‌های حزب الله لبنان روز جمعه 31 مارس 2017 از کشته شدن اسماعیل علی مرتضی یکی از اعضای کادر رهبری این حزب در سوریه خبر دادند.
منابع حزب الله لبنان در گزارش‌های متعددی خبر کشته شدن این فرمانده و عضو کادر رهبری حزب الله در سوریه را اعلام کردند اما این منابع نگفتند که این فرمانده برجسته حزب در کدام منطقه یا کدام یک از شهرها یا مناطق درگیری کشته شد.
یکی از سایت‌های نزدیک به حزب الله لبنان در باره کشته شدن این فرمانده نوشت که مرتضی از اهالی شهر «زوطر» شرقی است.
سایت نزدیک به حزب الله با تاکید بر اینکه این فرمانده در سوریه کشته شد، خبر داد که مراسم تشییع جنازه این فرمانده روز پنجشنبه 3 آوریل خواهد بود.
گفتنی است که آغاز جنگ داخلی سوریه و مشارکت شبه نظامیان حزب الله لبنان در این جنگ به نفع بشار اسد به حیثیت معنوی این حزب ضربه بزرگی وارد کرده است و نقاب از چهره واقعی این حزب برداشته شد.
حزب الله لبنان پیش از از ورود به جنگ سوریه به عنوان حزبی که تنها اسلحه ‍اش را به سوی اسرائیل نشانه می گرفت به ابزاری برای حمایت از دیکتاتوری بشار اسد و مجری سیاست های ایران در سوریه و لبنان تبدیل شد بسیاری از لبنانی‌ها و مردم کشورهای عربی این حزب را یک حزبی فرقه گرا تلقی می کنند.
حسن نصرالله رهبر این حزب در یک سخنرانی گفته است که 6 سال جنگ داخلی سوریه باعث شد که دیگر حزب الله لبنان راه آزاد سازی قدس را با راه حمایت از اسد و جنگ در حلب، حمص و دمشق تغییر داد.
مشارکت حزب الله لبنان در جنگ سوریه و حمایت مستمیتانه‌اش از رژیم اسد هزینه بزرگی از مالی و تلفات انسانی برای این حزب در بر داشته است.
سازمان حقوق بشر سوریه طی گزارشی گفته است که بیش از 1500 تن از شبه نظامیان حزب الله لبنان در سوریه کشته شدند.
این سازمان حقوق بشری در باره آمار معلولین و زخمی شدگان این حزب گفته است که تاکنون هیچ آمار رسمی منتشر نشده است اما منابع لبنانی‌ می گویند آمار بسیار بالاست.