رستم قاسمی وزیر نفت دولت محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری پیشین ایران گفت که 5 میلیارد دلار از اموال این کشور، در عمان بلوکه شده است.
به گزارش خبرگزاری فارس نزدیک به سپاه پاسداران ایران، رستم قاسمی شامگاه چهارشنبه 29 مارس در جمع گروهی از اصولگرایان در استان کرمان، کرمان با تشریح شرایط اقتصادی ایران و فروش نفت در زمان تحریم و در دولت دهم گفت که در دوره تحریم «شرایط عادی نبود، اما طی دو سال ده‌ها میلیارد دلار نفت به روش‌های مختلف فروخته شد و به غیر از 12 میلیارد دلار همه پول‌ها وارد ایران شد، با یک دیپلماسی بسیار مؤثری از تحریم عبور کردیم و خود رئیس جمهور قبلی آمریکا اعلام کرد، تحریم‌ها بر ایران اثری نداشت».
قاسمی که پیش از تصدی وزارت نفت، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا بود، افزود: «در همان شرایط تحریم که بنده مسؤول بودم، میلیاردها تومان پول فروش نفت را وارد ایران کردیم، دولت فعلی هم مهر تایید بر این موضوع گذاشته است اما باید از این دولت پرسید شما توانستید چه مقدار پول در شرایط سخت وارد کشور کنید، 5 میلیارد دلاری را هم که بر اساس توافق لوزان به ایران دادند در کشور عمان بلوکه است»
تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران به خاطر برنامه اتمی این کشور وضع شده بود. توافق لوزان مدتی پیش از توافق هسته‌ای حاصل شد که طی آن به ایران مشوق‌هایی به منظور ادامه مذاکرات هسته‌ای داده شد.
در نهایت هم بر پایه توافق هسته‌ای که ژوئیه 2014 حاصل شد، مقرر شد در ازای محدود شدن فعالیت‌های هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور به خاطر این فعالیت‌ها، لغو شود.