کل نماهای صفحه

۱ فروردین ۱۳۹۶

رزمایش موشکی، از دود و دم تا واقعیت



 موشکی رژیم
آخرین رزمایش موشکی سپاه در روز دوم اسفند در کویر سمنان برگزار شد. پاسدار پاکپور سرکرده نیروی زمینی سپاه گفت: «رزمایش موشکی ما در منطقه مرکزی با توجه به این‌که مناطق مرکزی می‌توانیم از بردهای بلند استفاده کنیم رزمایش موشکیمون در منطقه مرکزی هستش که انشاء الله در دوم اسفند اجرا خواهد شد... در همین رزمایش بعضی از راکتهایی که جدیداً در سپاه سازماندهی شده و دقیق زن هستش رو آزمایش خواهیم کرد». (شبکه خبر رژیم 2اسفند 95)
«پیامش اینه که ما در هر آن و در هر لحظه آمادگی خودمون رو حفظ می‌کنیم و در برابر هر نوع تهدیدی پاسخ کوبنده بدیم... راکتهای بالای 100 کیلومتر امروز مورد ارزیابی قرار گرفت که الحمدلله خوب عمل کردند، راکتهای نقطه زن و فجر 4 رو و فجر 3 رو امروز ما ارزیابی کردیم. الحمدلله به خوبی انجام شد». (شبکه 1 رژیم 2اسفند 95)
سپاه پاسداران رژیم آخوندی دو هفته قبل از این رزمایش موشکی برپا کرد که این اقدام ایران موجب اعتراض کشورهای غربی و برگزاری جلسه اضطراری در شورای امنیت سازمان ملل شد. بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، رژیم ایران اجازه آزمایش موشک بالستیک با قابلیت حمل کلاهک اتمی را ندارد. در حالی سپاه خامنه‌ای موشک خرمشهر را آزمایش کرد که چهارماه پیش، دهقان وزیر دفاع رژیم ایران گفته بود موشک خرمشهر یک موشک بالستیک بومی سازی شده است. در واکنش به آزمایش موشکی، دولت ترامپ روز جمعه 15بهمن ۲۵ فرد و نهاد را به تحریمهای آمریکا علیه ایران برای فعالیت موشکی و «حمایت از تروریسم» اضافه کرد.
به‌راستی این ادعاها در مورد موشکهای دوربرد که حتی در صحبت پاکپور سرکرده نیروی زمینی سپاه آمده است چه میزان واقعی و به چه میزان تبلیغاتی است؟
برای پاسخ به این سؤال مقدمتاً باید دید رژیم در چه شرایطی قرار دارد که این‌چنین در موضع‌گیریهای فرماندهان نظامی و مسئولان کشوری خودش دائم صحبت از رزمایش‌ها و مانورهای مختلف و ادعای توانمندی در ساخت موشکها و سلاح های جدید و پیشرفته می‌کند. واقعیت این است که رژیم با شرایط خیلی بحرانی چه از نظر درگیریهای درونی و چه از نظر تحولات بین‌المللی روبه‌رو است، به‌ نحوی که در هراس دائم از فروپاشی کل نظام جمهوری اسلامی به‌سر می‌برد. از این‌رو برای این‌که صورت خودش را با سیلی سرخ نگه دارد دائم صحبت از مانورهای نظامی و توانمندی و قدرت و اقتدار می‌کند تا ضمن تبلیغ برای وضعیت نظامش این طور بنمایاند که به تحولات مسلط هست. حالا در این میان یکی از ابزاری که رژیم خیلی روی آن تبلیغ می‌کند قدرت موشکی سپاه است و مابازاء این‌که نیروهای خودش را مجبور شده از سوریه بیرون بکشد می‌خواهد بگوید از نظر موشکی جلو آمده است و به‌نحو مسخره‌ای روی موشک‌های دوربرد هم تبلیغ قدرت و دقت می‌کند.
موشک خرمشهر که سپاه به‌عنوان موشک دوربرد آزمایش کرد، چند ماه پیش توسط حسین دهقان وزیر دفاع رژیم بعد از رژه سالگرد جنگ در 4مهر در مجلس مطرح شد و آنجا حسین دهقان گفت سه موشک داریم خرمشهر دوربرد و نقطه زن، قدیر و سجیل که آنها هم دوربرد هستند و نقطه زن هستند که خطای زیر ده متر دارند و تا پایان سال وارد خط تولید انبوه می‌شوند.
بعد در تاریخ دهم بهمن ماه همین موشک خرمشهر در سمنان تست و شلیک می‌شود که آنقدر خطای آن در مسیر زیاد بوده که نفرات سپاه مجبور شدند قبل از اینکه به زمین برسد خودشان در هوا منفجر کنند، چون مشخص نبوده به کجا اصابت می‌کند و چه میزان تلفات خواهد داشت. یعنی موشکی که ادعای نقطه زنی آن را داشتند خطایش در ابعاد دهها کیلومتر هم بیشتر بوده است. این از وضعیت دقت و توانمندی تکنیکی سپاه.

اما نباید فکر کرد که فرماندهان و مسئولان نظام به این واقعیت اعتراف می‌کنند، چون ضرورتی که وارد این پمپاژ روانی تبلیغاتی می‌شوند، ریشه در هراس آنها از سرنگونی کل نظام دارد.
بعد از این واقعه محسن رضایی در14بهمن در یک جلسه ختم کشته شدگان جنگ گفت: «امروز موشکهای جمهوری اسلامی بیش از 2هزار کیلومتر برد دارد و خطای آن 20 تا 300 متر است. امروز آقای ترامپ می‌گوید من به ایران اخطار دادم؛ بزرگتر از تو هم نمی‌تواند به ایران اخطار بدهد. این مسأله خوب نشان می‌دهد رژیم درچه وضعیتی بسرمی‌برد و مشکل کجاست».
اما در ارزیابی از آخرین رزمایش موشکی رژیم در سمنان می‌توان گفت؛ آنچه نیروی زمینی سپاه در این مانور اعلام کرد این بود که این مانور از تاریخ دوم تا چهارم اسفند در منطقه کویر مرکزی و شمال‌شرق برگزار شد که شعار آن «نمایش اقتدار و امنیت پایدار» بود که هدف آن این بود که نشان بدهند ما برای «مقابله با حمله دشمنان ایران» آماده هستیم و از هرکوی و برزن دفاع می‌کنیم. یعنی پاسخ به همان هراسی که کل نظام درگیر آن هست و فوقا به آن اشاره شد.
از آنجائیکه سپاه بخاطر اخطارهای بین‌المللی دستش باز نبوده که مثل ده بهمن آزمایش موشک دوربرد را به‌عنوان اقتدار و قدرت انجام بدهد این بار با یک رشته لفاظی و القاب دهن پرکن و بازی با کلمات نظامی برای تبلیغ مانور از اصطلاحاتی مانند راکتهای پیشرفته و هوشمند و نقطه‌زن یا مین جهنده ضد بالگرد و هلیکوپتر در مانور برای مقابله با دشمن فرضی استفاده کرده است. همچنین در این مانور از یگان موسوم به ”صابرین “ که همان نیروی اعزامی سپاه به کشورهای عربی مانند سوریه و عراق برای کشتار مردم و جنگ‌افروزی بوده به‌عنوان نیروی دفاعی استفاده کرده و گردانهای بسیجی مقابله با قیام های شهری شامل گردانهای موسوم به بیت‌المقدس و ضدامام حسین را که ربطی به جنگ جبهه‌ای و عملیات نظامی ندارد وارد مانور کرده است و واضح است که چه ملقمه‌ای در کار نظامی درست می‌شود، بنابراین به‌طور واقعی فقط یک هدف دارد و آن این است که با اجرای این مانور بخواهد سراپا بودن نظام خودش را تبلیغ کند که هیچ ارزش نظامی و تاکتیکی ندارد.
حسین دهقان صحبت از موشک‌های هدایت‌شونده فجر 5 را می‌کند که به‌اصطلاح خودشان همان راکتهای پیشرفته و هوشمند و نقطه زن می‌باشد. موشک‌های فجر 3 و 4 و 5 نسل بعدی موشک‌های کاتیوشا می‌باشد که سپاه آنها را به گروه‌های شبه‌نظامی وابسته بخودش مثل حزب‌الشیطان در لبنان یا بدر و عصائب و کتائب در عراق و حوثی‌ها در یمن و سایر کشورها داده و می‌دهد که برای تخریب شهرها و کشتار مردم از آن استفاده کنند، ضمنا سپاه از همین موشک ها برای تهاجم به قرارگاههای ارتش آزادیبخش درگذشته استفاده می‌کرد که در ردیف سلاح های کلاسیک نظامی یک سلاح پشتیبانی آتش توپخانه‌ای است که منطقه درگیری را برای دشمن ناامن می‌کند و اساساً مأموریت آن همین است، حالا دقت آن را هم که بالا می‌برند در همین کادر است و برد آن هم 75 کیلومتر بیشتر نیست یعنی به صد کیلومتر هم نمی‌رسد. بنابراین این اصلاح نقطه زن که رژیم روی آن می‌گذارد فقط یک تبلیغ برای پرکردن خلأ عدم امکان تست موشک‌های دوربرد با کلاهک‌های سنگین است که این‌طور ارائه می‌شود یعنی هیچ ارزش خاص نظامی ندارد.

همین واقعیت تبلیغاتی در مورد مین جهنده ضدهلیکوپتر صاعقه که عنوان می‌شود نیز وجود دارد. خودشان می‌گویند مین‌هایی ساخته‌ایم که نفر در کمین می‌نشیند، وقتی این مین را منفجر می‌کند، 200 تا 300 متر هوا می‌رود و آنجا به‌صورت مینهای کوچک منفجر می‌شود که حالا اگر هلیکوپتر دشمن در این ارتفاع پایین آمده و در حال عبور از آنجا باشد مورد اصابت قرار بگیرد!
حالا در دنیای نظامی که سرنگون کردن هلیکوپتر با موشک‌های هدایت‌شونده صورت می‌گیرد، روشن است که این چه ادعای مسخره‌ای است. این مسأله آدمی را یاد بسیجیها در جنگ ضدمیهنی می‌اندازد که مثل رامبو، سوار بر موتور با آر.پی.جی دنبال شکار تانک بودند. این‌جا هم سپاه فکر می‌کند که همه مخاطبین آنها در تبلیغات شعور و فهمشان مثل بسیجیهای خودشان است و نمی‌فهمند آخر هلیکوپتر را که با مین نمی‌زنند، حداقل شلیک با برنو که عشایر و روستائیها از 30سال قبل می‌کرده‌اند، بیشتر از این مینهای جهنده جواب دارد.
در حالیکه فرماندهان سپاه این دود و دمها را در مورد رزمایشهایشان راه می‌اندازند، سخنگوی وزارت‌خارجه رژیم می‌گوید، موشکهای رژیم جنبه دفاعی دارد، در توضیح این تناقض بین این مواضع باید گفت که رژیم برای پر کردن حفره آن و سرخ کردن صورتش نزد ریزشیها و مزدوران داخلی و خارجی‌اش مجبور است با سر و صدای زیاد آزمایش موشکهای برد کوتاه را جایگزین کند که طبعاً نقض قطعنامه نیست و برای آمریکا هم اساساً موضوعیت ندارد. حتی در روزهای بعد از آزمایش خرمشهر و سر و صدایی که به‌دنبال داشت، رژیم باز هم در سمنان با سر و صدا اعلام آزمایش موشکی کرد، اما سخنگوی کاخ سفید گفت این آزمایشها مهم نیست و اشکالی ندارد و نقض قطعنامه هم نیست.

حالا از آنجائیکه الآن تنها عاملی که رژیم می‌تواند در جنگ‌افروزیهای خارجی خودش روی آن تکیه کند همین تولید موشک است، اگر آزمایشات را بالکل تعطیل کند دیگر کسی برای رژیم و تهدیداتش تره هم خورد نمی‌کند، لذا برای این‌که ادامه بدهد روی راکتهای پشتیبانی توپخانه‌ای مثل همین فجر 3 و موشک مرصاد و انواع و اقسام آنها به‌عنوان آزمایش البته با همان گنده‌گوئیهای تبلیغاتی کار می‌کند. بعد هم وزارت‌خارجه رژیم مجبور است که بگوید که این برنامه‌ها ماهیت دفاعی دارد چون نمی‌خواهد به این صورت زیر ضرب تحریمهای بیشتر برود. ولی واقعیت امر چیست؟ ، موشکها را سپاه برای چه تولید کرده و می‌کند؟ ، اگر به همین فعالیت سالهای اخیر رژیم را توجه شود، موشک‌های تولیدی سپاه جز در لبنان و عراق و سوریه و یمن برای کشتار مردم آن کشورها، در کجا برای دفاع به‌کارگرفته شده است.
حسین دهقان وزیر دفاع در21بهمن گفت: «ادعای آمریکاییها دربارۀ اجرای یک آزمایش موشکی جدید در ایران ساختگی و هدف آن دشمنسازی و ایران‌هراسی است... . ما به کشورهای همسایه جنوبی خلیج‌فارس در منطقه توصیه میکنیم فریب این جوسازی‌ها را نخورند زیرا جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گاه برای آنان تهدید نبوده و نخواهد بود».
جالب این است که این مطالب را کسی می‌گوید که موشک‌های ارسالی آن به عراق برای گروه‌های شبه‌نظامی وابسته به نیروی تروریستی قدس که شهرهای تکریت و رمادی عراق را به‌طور کامل منهدم کرده‌اند و همچنین موشک‌هایی که به حزب‌الشیطان درلبنان داده و موشک‌هایی که برای یمن فرستاده برای همه واضح و روشن است، بنابراین این حرف بسیار خنده‌داری است که گفته شود هدف ما دفاعی است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر