کل نماهای صفحه

۸ فروردین ۱۳۹۶

 کابوس برجامهاي متعدد در سال 96 برای خامنه ایوقایع نمادین ۹۵ (۱) - برجام ۲ و ۳ و ۴ و..

 کابوس برجامهاي متعدد در




ایرانی‌ها سال 95 را با یک واژه جدید شروع کردند که بعداً در تمامی سال آن را از در و دیوار می‌شنیدند: ”برجام“های بعدی. برجام 2 یا برشام، برجام موشکی، برجام حقوق‌بشر و برجام سپاه قدس و پاسداران و...
خامنه‌ای این معنی را در سخنان نوروزی‌اش در مشهد گفت: ' یک دوراهی ناگزیر است؛ ... یا باید در مقابل آمریکا و خواستهای او در موارد بسیاری کوتاه بیاییم، یا باید فشارهای آمریکا را، تهدیدهای آمریکا را، ضررهای ناشی از مخالفت با آمریکا را تحمّل کنیم. ... در قضیه‌ی هسته‌یی توافق شد و اسم این را گذاشتیم «برجام» ؛ برجام دیگری در قضایای منطقه، برجام دیگری در قضایای قانون اساسی کشور؛ برجام ۲ و ۳ و ۴ و الی‌غیرذلک بایستی به‌وجود بیاید تا ما بتوانیم راحت زندگی کنیم. ... معنای این حرف این است که… چرا جمهوری اسلامی موشک دارد، ... . چرا نیروی قدس تشکیل شده است، چرا سپاه تشکیل شده؟ شورای نگهبان چه نقشی در جامعه دارد و. “سرانجام کار به جایی رسید که روز سوم بهمن 95روزنامه آرمان نوشت: «دو شوک جام‌زهر و برجام را زیستیم، نباید در سوریه به شوک سوم، فرصت ظهور داد». به همین علت، آخوندها از ترس برجام منطقه‌ای، بزرگترین نسل‌کشی تاریخ (پس از جنگ جهانی دوم) را در سوریه، به‌ویژه شهر حلب به اجرا درآوردند و یک نفرت تاریخی عربی برای خود خریدند. تا شاید بتوانند قبل از برجام 2 خود را در نقطه بهتری در سوریه قرار داده باشند.
اما وقایع مهم‌تر، در آخرین روزهای اسفند اتفاق افتاد: در پایان سال، دبیرکل سازمان ملل متحد، آنتونیو گوترز خواهان خروج حزب‌الشیطان از سوریه و خلع‌سلاح آن در لبنان شد! کمی زودتر از گوترز، خود رژیم که به ناچار با دعوت روسیه به سوریه عملاً دست بالا را به آنها داده بود، پس از حلب، بارها از این‌که روسیه به سرعت روی خود را از جانب رژیم ایران به سوی دولت ترکیه برگرداند؛ اظهار نگرانی کرد و به‌طور مشخص، مهره‌ها و رسانه‌های رژیم با تلخی از «خنجر روسها» آه و ناله می‌کردند. (رمضان‌زاده در سایت دیپلوماسی ایرانی ـ 25اسفند 95)

روند حوادث نشان می‌دهد، ظاهراً خامنه‌ای باید جام‌زهر برجام 2 را در سال 96 سر بکشد! حادثه مهمی که اینک تنها باید منتظر وقوعش ماند، مسأله فقط مسأله ”زمان “ است، مگر این‌که خامنه‌ای بخواهد از راهی که رفته بازگردد و به ”راه دوم “ برود. تغییر مسیری که بعید است توانایی پرداخت هزینه جبران ضرر و زیانهای سیاسی و اجتماعی ناشی از آن، به‌ویژه تاوان برجام 1 را داشته باشد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر