بشار اسد پنجاهمین سالگرد تولدش را روز جمعه 11 سپتامبر در شرایطی جشن می گیرد که سوریه خونبارترین، غمناک ترین و ویرانترین سال خود را سپری می کند . قرار است روز جمعه تلویزیون رسمی سوریه به مناسبت پنجاهمین سالگرد تولد بشار اسد، موسیقی «سنه حلوه یاجمیل » (سالی خوش برای تو) را پخش کند. از سال 2011 تاکنون اگر این روز برای اسد روز خوشی بود برای سوری ها روزی خونبار و ویرانگر بوده است .
جمعه 11 سپتامبر همچنین مصادف است با چهاردهمین سالگرد حملات تروریستی القاعده به آمریکا، که آن حمله عواقب حمله آمریکا به افغانستان و عراق را درپی داشت. اسد در حالی پنجاهمین سالگرد خود را جشن می گیرد، که صدها هزار سوری کشته شده اند، میلیون ها نفر به 5 قاره جهان پناهنده شدند. در واقع پنجاهمین سالگرد تولد اسد خونبارترین سال در تاریخ سوری هاست.



بشار اسد در 11 سپتامبر سال 1965 در شهر دمشق چشم به جهان گشود، او قرار بود چشم پزشکی ماهر برای سوریه باشد نه رئیس جمهور، اما دگرگونی ها و رویدادهای سوریه اوضاع را تغییر داد به طوری که او نه تنها چشم پزشک نشد بلکه حتی در ریاست جمهوری اش شانس خوبی نداشت . وی نتوانست به آرمان سوری ها برای تغییر و دگرگونی جامه عمل بپوشاند و در نهایت با انقلابی مواجه شد که بیش از 250 هزار قربانی و تقریبا نصف جمعیت سوریه در آن آواره شدند.


بشار اسد در نو جوانی با خواننده وائل خوری

اولین عرب که از طریق ارث پدری به ریاست جمهوری رسید

از زندگینامه اسد که در شبکه «آنلاین» در دسترس است و همه کس می تواند آن را مطالعه کند بر می آید که او زندگی دانشجویی خود را در لندن گذارنده و با تخصص چشم پزشکی فارغ التحصیل شد. وی در سال 1982 تدریس چشم پزشکی را در دانشگاه دمشق آغاز کرد و در همان سال با خانواده همسر خود آشنا شد .اما از اطلاعاتی که العربیه 4 سال پیش به همین مناسبت به دست آورده بود مشخص است که پس از مرگ برادرش باسل که قرار بود جانشین حافظ اسد بشود، بشار اسد به طور ناگهانی چشم پزشکی را رها کرد و به درخواست پدرش حافظ اسد در دفتر ریاست جمهوری مشغول به کار شد و بعد از 6 سال در سال 2000 به عنوان اولین مرد عرب در منطقه ریاست جمهوری سوریه را از طریق ارث پدری به دست گرفت.

چرخسواری بشار اسد با برادران خود قبل از آغاز انقلاب سوری ها

اسد، که بر زبان انگلیسی مسلط و به زبان فرانسوی واسپانیایی نیز آشنا است، طبق گفته او در مصاحبه ای با روزنامه «خلیج» وی به مطالعه موضوعات علمی تمایل بیشتری دارد تا به شعر و ادبیات. بشار اسد در گذشته به کامپیوتر و تصویر برداری معتاد بود و هنوز هم علاقه دارد اما انقلاب سوری ها آنچنان او را با دشواری روبرو کرده که حتی وقت نفس کشیدن برایش باقی نمانده است.


ازدواج بشار اسد، فرزندان او، مرگ پدر و شوهر خواهرش

اسد و در ژانویه سال 2000 با اسماء الاخرس ازدواج کرد. او یک دختر سوری است و ده سال از او کوچکتر است. اسماء در لندن متولد شده و در همانجا بزرگ شده و درس خوانده است. وی ابتدا در یک بانک در لندن کار می کرد و خانواده او هنوز هم در لندن مقیمند . یک سال پس از ازدواج این دو پسری به دنیا آمد که نامش را حافظ گذاشته اند. حافظ نام پدر بزرگ بشار اسد است. سپس در سال 2003 دختر بشار اسد به نام «زین» یا زین الشام به دنیا آمد . و در سال 2004 کریم پسر سوم بشار متولد شد.

بشار اسد با خانواده خود در هواپیمای خصوصی اش

اما دیگر اعضای خانواده بشار اسد، ماهر برادر وی و بشری که تنها دختر خانواده است. وی یک دکتر داروسازاست و همسر سرلشگر معروف آصف شوکت که در یک انفجار مهیب در دمشق به همراه وزیر دفاع سوریه کشته شد. بشری در حال حاضر در دبی زندگی می کند. اما ماهر الاسد که فارغ التحصیل در رشته مهندسی است، پدر سه فرزند است همسر وی منال جدعان اهل دیر الزور است.

پیشتر مرگ دو تن از خانواده اسد را گرفت. یکی باسل الاسد برادر بزرگ بشار که در سال 1994 در اثر تصادف جان خود را از دست داد. وی قرار بود پس از حافظ اسد رئیس جمهوری سوریه شود. مجد الاسد نیز دیگر برادر بشار اسد است که در سال 2009 در سن 38 سالگی فوت کرد.
از علاقمندی های بشار اسد طبق کتاب «اسد جدید دمشق» دیوید لیچ بریتانیایی که در سال 2005 منتشر شد، عشق و علاقه زیاد او به شنا و تمایل به موسیقی «راک» است .
هنوز معلوم نیست که جشن تولد بشار اسد روز جمعه چگونه برگزار می شود، در شرایطی که مردم سوریه علیه بشار اسد قیام کردند بسیار دشوار به نظر می آید که او بتواند جشنی مفصل مانند سالهای گذاشته برگزار کند. حتی اگر این جشن با شرایط سخت امنیتی برگزار شود، سفیر گلوله ها و غرش صدای خمپاره های انقلابیون دیگر حتی اجازه شنیدن یک کلمه تبریک به بشار اسد را نخواهد داد.