کل نماهای صفحه

۲۱ شهریور ۱۳۹۴

فرانسوا اولاند ومركر وكامرون گفتند ما با برجام موافقيم زير جلو بمب سازي رژيم را گرفتيم


اوبا ما ومركر وكامرون  گفتند ما با برجام موافقيم زير جلو بمب سازي او را گرفتيم
اما فعاليتهاي نامطلوب منطقهاي اش را محكوم ميكنيم

به نوشته روزنامه واشنگتن پست، در این مقاله آمده است : کنگره آمریکا این هفته به توافقی رای می دهد که کشورهای ما همراه با آمریکا ، روسیه و چین برای مهار کردن برنامه هسته ای ایران با این کشور منعقد شده است.لحظه مهمی است.این یک فرصت حساس در یک دوره پرابهام بین المللی است تا در آن نشان دهیم دیپلماسی می تواند پیروز شود.
برنامه هسته ای ایران بیش از یک دهه مایه نگرانی بوده است. ایران ادعا می کرد که جاه طلبی هایش کاملاً غیرنظامی است: همه کشورها مطابق معاهده منع تکثیر هسته ای حق دارند از فناوری هسته ای برای مقاصد صلح آمیز استفاده کنند.اما حدود دو سال قبل ما با توسعه هشدار دهنده در برنامه ایران مواجه شدیم: رشد ذخایر اورانیوم که بخشی از آن تا بیست درصد غنی شده بود، افزایش شمار سانتریفوژها از جمله دستگاههای قدرتمندتر نسل جدید ، یک مرکز غنی سازی به شدت استتار شده در فردو و تکمیل تقریبی یک رآکتور تحقیقی در اراک که می توانست پلوتونیوم تسلیحاتی تولید کند و البته آژانس بین المللی انرژی اتمی دسترسی محدود به برخی از ابعاد برنامه ایران داشت.
این یک تهدید جدی نه تنها برای امنیت همسایگان ایران و اسرائیل بلکه برای کشورهای ما به حساب می آمد.مسابقه تسلیحات هسته ای در خاورمیانه یک مؤلفه جدید فاجعه بار به منطقه ای که بسیار بی ثبات است ، می افزود.
ما همه در قبال این تهدید مسئولیت داشتیم. تاریخ طولانی مذاکرات هسته ای بی فایده باعث می شد کسی خوش بین نباشد. با وجود این ، دو سال مذاکره سخت و فشرده به توافقی منجر شد که مسیرهای احتمالی به سمت سلاح هسته ای ایرانی را در ازای لغو مرحله ای تحریم های هسته ای می بندد.
ما از این توافق به طور کامل حمایت می کنیم زیرا این توافق اهداف ما را محقق می سازد.توافق مذکور به مسئله غنی سازی به این شکل رسیدگی می کند که ایران باید ذخایر اورانیوم غنی شده خود را تا نود و هشت درصد کاهش دهد ، تعداد سانتریفوژهایش را تا دو سوم کاهش دهد ، سطوح غنی سازی را محدود سازد و از مرکز غنی سازی فردو استفاده نکند. مسیر پلوتونیوم بسته می شود به این صورت که رآکتور اراک به گونه ای اصلاح می شود که نتواند پلوتونیوم تسلیحاتی تولید کند. دسترسی تقویت شده آژانس نه تنها به تاسیسات هسته ای و چرخه کامل سوخت هسته ای بلکه در صورت لزوم به هر سایت اعلام نشده تضمین می شود.
در عوض، ایران از لغو مرحله ای تحریم های هسته ای بهره مند می شود اما فقط در صورتی که به تعهدات خود به شکل مطمئن و قابل راستی آزمایی در آژانس عمل کند. ما همه در خصوص بازگشت تحریم ها در صورت تخلف عمده ایران توافق کرده ایم.
این توافق بر اساس اعتماد یا هر فرضیه ای درباره این که ایران در ده یا پانزده سال دیگر چگونه خواهد بود ، نیست.توافق بر اساس اصول دقیق و سفت و سخت نظارتی مکتوب است که قابل راستی آزمایی و پایدار خواهند بود. ایران انگیزه قوی برای تقلب نکردن دارد. احتمال بالای لو رفتن و پیامدهایش باعث می شود گزینه تقلب یک باخت به نظر برسد.
ما به طور شفاف این را محکوم می کنیم که ایران موجودیت دولت اسرائیل را به رسمیت نمی شناسد و زبان غیرقابل قبولی که رهبران ایران درباره اسرائیل به کار می برند.امنیت اسرائیل مهم است و منافع کلیدی ما نیز محسوب می شود.اگر به این نتیجه می رسیدیم که توافق تهدید متوجه منطقه و معاهده منع تکثیر را از بین نمی برد ، توافق نمی کردیم.
ما با این انتظار که سیاست خارجی ایران به این زودی تغییر می کند ، به توافق نرسیدیم. اما این توافق تهدید هسته ای ایران را از بین می برد و شاید به این نتیجه نیز منجر شود که ایران همکاری با همسایگان خود را بهتر از رویارویی ببیند: اگرچه ما شاید همان منافع ایران را نداشته باشیم ، اما برخی چالش های پیش روی ما از جمله خطر داعش مشترک است.
ما اطمینان داریم که توافق هسته ای اساس حل و فصل مناقشه هسته ای ایران را برای همیشه ایجاد می کند.به همین علت است که ما خواستار اجرای کامل برنامه جامع اقدام مشترک بعد از طی شدن کلیه فرآیند های ملی هستیم.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر