کل نماهای صفحه

۳۰ شهریور ۱۳۹۴

آيا توافق اتمي بعد از باراك اوباما پابرجا خواهد ماند؟

لينك به منبع

خبرگزاري آسوشيتدپرس 20 سپتامبر 2015 (29 شهریور)
خبرگزاري آسوشيتدپرس در گزارشي راجع به توافق اتمي و كنش واكنشهاي پيرامون آن در صحنه سياسي آمريكا نوشت : موضوعي كه فراتر از هر بحثي در مورد توافق اتمي با رژيم ايران وجود دارد اين است كه آيا اين توافق هنگامي كه رئيس جمهور جايگزين باراك اوباما وارد كاخ سفيد خواهد شد، پابرجا خواهد ماند يا خير؟آسوشتيدپرس اضافه كرد كانديداهاي رياست جمهوري از حزب جمهوريخواه ، سناتور تد كروز، اسكات واكر و مايك هاكبي متعهد شده اند كه توافق اتمي با رژيم ايران را لغو خواهند كرد. سناتور جمهوريخواه ليندزي گراهام ديگر كانديداي رياست جمهوري گفت در صورت پيروزي در انتخابات رياست جمهوري اگر مطمئن باشد كه رژيم ايران در تلاش براي كسب بمب اتمي است دست به اقدام نظامي عليه رژيم ايران خواهد زد...
در گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس همچنين آمده
توافق هسته‌ای ایران انجام شده است؛ اما مخالفان آن آرام ننشسته‌اند و همچنان بر طبل مخالفت‌های خود می‌کوبند. دوره 60 روزه بررسی توافق هسته‌ای ایران به پایان رسید و هفته گذشته وزارت خارجه آمریکا طرح خود را برای اجرای توافقی اعلام کرد که هدفش، جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای است. کنگره نیز به‌دنبال تصویب قانونی به‌منظور تحمیل مجدد تحریم‌ها یا تقویت توافقی است که از نظر برخی اعضای کنگره ضعیف است؛ زیرا از نظر آنها این توافق با ایران به‌عنوان کشور حامی تروریسم به امضا رسیده است.
سناتور باب کورکر، رئیس کمیته روابط خارجی سنا، جلسات استماع در سنا را آغاز کرده که هدفش بررسی نقش و راهبرد آمریکا در خاورمیانه [غرب آسیا و شمال آفریقا] است. در این جلسات پیامدهای توافق هسته‌ای ایران بررسی خواهد شد. باب کورکر می‌گوید: «مدت زمانی به طول می‌انجامد. این موضوع بسیار جدی و اساسی است... این قانون پیچیده خواهد بود... اجازه دهید با آن روبه‌رو شویم. امتحان آن می‌ارزد». وی به همراه سایر جمهوریخواهان سنا با توافق هسته‌ای ایران مخالفت کرده است.
پس از آنکه دموکرات‌های سنا برای جلوگیری از قطعنامه مخالفت‌آمیز با توافق متحد شدند، جمهوریخواهان شکست خوردند. روز پنج‌شنبه وزارت خارجه آمریکا گفت: اوباما 18 اکتبر لغو تحریم‌های ایران را آغاز خواهد کرد؛ البته به شرطی که ایران به تعهدات خود برای مهار برنامه هسته‌ای خود پایبند باشد.
ایران باید هزاران سانتریفیوژ خود را که در تأسیسات مهم نطنز نصب شده است، برچیند. در نطنز تأسیسات مهم غنی‌سازی اورانیوم وجود دارد. همچنین، تأسیسات زیرزمینی فردو نیز به تأسیسات تحقیقاتی تبدیل شود و رآکتور آب سنگین اراک طراحی مجدد شود تا نتواند برای ساخت تسلیحات پلوتونیوم تولید کند. همچنین، ایران باید ذخایر اورانیوم غنی‌شده خود را به خارج منتقل کند و به بازرسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره فعالیت‌های هسته‌ای گذشته‌اش پایبند باشد. مطابق بررسی‌های آژانس، ایران به تعهدات هسته‌ای کلیدی خود پایبند بوده است.
مارک دوبوویتز، کارشناس تحریم‌ها و عضو بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها که مخالف این توافق است، می‌گوید: «روز موسوم به روز اجرای توافق طی 6 تا 12 ماه محقق نخواهد شد و اجرای توافق پس از این دوره زمانی صورت خواهد گرفت».
یک ایده مطرح که قرار است در کنگره درباره آن بحث شود، به تقویت نظارت بر پایبندی ایران مربوط می‌شود. اقدام دیگر اجرایی کردن مجدد «قانون تحریم‌های ایران» است که سال 1996 به تصویب رسید تا ایران به دلیل سرمایه‌گذاری نکردن شرکت‌های خارجی در بخش نفت و گاز تحت فشار قرار گیرد. سناتور دموکرات «کریس کوونس» در سخنرانی روز پنج‌شنبه خود در مؤسسه صلح بین‌المللی کارنگی گفت: «اگرچه دوره زمانی بررسی کنگره به پایان رسیده، اما حال کار واقعی شروع شده است... جلوگیری از فریب‌کاری ایران باید اولویت باشد و حتی فریب‌کاری جزئی و اقدامات ابهام‌آمیز ایران در اجرای توافق نیز باید مد نظر قرار گیرد». همچنین وی خواست، توانمندی اسرائیل برای حمله به اهداف ایران ارتقا یابد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر