اتحادیه صادرکنندگان فراورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی ایران روز یکشنبه 30 سپتامبر ضمن انتقاد شدید نسبت به ادامه نابسامانی‌های اقتصادی، سردرگمی‌های ناشی از تناقض مراکز تصمیم‌گیری و نیز سیاست‌های نادرست رژیم ایران در تعامل با تحریم‌های اعمال شده از سوی ایالات متحده آمریکا، نسبت به خطر ورشکستگی کامل واحدهای صادراتی نفت، گاز و پتروشیمی این کشور هشدار داد.
روابط عمومی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی ایران موسوم به «اوپکس» به عنوان بزرگترین تشکل خصوصی صادرات در بخش انرژی این کشور در بیانیه‌ای خواستار پایان دادن به نابسامانی‌های اقتصادی، سیاست‌های نادرست ارزی، سردرگمی‌های ناشی از تناقض مراکز تصمیم‌گیری در میان دستگاه‌های نظام شده است.
این اتحادیه با تاکید بر ضرورت برقراری مساوات و عدالت در تصمیم‌گیری‌های کلان و اداره امور اقتصادی ابلاغ بخشنامه‌های متعدد و مبهم از سوی دولت و سایر دستگاه‌های نظام ایران را باعث سردرگمی صادرکنندگان و تولیدکنندگان ایرانی دانسته گفت، ادامه این روند بخش صادرات نفت، گاز و فرآورده‌های پتروشیمی این کشور را در هاله‌ای از ابهام فرو برده و در آستانه ورشکستگی کامل قرار داده است.
این اتحادیه در ادامه گفت، علی رغم اینکه ساعت‌ها صرف تفسیر قوانین و بخشنامه‌ها می‌شود باز هم قیمت تمام شده فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی با توجه به نوسانات شدید ارزی و استفاده از رانت‌های دولتی قابل محاسبه نیست.
روابط عمومی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی ایران همچنین پیش‌بینی کرد: «ظرف چند ماه آینده به دلیل بخشنامه‌های اخیر ارزی و بلاتکلیفی اقتصادی دعواهای آنچنانی میان صادرکنندگان و بیمه و مالیات به وجود بیاید. که با تسری این موضوع، واحدهای صادرکننده دچار زیان شده و در بسیاری مواقع در مقابل طرف‌های خارجی سرافکنده خواهد بود».
اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی ضمن انتقاد به فشار‌های وارده بر بخش خصوصی گفت چندگانگی تصمیمات بین قوا و حتی بخش‌های مختلف دولت موجب سردرگمی این بخش خصوصی شده است.
این اتحادیه ضمن بیان این‌که عدم وجود نهاد تنظیم کننده در ایران به هرج و مرج اقتصادی منجر شده، خواستار آن شد تا در این زمینه با مشارکت اساتید دانشگاه‌ها، نمایندگان سه قوه و نمایندگان بخش خصوصی و غیره یک نهاد فراقوه‌ای و فراحکومتی ایجاد شود.