ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه، روز چهارشنبه 3 اکتبر 2018 طی سخنانی خواستار خروج همه نیروهای خارجی از جمله نیروهای روس از سوریه شد.
او گفت که منطقه کاهش تنش در استان ادلب سوریه همچنان فعال است و هیچ‌گونه برنامه‎ای برای اقدام نظامی گسترده در منطقه وجود ندارد.
پوتین با اشاره به منطقه کاهش تنش که با همکاری روسیه و ترکیه در ادلب ایجاد شده است گفت:«همچنان بر این باور هستم که ما می توانیم اهدافمان را در ادلب محقق سازیم».
وی همچنین افزود:«این بدین معناست که نیازی به انجام تحرکات نظامی گسترده پیشبینی نمیشود… صرف اقدام نظامی برای اقدام نظامی دیگری ضروری به نظر نمی‌آید».
پوتین پیش از این و در همان روز چهارشنبه گفته بود مسکو خواهان خروج تمامی نیروهای خارجی و از جمله نیروهای روسی، از سوریه است.
او که در کنفرانس انرژی در مسکو سخنرانی می‌کرد حضور نیروهای آمریکایی در سوریه را نقض منشور سازمان ملل متحد دانسته افزود:« تمام نیروهای خارجی و هنگامی که کارهای خصمانه پایان پذیرد، باید خاک سوریه را ترک کنند.
او در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا روسیه نیز برای خروج از سوریه آماده است گفت:« روسیه نیروهای نظامی خود را چنانچه رژیم بشار اسد بخواهد، خارج خواهد کرد».
کاخ کرملین پیش از این از دخالت ارتش آمریکا در سوریه انتقاد کرده بود. کرملین گفت آمریکا صلاحیت این کار را ندارد زیرا که نه از سوی سازمان ملل متحد و نه از سوی رژیم سوریه مجوز حضور در خاک این کشور را ندارد.