کل نماهای صفحه

۱۵ مهر ۱۳۹۷

تصویب لایحه CFT، پیوستن به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم در مجلس رژیم - دفاع ظریف: از ترس مرگ، خودکشی نکنیم

تصویب لایحه CFT، پیوستن به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم در مجلس رژیم - دفاع ظریف: از ترس مرگ، خودکشی نکنیم



مجلس ارتجاع - تصویب لایحه CFT
مجلس ارتجاع - تصویب لایحه CFT

دفاع ظریف: از ترس مرگ، خودکشی نکنیم

مجلس ارتجاع پس از چهار ماه تأخیر و تمدید امروز لایحه پیوستن به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم را تصویب کرد. به‌دلیل مخالفت تشنج در مجلس و درخواست شماری از مخالفان برای خارج کردن این لایحه از دستور جلسه، علی لاریجانی ناگزیر شد خامنه‌ای ولی‌فقیه را خرج کند. خامنه‌ای برای هموار کردن راه تصویب این لایحه گفته است:
«آنچه که من در دیدار با نمایندگان راجع به لوایح چهارگانه و کنوانسیون ها گفتم مربوط به اصل کنوانسیون ها بود، نه کنوانسیون خاص. لذا با بررسی این لوایح در مجلس مخالفتی ندارم تا مسیر قانونی خود را طی کند. تدبیر فوق قبلاً در زمان استفسار به‌طور شفاهی به جنابعالی ابلاغ شده بود.»
پاسدار علی لاریجانی اعلام کرد، از میان ۲۷۱نماینده حاضر در جلسه علنی مجلس ۱۴۳نماینده رأی موافق، ۱۲۰نماینده رأی مخالف و ۵نماینده رأی ممتنع دادند. خبرگزاری رویتر گزارش داد:‌ تغییرات تصویب شده قبل از این‌که تبدیل به قانون گردد باید به تأیید یک ارگان آخوندی یعنی شورای نگهبان برسد.
هنگام بررسی این لایحه در داخل مجلس، جمعی از دلواپسان نظام تحت عنوان دانشجو در بیرون مجلس تجمع کردند و خواستار تصویب نشدن این آن شدند

ظریف می‌گوید چرا از ترس مرگ خودکشی کنیم

نعمتی عضو مجلس ارتجاع از تهران در دفاع از این لایحه گفت: منافع ملی کشور ایجاب می‌کنه که ما بهانه را به‌دست دشمن ندهیم امروز که همه دشمنان ما به‌دنبال یک بهانه‌ای هستند از ما چرا ما با دست خودمون بهانه را دست دشمن بدهیم من فکر می‌کنم که عدم عضویت ما در سی اف تی یعنی این‌که یک بهانه جدی را ما به‌دست دشمنانمون مخصوصاً آمریکاییها و صهیونیستها بدهیم.
حتی دوستان ما کشورهایی که سالیان سال در همان دوران تحریمی که شما فرمودید به ما از طرق مختلف کمک کردند امروز به رئیس کل بانک مرکزی ما به مسئولان نظام ما اعلام می‌کنند که اگر شما عضویت در سی اف تی را نپذیرید ما نمی‌توانیم حتی یک سنت با شما مبادله ارزی داشته باشیم.
جناب آقای ظریف در جلسه به‌خوبی مطرح فرمودند چرا ما برای این‌که محتمل است در آینده بمیریم امروز خودکشی کنیم؟ خداوند سبحان به ما عمر می‌دهد ما امروز بیائیم خودکشی کنیم؟ قطعاً این پذیرفته نیست.

سابقه کشمکش بر سر لوایح FATF

بررسی لایحه الحاق به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تأمین مالی تروریسم (cft) در مجلس در ماه خرداد شروع شد اما به‌دلیل مخالفتهای شدید به تعویق افتاد و حدود ۴ماه مسکوت گذاشته شد.
کارگروه اقدام مالی FATF که وظیفه آن نظارت بر مبادلات مالی کشورها است تا مهر امسال (اکتبر) به رژیم برای پیوستن به دو کنوانسیون بین‌المللی و اصلاح دو قانون داخلی مهلت داده است.

چهار لایحه‌یی که دولت روحانی برای عمل به این خواسته‌ها به مجلس فرستاده عبارتند از:
  • لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی
  • لایحه اصلاح قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم
  • لایحه اصلاح قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم -- تنها لایحه‌یی که تا کنون از شورای نگهبان تأیید شده
  • لایحه الحاق به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تأمین مالی تروریسم
به جز لایحه‌یی که امروز تصویب شد سایر لوایح مخالفان جدی در رژیم آخوندی دارد. مجلس تا کنون سه لایحه را تصویب کرده اما به جز لایحه اصلاح قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم که از شورای نگهبان هم تأیید شده، سایر لوایح با مخالفت این شورا رو‌به‌رو شده‌اند.
چندی پیش مجمع تشخیص مصلحت نظام هم در نامه‌یی به شورای نگهبان پیوستن رژیم به کنوانسیون "مبارزه با جرایم سازمان‌یافته فراملی" (کنوانسیون پالرمو) را مغایر امنیت ملی دانست.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر